Henrik Dahl er ingen romanforfatter

Henrik Dahl er en dreven sociolog, men hans romandebut er én lang ophobning af klicheer og over-forklaringer.

Uanset hvor megen veneration, man end måtte have for Henrik Dahl som fagbogsforfatter og skribent, er hans første romanforsøg – bortset fra et par velskrevne skænderier mellem Katrine og hendes mand – mislykket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Der er mange måder at læse på. Det kan være for det gode sprog, for den gode historie eller for begge dele på samme tid.

Desværre er der ikke rigtig noget at komme efter for hverken det ene, det andet eller det tredje læsertemperament i Henrik Dahls romandebut, »NT«. Det har der ellers været i hans fagbogsudgivelser og avisskriverier, hvor han blandt andet har trukket på sin sociologiske baggrund og hvæsset sit blik mod tidens trends og tanker.

Blikket er da også rettet mod den moderne dansker i »NT«, der fortæller historien om Katrine, en sygeplejerske på Rigshospitalet, som drømmer om at søge andre stillinger. Derfor melder hun sig til et kursus på en ernæringshøjskole, hvor hun betages af lederen Liv og hendes NT-projekt – en forkortelse for Ny Tradition – der forsager den moderne teknologi til fordel for et langsommere, mere autentisk familieliv med miljømæssig ansvarlighed og brød uden tilsætningsstoffer.

Katrine bærer det tankesæt med hjem til familien og tvinger NT igennem, til mandens og de to sønners store fortrydelse. I stedet søger Katrine støtte i Livs chat-room, hvor ideologen selv og hende øvrige disciple skriver og bakker op. Men da romanens undertitel er »En forstadstragedie« er det ikke svært at gennemskue, hvor det ender for Katrines familie.

Pointerne om vor tid og tendenser er også for forudsigelige og for tydelige. Tag bare titlen »NT«, der som nævnt er en forkortelse for Ny Tradition, men jo også for Det Nye Testamente. På samme måde er den gamle religion nu afløst af den nye, som ikke tror på en gud, men på en guru, på økologi og på nært familieliv.

På den måde har pointerne det med at blive slået fast med en tydelighed, som måske er klædelig i et sociologisk værk eller en aviskommentar, men skæmmer en litterær tekst. Og i »NT« er der intet sted, hvor læseren selv får plads til at tænke eller digte med. Alle undertekster bliver simpelthen trukket frem i lyset. Som når der – i et sært påklistret efterord – står, at romanen handler om »En kvinde, der på godt og ondt føler, hun står med hovedansvaret for hjemmet. En mand, der ikke bryder sig om langtrukne konflikter. Og – lad os blot benytte udtrykket – en guru, der tilbyder en snuptagsløsning på alle de problemer, der gør ikke mindst kvinden usikker.«

Ja, selv ikke den mest uopmærksomme læser lades i stikken. Måske er denne overtydelighed ment som en morsomhed, men sjovt er det sjældent, og på sætningsplan er der heller ikke meget at glædes over, for sjældent har så mange klicheer ophobet sig i én roman.

Alene på de første sider når Katrine at stå i den »skarpe morgensol«, have »smukke øjne« og så er der også lige »et lille smil, der spillede om Katrines læber.«

Midt i denne floskelstorm, hvor mændene har »markerede hager« og kvinderne »mandelformede øjne«, er der også en tendens til at forklare i stedet for at vise. »Igen havde vanen for meget magt over hende«, for eksempel. Eller helt absurd, når døren åbnes med »et højt brag«. Forfatteren har andetsteds harceleret over ungdommens sprog, men dén formulering er vel ikke bedre end deres værste.

Så hvor megen veneration, man end måtte have for Henrik Dahl som fagbogsforfatter og skribent, er hans første romanforsøg – bortset fra et par velskrevne skænderier mellem Katrine og hendes mand – mislykket. Eller uhyre gennemført leg med klicheer og ironi, som denne anmelder – måske urimeligt – ikke tiltror debutanten.

Forfatter: Henrik Dahl Titel: »NT« Sider: 233 s. Pris: 250 kr. Forlag: People’s Press.