Ugens bilentusiast: »Man kan sige, jeg startede som bogtyv og endte som brugtvognshandler«

Palle Murmann har solgt over 1.300 klassiske biler til danske og udenlandske bilentusiaster. Bilentusiasmen startede med et bogtyveri og blev siden til en levevej, hvor motorløb, bilauktioner og gammeldags købmandskab blev til klassikerbutikken Daytona.

Palle Murmann, manden bag klassikerbutikken Daytona, kører blandt andet selv en Jaguar XK120 fra 1953. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

De fleste, der har kørt fra København og nordpå ad Strandvejen, vil kunne huske klassikerbutikken Daytona. Fra 1986 til 2016 lå den på højre hånd lige før Tuborg Havn i en hjørnebutik. Der holdt altid en klassisk Morgan eller Jaguar i vinduet og tiltrak sig opmærksomheden fra enhver bilbegejstret forbipasserende.

Palle Murmann

»Så man kan sige at jeg startede som bogtyv og endte som brugtvognshandler.«


Butikken er lukket på adressen, men Daytona eksisterer stadigvæk. Den er blot flyttet til Kvistgård, hvor jeg møder manden bag i større lokaler, men på en mindre prominent adresse. For selvom Palle Murmann har rundet de 70 år og har droslet lidt ned for aktiviteter, så er han stadig aktiv som handelsconnaisseur udi klassiske biler.

Palle Murmann er rundet de 70 år, men arbejder stadigvæk på fuld tid med det, han elsker allermest - de klassiske biler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Det står klart, da jeg træder indenfor i det gamle legetøjsmuseum, der nu danner rammen for Daytona. Der holder en Rolls-Royce Silver Spur, en Morgan +8, en Porsche 356 SC, en Maserati Sebring og et par klassiske Jaguarer med flere. Allesammen i uangribelig stand. Et hjørne er indrettet som café og væggene er tættapetseret med billeder og plakater fra et langt liv med klassiske biler. Palle Murmann laver et par kopper espresso, inden vi sætter os ind på kontoret. Han er ulasteligt klædt i bordeaux slips og mørkebrun ternet jakke og ligner prototypen på en Jaguar-kørende gentleman. Et faktum, hans privatgarage bakker op med en nyere Jaguar til hverdagsbrug og en Jaguar XK120 Roadster fra 1953 som hobbyvogn.

Siden 1986 har Palle Murmann handlet med klassiske biler gennem sin butik Daytona, og det er blevet til over 1.300 handler gennem årene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Fra bogtyv til brugtvognshandler

Palle Murmann er født på Frederiksberg i 1945 og kommer ikke fra en familie med en automobiltradition. Så bilentusiasmen kom ikke ind med modermælken. Præcis hvornår interessen blev vakt er svær at sige præcist, men tre oplevelser i slutningen af 1950erne blev udslagsgivende for Palle Murmanns livslange passion for biler.

Palle Murmann bruger sin Jaguar XK120 hele året, og den er i en uangribelig fin stand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Den første var en mand i en af naboejendommene, der ejede en grafisk kældervirksomhed. Han kørte i en Porsche 356, og selvom Palle ikke vidste noget om biler, var han fascineret af 356eren. Den anden var Andersen og Martinis store showroom inde ved Søerne, hvor det ene dollargrin holdt og strålede om kap med det næste. Her kunne han også bruge lang tid på at trykke næsen flad mod ruden. Den sidste var en bog begået af racerkørerlegenden Stirling Moss. Den hed bare Motorsport, og da Palle Murmann havde lånt den på biblioteket, besluttede han hurtigt ikke at aflevere den tilbage igen. Det var de tre grundingredienser.

»Så man kan sige, at jeg startede som bogtyv og endte som brugtvognshandler,« som Palle Murmann spøgefuldt opsummerer sit liv med biler.

Incitamentet var oplevelser

Det var først i 1986, han professionelt begyndte at leve af sin bilpassion. Men der havde han for længst gjort sin første gode forretning som bilhandler.

»Min anden bil var en Jaguar XK120. Den var egentligt helt uden for min rækkevidde. Den stod i en gård hos en virksomhed ude på Amager, hvor jeg havde et ærinde. Da jeg havde gået 18 gange rundt om den, kom portneren ud og spurgte, om jeg var varm på den? Det var jeg, men jeg havde med garanti ikke råd. Så sagde han, at det var direktørens, og at han gerne ville sælge. Men det ændrede jo ikke på, at jeg ikke havde råd. Jeg gik alligevel ind til direktøren bare 20 år gammel. Han ville kun have 10.000 kr. for den, og jeg vidste, den var mindst 18.000 kr. værd. Jeg vidste også, jeg kunne sælge min første bil for 3.000 kr., så det gjorde jeg og betalte resten af bilen i afdrag,« siger han, mens jeg tager den sidste sukkerfyldte bundskjuler af min espresso.

Palle Murmann har altid været Jaguar-mand. Udover den klassiske Jaguar XK120 holder der en nyere Jaguar X-Type i privatgaragen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Han har stadig en XK120 derhjemme. Ikke den samme som han købte i midten af 1960erne, men en magen til. Siden dengang har han haft flere klassiske biler. Flere Jaguarer, et par Ferrarier, et par Lanciaer og ni Mini'er.

»Ni!,« udbryder jeg og tvinger ham dermed til at uddybe.

»To varevogne, en clubman stationcar, et par almindelige 850, en Cooper 998, en Cooper S 970 og to Cooper S 1275. Men så sagde jeg også ALDRIG MERE! Man fik lange arme af at skifte nederste køreslange, og det var de samme ting, der gik i stykker igen og igen.«

Professionelt har han haft alt mellem himmel og jord igennem butikken. Et par Bugattier tæller som højdepunkterne, men det har altid handlet om mere end bare bilerne.

»Mit incitament var, at alt hvad der sker i denne verden af klassiske biler – motorsport, baneløb, rally og deltagelse i udstillinger og motorshows, alt hvad der har med biler og bilverdenen at gøre – er en del af arbejdet. Jeg var på et tidspunkt til torskegilde, og der var et par poster, de ikke forstod. Så forklarede jeg dem, at det var reklameudgifter. De spurgte blandt andet, hvad Mille Miglia var for noget. Så trak jeg en BT op af tasken, der beskrev det store italienske klassikerrally, og jeg forklarede, at der ikke fandtes en større forsamling af kundeemner på kloden, og så var de glade,« siger Palle Murmann.

Palle Murmanns bilentusiasme rækker ud over bilerne. Det handler også om de klassiske motorløb, de store biludstillinger og kontakten til kunderne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Efter et par timer på kontoret går vi en runde i udstillingen. Alle billederne på væggene fra ture til Le Mans og de syv Mille Miglia-deltagelser illustrerer et liv levet omkring klassiske biler. Vi kommer omkring alt fra eksotiske kunder, der kunne bestille biler til millioner af kroner blot for at have dem stående i en hangar og aldrig trille en meter i dem, til nogle af de mange legender – fra Stirling Moss til Jean Todt, som han har krydset veje med gennem årene.

»Jeg er aldrig blevet rig af det her, men jeg har kunnet leve af det. Incitamentet var oplevelser, og det har jeg fået«.