2 stjerner: SoMe-forskrækket »street-professor« burde få sig en Facebook-konto

I »Vend verden« gentager filosofiprofessor Vincent Hendricks sin forfaldshistorie om sociale medier og om, hvordan vi berøves vores frie vilje. Bogen skæmmes af, at han grundlæggende ikke forstår emnet for sin egen bog.

»Hendricks’ seneste er mere rodet end de foregående udgivelser, og substansen halter. Men den er bestemt velskrevet,« mener Rune Selsing. Vincent F. Hendricks er dr.phil., ph.d. og professor i formel filosofi ved Københavns Universitet samt grundlægger og leder af Center for Information og Boblestudier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

På det seneste har Facebook været plastret til med reklamer for Vincent Hendricks’ nyeste bog »Vend verden«. Det er pudsigt, for der findes få i Danmark, der hader Facebook mere end netop denne professor i filosofi ved Københavns Universitet.

For et par år siden oprettede han Center for Information og Boblestudier og har siden da produceret en imponerende mængde bøger om sociale medier, fake news, shitstorme med videre.

»Vær med til at redde regnskoven: Giv Vincent Hendricks en Facebook-konto.«


Det er de samme temaer, »Vend verden« kredser sig om. Altså en forfaldshistorie om de sociale medier og hvordan de berøver os vores ellers frie vilje. »Selvbestemmelsen er en illusion,« lyder det bramfrit, for alle bliver forført af lumpne og amoralske trick, der stjæler vores opmærksomhed. Det er en kasinoindustri, der bare vil holde på os, indtil vi har tabt det hele. Ja, det er sågar en prostitutionsindustri, hvor vi alle sammen er Pretty Woman (men uden Richard Gere). På de sociale medier er vi nemlig selv produktet, og vi er dybt nede i lommen på techindustrien, som vi har solgt vores opmærksomhed til.

Svagheden ved kritikken er den samme som i de tidligere bøger, navnlig at forfatteren ikke ved særligt meget om det, han skriver om. I særdeleshed ikke om de sociale medier. Så vær med til at redde regnskoven: Giv Vincent Hendricks en Facebook-konto.

Opgejlede teenagere

Bogens bedste kapitel handler da heller ikke om moderne mediefænomener, men derimod om socialpsykologi. Her beskriver Hendricks detaljeret, hvordan vi som kollektiv kan træffe dumme beslutninger, når vi har den samme fejlagtige antagelse om, hvad hinanden mener. Eksempelvis når teenagere gejler hinanden op til druk, selv om de fleste hellere ville moderere indtaget (angiveligt). Sådan et fænomen hedder pluralistisk ignorance, og Hendricks opstiller endda en matematisk formel for det.

Det lyder måske lidt underligt med en matematisk formel midt i det hele, men den er sigende for bogen. Kapitlerne er sammenklaskede resumeer af tidligere udgivelser, men det bliver – måske for at give det et mere essayistisk præg – temmeligt rodet.

Hans semigenoptrykte kapitel om bobler fungerer slet ikke. Jeg tvivler faktisk på, at nogen, der ikke kender hans pointe fra bogen »Spræng boblen«, forstår, hvad han taler om, når han skriver, at prisen på opmærksomhedsboblen afviger fra fundamentalværdien. Det med boblestudierne fremstår mest af alt som en gimmick, hvor Hendricks bruger økonomiske begreber til at beskrive mediefænomener. På et tidspunkt skriver han helt forvrøvlet om egenkapital, som muligvis skyldes en fejloversættelse af det engelske »assets«. Og hvorfor overhovedet bruge sådan et teknisk regnskabsbegreb? Hvem bliver klogere af det?

Men man må tage hatten af for, at han bruger Kellyanne Conways misforståede udsagn om »alternative facts« som eksempel på en person, der ikke kunne bryde igennem mediemuren med sandheden om sit udskældte udsagn, fordi det var mere interessant at skrive en skandalehistorie. Særligt fordi Hendricks netop selv harcelerede mod hende i bogen »Fake news« (hvilket han dog ikke nævner), men i mellemtiden har undersøgt sagen og er blevet klogere. »Practice what you preach«, som man siger, og det gør han.

Der er i øvrigt mange engelske udtryk i den ellers danske bog. Sågar digte. »Humans are suckers for reason, truth and paradigms« lyder det professor-street i hans første rim. Ikke videre gennemtænkt, for et paradigme er omtrent det modsatte af sandheden. Til gengæld rimer »paradigms« på »stupid times«. Form trumfer indhold, hvilket er sigende for hele projektet.

Awesomt rimeri

Afslutningen på bogen er blandt andet noget med, at humaniora kan gøre en forskel for klimaet. Og til sidst, hvordan man kan blive et »ordentligt menneske« eller »good people«, som han helst vil benævne det. At være et ordentligt menneske handler ikke om at opføre sig ordentligt og gøre det rigtige, men alene om viden. Det er altså noget underligt noget.

Hendricks’ seneste er mere rodet end de foregående udgivelser (dem, jeg har læst – produktionen er som sagt imponerende), og substansen halter. Men den er bestemt velskrevet. Nok til at bruge egenkapital på at købe den? Det skulle da lige være for at få del i noget awesome rimeri.

Vend verden
Forfatter: Vincent F. Hendricks. Sideantal: 216. Pris: 250 kr. Forlag: Politikens