Ugens bilentusiast: Mustangen løber i mit hjerte

Hans Staby Frost er formet af 1960ernes analoge bilentusiasme og er vendt hjem til de analoge, automobile værdier. Det har resulteret i to Mustanger i garagen med tilsammen tæt på 1.000 hk.

Hans Frost med sine to mustanger. Han er hårdkogt Ford Mustang-fan og redaktør på Pony Power, der er Ford Mustang-klubbens blad. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Hans Staby Frost er lektor emeritus i miljøøkonomi ved Københavns Universitet. I disse år med voksende miljøfokus slår den stillingsbetegnelse ud på fordomsparameteret – jeg tænker straks el-biler, luftforureningsbekæmpelse og veganerkost.

Når han så samtidigt ejer to Ford Mustanger og er redaktør på Mustangklubbens blad Pony Power, så bryder mit mentale fordomsmåleudstyr imidlertid sammen, og så ved jeg, at der gemmer sig en god historie.

Da hustruen blev alvorligt syg, fik det Hans Frost til at reflektere over de ting, der havde betydet noget i livet. Her var bilentusiasmen vigtig, og siden har han købt to Ford Mustang-modeller. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Nürburgring med familien

Fødselsattesten siger 1948, så Hans Staby Frost er ingen årsunge. Han blev alene for to år siden efter sin kones død. Hun var alvorligt syg de sidste par år, og det fik Hans Staby Frost til at reflektere over livet og over, hvad der fyldte i hans egen ungdom. Allerede som 16-årig var han med som observatør i orienteringsløb, så motorsport og biler var en stor del af hans ungdom. En interesse han har haft hele livet, og som han også har delt med familien. Som dengang i 1979, da han på en familieferie sydpå kørte et par runder på Nürburgring.

Den nye Ford Mustang GT har Hans Frost haft med på den berygtede Nürburgring, hvor dette billede er taget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privat.

»Det var i en rød Escort 1600 Sport MKII. Jeg har et billede dernedefra et sted, siger Hans. Børnene sad på bagsædet uden seler, og min kone sad på passagersædet og røg. Sådan var det jo dengang.«

Derfor en Mustang

Konens sygdom satte gang i en masse ting, og de besluttede blandt andet, at en af de fornøjelser, de ville have i den sidste tid, skulle være en ny bil. Det var tilbage i 2015, hvor den nye Ford Mustang var på vej til Danmark. Hans har altid været Ford-fan, og på det tidspunkt havde han en Ford Mondeo ST200.

»Hvis jeg skulle have en ny bil, der inkarnerede det, jeg oplevede i min ungdom i 60erne, så var det Mustangen. Den rummer både det gamle og det nye. En BMW eller Audi kan ikke køre uden traction control, og det irriterer mig voldsomt. Hvis man kører frisk til i et 90 grader sving eller på en motorvejstilkørsel, og man nærmer sig udskridningsgrænsen, så bremser tyskernes elektronik dem abrupt op, og man banker nærmest hovedet op i ruden.  Man bliver kastreret, når man ikke selv kan styre bilen. I en Mustang kan man indstille traction controllen, så den ikke blander sig unødigt, og så er man selv 100 pct. i kontrol,« siger han og uddyber, hvorfor det blev en Ford Mustang:

»Jeg er jo også økonom, så pengene betyder noget. Mustangen koster kun det halve af en Audi RS5 eller en BMW M3 med samme kræfter, og så var der ingen tvivl.  Jeg kunne jo også få råd til at give konen en pels til den pris,« siger han.

Den lille Mustang Pony er måske ikke så fin som arabiske raceheste, men den er udholdende og hurtig og leverer masser af værdi for pengene - akkurat som en Ford Mustang over for en BMW M3. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Valget faldt på en V8 GT med manuelt gear. Igen – det handler om fuld kontrol, og der er manuelt gear bare mere analogt og håndterbart end en automatgearkasse. At Mustangen fik kritik fra motorjournaliststanden for at være for løs og udskridningsbegejstret over bagenden, har Hans ikke meget til overs for.

»Det er jo lige præcis det, jeg vil have fat i. Det var jo derfor, vi ikke kørte Mascot, da vi var unge. Når de blev tunet for meget, så væltede de jo. Mustangen har over 300 hk, så det er klart, at den bliver giftig med bagenden. Men det var en af de ting, der tiltalte mig ved modellen,« som han siger.

Gadebilernes svar på en nærdødsoplevelse

Da han først havde købt Mustangen, meldte han sig ind i Mustangklubben og begyndte at få klubbladet Pony Power. Det førte hurtigt til, at han skrev et par artikler og blev spurgt, om han ikke ville være redaktør. I den forbindelse skulle han skrive om en Ford Mustang Boss 302 fra 2012. Sælgeren var ikke meget for at lade ham køre i den, med mindre han var interesseret i at købe den, og inden Hans havde set sig om, havde han både prøvekørt og købt den.

»Jeg er jo kun mig selv, så i stedet for at have pengene stående på en bankbog til negativ rente tænkte jeg: hvorfor egentligt ikke?«

Den er gadebilernes svar på en nærdødsoplevelse, som han beskriver den. Jeg har selv testet Shelby-udgaven af samme generation af Ford Mustang og fandt den decideret livsfarlig med sin stive bagaksel. Det er Hans helt uenig i. Han finder faktisk de ældre biler lettere at dosere og håndtere. Det leder os ud i en længere snak om geometri, svingarme og panhardstænger. Detaljer, der fyrrer op under hårdkogte bilnørder, men som vil få flertallet (herunder formodentligt størstedelen af jer læsere), til langsomt at zoome ud og miste interessen.

Boss 302-modellen fra 2012 er brutal, og den er ifølge Hans Frost det tætteste, man kommer en automobil-inkarnation af en nærdødsoplelve. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Vi får aldrig talt om hverken el-biler eller veganerkost, og efterfølgende må jeg erkende, at mit fordomsmåleudstyr trænger til en re-kalibrering. For Hans er en bilentusiast af den gamle skole. En af dem, der er opvokset i 1960erne, hvor motorsport og løb på Roskilde Ring kunne rydde forsiderne på aviserne, og alle drenge drømte om knallerter, kørekort og en hurtig vogn, når de fyldte 18 år. Hans automobil-CV tæller en imponerende række af entusiastbiler – fra Caprier og Escorter i 1970erne over en turbomotoriseret Ford Sierra i 1980erne til nu at rumme to biler med tæt på 1.000 hk tilsammen. Selvom konen er gået bort, er familien stadigvæk med, og sidste sommer gentog han turen til Nürburgring med sin ene datter, der i mellemtiden har passeret de fyrre år. Hun sad stadigvæk på bagsædet på vej derned, men kom om foran, da det gik løs på banen.