Er Knausgård blevet feminist?

»Fuglene under himlen«, Knausgårds nye fiktive fortælling, er en attraktiv tekst, præget af den særlige, intense nærhedseffekt, som den norske forfatter kan fremskrive. Men værket lykkes ikke helt med at forene de alvorlige og universelle problematikker med den jordnære kvindelige hovedperson. Og så svækkes teksten af at blive sat ind i en feministisk sammenhæng.

Der opstår en uheldig spænding mellem den almenmenneskelige relevans, som teksten umiddelbart udstråler, og det specifikt feministiske program, som forlaget og teaterfestivalen ivrigt og eksplicit tillægger den. I relation til urpremieren på stykket inviterer festivalen således til paneldebat om Knausgård som »feministisk forfatter«, skriver Mette Høeg i sin anmeldelse af Karl Ove Knausgårds »Fuglene under himlen«. Thomas Wågström / PR

Karl Ove Knausgårds nye fiktionsudgivelse er en kort, stramt komponeret, nøje fokuseret og betydningsmættet fortælling. Teksten danner forlæg for teaterforestillingen »Venter« -  som i denne uge åbnede Festspillene i Bergen, og 25. maj kan opleves i Tivoli - baseret på Henrik Ibsens »Peer Gynt«.

Den fortælles af en kvinde, der ifølge forlaget og teaterfestivalen er en moderne version af Solveig, som her er flyttet tilbage til sit barndomshjem i de norske fjelde for at passe sin syge mor. I modsætning til Ibsens Solveig venter hun ikke på Peers eller nogen anden mands tilbagekomst, men nærmere på åndelig indsigt og eksistentiel afklaring. Fortællingen strækker sig over et par dage, hvor en række hændelser sammenfalder på stærkt betydningsbærende vis, og tre centrale relationer udfoldes, til henholdsvis fortællerens syge mor, datteren, som kommer på uventet besøg, og en gammel skolekammerat, som er indlagt på det sygehus, hvor fortælleren arbejder, med en hjernesvulst.