Hvordan i alverden portrætterer man et gender queer-fluidum af en kunstnerisk surrealist? Præcis sådan her!

Kristina Stoltz’ formfuldendte biografiske roman om en af de første »offentlige« gender queers, franske Claude Cahun, er et mesterværk, der i et pletskud skriver sig ind i vores kontrolfreakede samtid. Den er meget andet og mere end et feltstudie i flydende køn og seksualitet.

»Det er ikke søgt at drage paralleller til fx Camus’ »Den fremmede« med den ateistiske, normløse hovedperson, som har sat sig uden for samfundet, og som anser fællesskabets love som hykleriske,« skriver Berlingskes anmelder om Kristina Stoltz »Cahun«.  Mikkel Tjellesen

Denne tekst har været underlagt en undersøgelse for plagiat. Der er ikke fundet eksempler på plagiat eller mangelfuld kildehenvisning i den pågældende tekst, men Berlingske kan ikke udelukke, at det er tilfældet. Berlingske beklager og henviser til den fulde undersøgelse, der kan læses her. 

Det er gisnen, men det kan ikke have været lutter solskin og gåture i parken for Kristina Stoltz at gå til værks med så flyvsk, udefinerbar og polykrom en protagonist som Claude Cahun, født Lucy Schwob.