Landkort over kaos

Nina Sten-Knudsen har om sine malerier sagt, at de er »en slags landkort over kaos«.

Man ser ofte en sammenfletning af forskellige verdener og en glidende overgang mellem indre og ydre rum i hendes malerier. Cecil Bojsen Haarder skaber i sin bog om Nina Sten-Knudsen - der fik sit store gennembrud med gruppeudstillingen »Kniven på hovedet« på Tranegården i 1982 - et fint rum for forståelsen af værkernes tilsyneladende uendelige og dynamiske billedrum. Med inddragelsen af centrale og perspektivrige tekster af filosofferne Gaston Bachelard og Maurice Merleau-Ponty - om rum, krop, erindring og kreativitet - kommer forfatteren tæt på Nina Sten-Knudsens kunstneriske bestræbelser. Nina Sten-Knudsen peger på, at menneskelig kreativitet har med frihed og rum at gøre. Bogen, der primært behandler perioden fra 1998 til 2005, giver appetit på mere om denne maler med den komplekse, sanselige og dragende malestil.