BMW krymper coupéen

To-dørs udgave af 1-serien med rekordstærke dieselmotorer.

BMW gør en dyd ud af 1-seriens begrænsede bagsædeplads med den sporty coupéudgave med to døre og sænket taglinie. <br>Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Normalt forbinder vi coupéer med elegante, langstrakte biler, der besidder mere skønhed end praktisk sans. Men nu udfordrer BMWs designere endnu en gang vanetænkningen.

1-serie Coupé hedder nyheden, der ligner storebror 3 Coupé efter en heftig kogevask. En lavere taglinie og en kort hæk med traditionelt »kuffert-bagagerum« giver den ultrakompakte coupé et helt andet udtryk end 1-serien med stor bagklap. Nærmest sådan lidt retro - ældre læsere vil sikkert genkende nogle af linierne fra halvfjerdsernes BMW 2002.

Ikke så ringe, som de siger vestpå. Og hvorfor ikke droppe bagdørene og sænke taget lidt, når der alligevel ikke er plads til passagerer på bagsædet?

Med 1 Coupé satser BMW helhjertet på modellens fremragende køreegenskaber og sportslige appel. Topmodellen får navnet 335i og dermed BMWs fantastiske rækkesekser med bi-turbo og hele 306 hk. En kraftkarl, der giver den lille 1-serie præstationer i fuldblodsklassen: 0-100 km/t er overstået på 5,3 sekunder, mens elektronikken får travlt med at begrænse topfarten til 250 km/t.

Står der 123d på den lille bagsmæk, er præstationerne på sin vis endnu mere imponerende. Også her sørger to turboladere for at presse hele 204 hk ud af en firecylindret dieselmotor på to liter. Det gør 123d til verdens mest hårdtpumpede dieselmotor og forener på sensationel vis rå power med beskeden tørst: Trods en topfart på 238 km/t og evnen til at rykke fra 0 til 100 km/t på syv sekunder rent, kører 123d 19,2 km/l i snit.

BMWs ingeniører bruger da også et par nye tricks for at klemme alt ud af dieseldråberne. Blandt andet start-stop automatik, lagring af bremseenergi og så en ny idé den aktive kølergrill: Har motoren ikke brug for ekstra luft, lukkes lamellerne i grillen for at nedsætte luftmodstanden.

Kan færre kræfter gøre det, kommer 1 Coupé også som 120d. Her er den ene turbolader pillet af, men ydelsen på 177 hk sørger fortsat for voldsomme præstationer.

1-serien får Danmarkspremiere til november. Næste år ser vi den formentlig også som cabriolet med stoftag.