Kim Fupz Aakeson censureret i Norge

En børnebog af den prisbelønnede danske forfatter og tegner Kim Fupz Aakeson er for skrap kost for nordmændene.

Foto: THOMAS PETER

»Faen også« og »drittunger« eller på dansk »fandens også« og »møgunger«.

Det er ordene, som norske småbørnsforældre fik galt i halsen, da de sammen med en Happy meal-menu fik Kim Fupz Aakesons børnebog »Vitello får en klam kæreste«, der på norsk hedder »Vittello får et kys«, med i købet.

McDonalds i Norge tog i første omgang konsekvensen af reaktionerne fra de fortørnede forældre og meldte ud, at de helt ville fjerne bøgerne fra børnemenuerne.

Men nu er burgerkæden endt på et kompromis, der betyder, at de kun giver børn over seks år Kim Fupz børnebog.

»Da jeg bladrede gennem bogen, så jeg pludselig, at der stod »fanden« i første sætning på en af siderne. Jeg blev faktisk lidt målløs. Det er så unødvendigt. Bogen bliver givet gratis med en børnemenu, og så forventer man af en stor aktør som McDonalds, at det, de giver, er tilpasset børn,« siger Bente Østby, en småbørnsmor fra Larvik til den norske TV-station NRK.

Fupz tager det roligt

Kim Fupz Aakeson, der udover serien om knægten Vitello, der ikke leger med tøser, står bag en lang række andre børnebøger, har vanskeligt ved at tage reaktionerne fra nabolandet i nord alvorligt.

»Jeg mener, det er udtryk for en virkelighedsforskrækkelse,« siger han og uddyber: »Når man skriver til børn, kan man enten lade historien foregå i verden, som den er, eller i verden, som man synes, den skal være. Jeg mener, vi må give os i kast med de svære ting og det, der findes. Når jeg hører, hvad børn i børnehaven kan af ord, så er jeg virkelig diskret til sammenligning.«

Kim Fupz Aakeson mener, at børnelitteraturen risikerer at miste sin kraft, hvis man i for høj grad skærmer børn fra den verden, vi færdes i. Omvendt er han ikke overrasket over de voldsomme reaktioner i Norge.

»Det er ikke første gang, jeg har oplevet det i Sverige og Norge. Herhjemme er vi meget mere modige, også i forhold til tegninger - hvor vildt kan det være osv. Der er en helt anden kultur i Danmark.«

McDonalds har da heller ikke fået negativ respons, selv om kampagnen med Kim Fupz Aakesons Vitello-bog i Happy mealen også har kørt herhjemme i oktober måned, oplyser McDonalds Danmark.