5 stjerner: Stjerneforfatters nye roman er en elegant og mørk tidsrejse gennem Anden Verdenskrigs mystiske tåger

Boganmeldelse: Michael Ondaatje har med »Krigslys« skrevet noget nær den perfekte thriller om London efter Anden Verdenskrig – og om et forladt søskendepars nærmest arkæologiske udgravning af deres mystiske forældres storslåede fortid.

»Svøbt i den dér mørke og mystiske Anden Verdenskrig-marinade, som Ondaatje er masterchef i at piske op, møder vi i kølvandet på et The Blitz-ramt London i 1945 jegfortælleren, 14-årige Nathaniel, og hans storesøster Rachel,« skriver Katherine Diez. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: SHAUN CURRY

»Ham, der skrev »Den engelske patient«.«

Det må have været lettere frustrerende for den canadiske Michael Ondaatje at være kendt som ham i næsten 30 år, når han altså har en pæn håndfuld romaner og et overflødighedshorn af digtsamlinger bag sig.

»På en baglæns opdagelsesrejse rekonstrueres – fragment for fragment og erindring for erindring – den højspændte spionhistorie som et lyrisk puslespil, der egentlig aldrig skulle have været samlet. «


Men for to år siden, da »Krigslys« udkom, så det pludselig ud til, at der i hvert fald var lagt op til en diskussion om en slags navneændring. Det er nemlig en fænomenal bog, som nu er blevet oversat til dansk. Er den lige så velmeriteret som »Den engelske patient« (ja), og kommer der endnu en film med Juliette Binoche på rollelisten? Vi får se. I hvert fald føles visse succesingredienser – tiden, det elegante tilbageholdende narrativ og den poetiske prosa – som et klangfuldt ekko fra 1993.

Og for en gangs skyld giver det vidunderligt god mening at dømme en bogs indhold på dens forside: Vi ser et smukt, sløret og stemningsmættet foto fra tredivernes London, hvor tågen er tæt, og menneskenes ansigter er reduceret til identitetsløse skygger.

Men ellers er intet, som det ser ud.

WW2-marinade

Svøbt i den dér mørke og mystiske Anden Verdenskrig-marinade, som Ondaatje er masterchef i at piske op, møder vi i kølvandet på et The Blitz-ramt London i 1945 jeg-fortælleren, 14-årige Nathaniel, og hans storesøster Rachel, da deres forældre forlader dem for angiveligt at rejse til Singapore, hvor faren er blevet udstationeret for Unilever.

Foto: Batzer & Co..

Nærmest uden et ord overlades søskendeparret til en husvogter, som de navngiver Natsværmeren; en gedulgt, stille mand, som har det med at forsvinde ind i klassisk musik, og som deres mor arbejdede med som radiomeddeler under nazisternes bombardementer. Senere beriges deres uklare, forældreløse tilværelse med flere – i deres øjne »muligvis kriminelle« – voksenskikkelser, der bliver deres familie: Den uciviliserede, forhenværende bokser, Lynet, som Nathaniel især knytter sig til, og som kort danner en slags umage par med den kultiverede Olive, og den kimæriske, fransk-litteratur-elskende Arthur. Den ene mere raffineret beskrevet end den anden:

»For en mand som Lynet, der havde så faste meninger om kvindens rolle her i verden, havde han en nærmest selvmorderisk tilbøjelighed til at finde sammen med usædvanligt selvstændige kvinder.«

Den, der læser den gådefulde roman, ser kun så meget, som tys-tys-mesteren Ondaatje afslører gennem den nu meget ældre Nathaniels nærmest arkæologiske udgravning af sin egen og forældrenes mørklagte, men storslåede fortid. På en baglæns opdagelsesrejse rekonstrueres – fragment for fragment og erindring for erindring – den højspændte spionhistorie som et lyrisk puslespil, der egentlig aldrig skulle have været samlet. Det går allerede op for børnene, da de opdager, at deres mors kufferter slet ikke er sendt til Singapore, men står gemt i deres egen kælder. Og for alvor senere, da Nathaniel gennem sit arbejde som historiker finder sandheden om sin mor.

»Krigslys« er noget nær den perfekte opskrift på, hvad en thriller skal være: stille, mørk og elegant. Og med sit mørke kaster den lys over, hvem vi overhovedet er som mennesker i krig – også de krige, der foregår i dag.

Titel: Krigslys
Forlag: Batzer & Co. Sider: 304. Vejl. pris: 300 kr.