5 stjerner: Kanoniseret feministisk værk er en psykologisk gotisk gyser

Boganmeldelse: Charlotte Perkins Gilmans »Det gule tapet« fra 1982 er kommet i sin første danske oversættelse. Miniromanen er på trods af pinlige racistiske undertoner uhyre appellerende i sin enkelthed og virker som inspirationskilde til Lars von Triers »Antichrist«.

»Det Gule Tapet arbejder med en udfordring af oppositionen mellem mennesket og naturen, fornuft og følelse og spørger til, hvad der egentlig er skyld i de ulykker, som udgår af sammenstødet mellem mandens og kvindens forskelligartede natur,« skriver anmelder Mette Høeg. Arkivfoto: Grand Canyon 1936

Det Gule Tapet er et fængende og særdeles veloplagt stykke gotisk emancipationslitteratur (emancipation = bestræbelse på at opnå politiske rettigheder eller ligestilling, red.). Det semiselvbiografiske værk fra 1892 af den amerikanske forfatter og kvindesagsforkæmper Charlotte Perkins Gilman er ikke kun interessant i kraft af sin historie som kanoniseret feministisk værk med potentielle pinlige racistiske undertoner, men også som en psykologisk gysernovelle i egen ret.

Det Gule Tapet er skrevet som en slags dagbog af en kvindelig forfatter, der sammen med sin mand en sommer flytter ind i et palæ fra kolonitiden med en halvobskur historie. Jegfortælleren er syg, muligvis lider hun af en fødselsdepression, ligesom forfatteren selv gennemgik. Symptomerne og den overfladiske diagnose lyder på en midlertidig nervøs depression og en lettere hysterisk tendens.