Billig service til brugtvognen

Fuld service eller discountudgaven til lavpris? Flere mærkeværksteder giver kunderne frit valg - vi gav redaktionens Opel et autoriseret eftersyn på den billige måde.

Vellings Brugtvogn får det årlige serviceeftersyn. Her renser mekaniker Martin Borg tromlebremserne - en opgave der er med i prisen, selv om Astra'en får reduceret service til lavpris på autoriseret Opel-værksted. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Kør på værksted.

Budskabet har længe blinket i instrumentpanelet på redaktionens Opel Astra. Alligevel har vi udskudt det årlige serviceeftersyn. Dels på grund af udsigten til endnu en regning på størrelse med et fladskærms-tv, dels fordi vi var i tvivl om, hvem der skulle pusle om Opelen denne gang.

Sidst var vi tro mod konceptet »hold-bil-billigst-muligt« og sendte Astraen til service på et uautoriseret værksted.

Med blandet succes.

Umiddelbart sparede vi 500 kroner på at sende opgaven, der også inkluderede udskiftning af Opels berygtede tandrem, »ud af huset«.

Desværre løb vi efterfølgende ind i et par overraskelser. Dels opstod der tvivl om, hvorvidt tandremmen var monteret korrekt. Selv for erfarne mekanikere kan operationen nemlig være drilsk, så for en sikkerheds skyld blev tandremmen monteret igen. Dels fik Astraen påfyldt mindst en halv liter olie for meget i forbindelse med olieskiftet. I forvejen drak motoren olie som W.C. Fields tyllede sprut: Hele 0,4 liter per 1000 kilometer. Om den ekstra olie gjorde udslaget ved vi ikke, men et par måneder efter gik det galt. Det høje olieforbrug havde aflejret så meget koks på ventilerne, at en af dem brændte af. Resultat: Motor kaput, akut indlæggelse på autoriseret værksted og udskiftning af alle 16 ventiler samt stempelringe.

Regningen lød på 17.000 kroner. Operationen var dog en succes: Siden har Astraen ikke brugt én dråbe olie.

En enkelt dårlig oplevelse får os ikke til at fornægte uautoriserede værksteder, men ansporer til denne gang at sende Astraen til service på autoriseret Opel-værksted. En komplet motorrenovering, hvor mekanikerne har fingre og topnøgler dybt nede i motorens hjerte, skaber et vist tilhørsforhold til værkstedet. »De kender bilen bedst«, tænker man uvilkårligt, og så blev Astraen kørt til samme værksted der udførte »by-pass operationen« i foråret, Opel i Viby J.

Her kunne vi samtidig få afprøvet et tilbud, som flere autoriserede værksteder tilbyder kunderne: frit valg mellem to slags service - dyrt eller discount.

Vi valgte den billige løsning. Astraen er ni år gammel, og vi ser ingen grund til at rulle den røde løber ud for oldingen hver gang. I lighed med eksempelvis Toyota og Peugeot har Opel da også indført A- og B-eftersyn for at holde på de ældre biler, der ellers ville blive kørt til billigere, uautoriseret service.

Og der er penge at spare. Hvor prisen for et almindeligt, lille serviceeftersyn til Astra koster 1693 kroner, slipper man med 1395 kroner for den billige udgave. I praksis er forskellen større, for det dyre eftersyn inkluderer ikke frisk olie samt olie- og luftfilter. En udgift, der løber op i knapt 700 kroner, og er inkluderet i det billige 10-punkts eftersyn. Udover olie- og luftfilterskift indeholder det billige eftersyn også tjek af motor, kølesystem, lys, viskere, styretøj, udstødning, bremser og bremsevæske.

Det billige eftersyn bliver en halvdyr fornøjelse. Som frygtet er flere sliddele på Astraen modne til udskiftning. Især bremser og udstødning er tæret af rust, selv om Astraen kun kører få tusinde kilometer om året.

»Det er netop problemet,« forklarer mekaniker og Opel-entusiast Martin Borg, der tager kærligt mod redaktionens Astra.

»Få og korte ture varmer ikke rigtigt bremser og udstødning op. Det giver fugt og dermed gode betingelser for rust,« siger han og peger på de forreste bremseskiver: Kanten er højt belagt med rust.

Martin Borg skiller bremserne ad og får bekræftet sin mistanke: klodserne er ved at løsne sig. Der er ingen vej uden om bremserne skal skiftes.

Igen får jeg valget mellem A- og B-løsningen. Eller rettere originale og uoriginale bremser. Prisen er henholdsvis 1300 kroner og 781 kroner for et sæt. Jeg vælger de billige. Astraen kører ikke så meget, og er det ikke noget med, at det kun er papkassen, der er forskel på?

»Den historie kender vi godt,« smiler Martin Borg.

»Men vores erfaring er, at især Opels originale bremser holder rigtigt lang tid og næsten aldrig har problemer som hvinelyde eller skævheder.«

Fedtsylen insisterer, og Martin Borg henter et sæt uoriginale bremseskiver fra lageret. Bortset fra indskriften »Qualität aus Deutschland« røber papkassen intet om producenten. Den tyske stolthed lider dog bogstaveligt talt et knæk. En af skiverne har et stort hak i kanten. En fabrikationsfejl der sender skiverne i affaldsspanden og Martin Borg ud på lageret efter et nyt sæt.

Efter vellykket montering opdager vi tre huller i den tærede udstødning. Igen får jeg valget mellem den dyre og billige løsning. Prisen for original og uoriginal udstødning er henholdsvis 2940 og 1904 kroner for ny mellemste og bagerste potte. 1000 kroner er også penge, så fedtsylen slår til igen. De uoriginale potter passer perfekt, og Martin Borg har ingen problemer med monteringen. Vi får se, om discountudstødningen holder lige så længe som originalen.

Til sidst skal motoren tjekkes. Motortesteren melder alt o.k. bortset fra et problem, som en advarselslampe længe har sladret om: fejl på airbaggen i rattet.

- Det er sandsynligvis spolen inde i rattet, der er slidt, siger Martin Borg med kendermine. Og ganske rigtigt. Det kabelbånd der drejer rundt med rattet, har mistet kontakten til airbaggen.

- Kører du galt, kan du ikke regne med, at airbaggen virker, fortsætter Martin Borg.

Dét afgør sagen. En ny spole koster 1300 kroner inklusive montering, men virker som en billig livsforsikring. I øvrigt kan bilen ikke synes med blinkende airbaglampe.

Eftersynet er overstået. Regningen løber op i 8800 kroner, men så er der ikke bare skiftet olie, men også udstødning, bremser, airbag-kontakt og en stabilisator til forhjulsophænget. Astraen føles som ny. Selv om eftersynet var discountudgaven, var det en god oplevelse med fornuftige priser og en mekaniker, der vidste nøjagtig, hvad Astraen havde brug for.

Kun to ting trækker ned: For at lægge luft til det »rigtige« serviceeftersyn, må Vellings Brugtvogn køre fra værkstedet uden officielt stempel i servicebogen og nulstilling af servicelampen i instrumentpanelet. Selv om Astraen er i sit livs form, blinker beskeden »kør på værksted« altså fortsat. Et spark over skinnebenet til os, der vil spare lidt på serviceudgifterne. Godt man kan køre hen på nærmeste uautoriserede værksted og få nulstillet service-indikatoren for en hund.