Toyota køber fornuft og følelser ude i byen

Supra og Proace City Verso er modsætninger – følelser mod fornuft. Ingen af bilerne er fuldblodsjapanere, men de gør Toyota til et stærkere og mere altfavnende bilmærke, og det er godt set af Toyota.

Toyota Supra lander nu i en billigere version med en firecylindret motor på 258 hk i stedet for den sekscylindrede på 340 hk. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Da Akio Toyoda i 2009 overtog ledelsen af det bilmærke, hans farfar grundlagde tilbage i 1937, var det målsætningen at gøre det sexet igen. Han sagde det ikke med præcis disse ord – han er trods alt japaner ind til benet – men Toyota skulle være mere passion og mindre konservativ fornuft.

Et af de første projekter, Akio Toyoda kastede virksomheden ind i, var samarbejdet med Subaru om sportsvognen GT86, og det blev en succes. Ikke fordi Toyota solgte millioner af den lille baghjulstrukne sportsvogn, men fordi bilen var den første nye Toyota-sportsvogn i et lille årti, og fordi den var forbandet vellykket.

Dette var i sig selv en gave til et bilmærke, der efterhånden havde specialiseret sig i biler så kedelige, at de fik et forstadskommunebibliotek til at virke festligt på en forladt og regnfuld tirsdag formiddag i november. GT86 var også en gave, fordi den viste Toyota, at modelsamarbejder med andre bilproducenter ikke var nogen dum idé, og at man i visse tilfælde ligefrem kan komme i en to plus to giver fem-situation, såfremt man spiller sine kort rigtigt.

Toyota Supra lander nu i en billigere version med en firecylindret motor på 258 hk i stedet for den sekscylindrede på 340 hk. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Dette leder os frem til denne uges to testbiler – de kunne ikke være mere forskellige. Toyota GR Supra 2,0 er den nye lille udgave af Toyotas sportsvogn, der måske er endnu mere kompromisløs og dedikeret end 3,0-liter-udgaven. Det er i hvert fald oplevelsen efter en tur på Sturup Raceway.

Toyota Proace City Verso er Toyotas nye familiebus med plads til op til syv personer og et design, som Postmand Per kunne fristes til at forveksle med sin egen bils silhuet. De har dog det tilfælles, at ingen af dem er en raceren Toyota.

Entusaistsupra

Toyota GR Supra landede sidste år til stor fanfare fra både die hard Supra-fans og motorpressen, for her var en gennemført kompromisløs sportsvogn i den gamle Toyota Supra-tradition med en 3,0-liters sekscylindret rækkebenzinmotor og baghjulstræk.

Bilen var dog ikke en rendyrket Toyota-konstruktion. Japanerne havde brug for en baghjulstrukken sportsvognsplatform med en sekscylindret drivlinje – for at videreføre Supra-traditionen, hvor man tilbage i 00erne slap den.

BMW stod med en platform, men kunne godt bruge nogle at dele udviklingsomkostningerne til den nye Z4-sportsvogn med. Et lykkeligt ægteskab blev indgået, og selv om motor, undervogn, gearkasse og software – og dermed også bilernes infotainmentsystemer – er ens, så er motortuning og undervognsindstillingerne forskellige. Det samme er karosseriformaterne, idet BMW Z4 er en cabriolet, mens Supra er en lukket coupe.

Den lille udgave skal bruge 5,2 sekunder til at ramme 100 km/t. Det er 0,9 sekunder langsommere end 3,0-liter-udgaven og kan i den virkelige verden næsten ikke mærkes. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Jeg var vild med den nye Supra, da den landede sidste år, men prisen på lige over en million kroner på danske plader, var dog en streg i regningen. Dette råder Toyota nu bod på ved at lancere en mindre udgave – en slags Supra light.

Fraprisen på Toyota Supra falder til 789.990 kroner, mens motoren skrumper fra 3,0-liter og seks cylindre til 2,0-liter og fire cylindre. På ydelsen lyder faldet på 82 HK fra 340 HK til 258 HK, men da bilen samtidig har tabt sig cirka 100 kilo, så ligner den i den grad stadigvæk en interessant japanskindpakket euroasiatisk sportsvogn.

Et kig på tallene afslører, at 0-100 km/t er blevet 0,9 sekunder langsommere, men 5,2 sekunder er stadigvæk hurtigt nok til at hive dynen af selv den mest skeptiske med hensyn til sekscylindrede motorer.

»Mit bud er, at det eneste sted, hvor du for alvor vil savne de to ekstra cylindre, er på den tyske Autobahn med hastigheder på over 180 km/t og på en racerbane med en længere langside end Sturup.«


For at komme til bunds i, hvor godt Supra gør det med den nye motor, er jeg kørt over Øresund til Sturup Raceway uden for Malmø. Det er ikke verdens største racerbane, men den leverer masser af stramme sving og udfordringer til en sportsvogn i Supra lights vægtklasse.

At bilen er blevet langsommere fra 0-100 km/t er nok korrekt, men den føles stadigvæk hurtig. Lyden er potent og kras, men har ikke den sekscylindrede udgaves grundvrede bastoner.

Testbilen er i udstyrsversionen Sport, og det er den, jeg vil anbefale. Supra bliver introduceret i et par nye udstyrsversioner, og mens basisudgaven, Live, mangler sportsbremser, aktivt differentiale og sportsundervogn, leverer topudstyrsversionen, Premium, elsæder, stort musikanlæg og læderindtræk. Kan man leve uden luksustilføjelserne, som Premium byder på, så får man i mellemste udstyrsversion, Sport, de vigtige bremse- og undervognslækkerier uden den ekstra vægt fra elsæder, læder og flere højtalere. Sport bliver i min bog entusiastens valg.

Toyota Supras kabine har en lang række BMW-elementer. Det gør den ikke dårlig, for Supra handler ikke om kabinedesign, men om køredynamik, og her har Gazoo Racing, der er Toyotas performanceafdeling, tryllet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

På racerbanen tørrer bilen på første omgang min grundlæggende skepsis af pointtavlen. Vægtfordelingen er stadigvæk 50/50, men den føles alligevel en anelse lettere og mere præcis over forenden. Kører mig langsomt stadig mere ind på bilen, og den mangler på ingen måde power. Den ligger samtidig forudsigeligt og fladt i kurverne, og kun en enkelt gang løber jeg delvist tør for talent og er ved at tabe bagenden i en stor åben højrekurve. Den har altså stadigvæk bid.

Jeg er også denne gang aldeles forelsket i Supra, og selv om den på papiret er blevet en anelse tammere i 2,0-liter-udgaven, så er den stadigvæk en seriøs sportsvogn, der leverer seriøse sportsvognspræstationer på både vej og racerbane. Mit bud er, at det eneste sted, hvor man for alvor vil savne de to ekstra cylindre, er på den tyske Autobahn med hastigheder på over 180 km/t og på en racerbane med en længere langside end Sturup.

I løbet af min ene dag i selskab med Supra 2,0 var det kun på lydsiden, at jeg savnede den sekscylindrede motor. Resten af pakken er forrygende, og Sport-udgaven til 839.990 kroner leverer det perfekte entusiastkompromis.

Toyota GR Supra 2,0 er 100 kilo lettere end 3,0-liter-udgaven, og det hjælper på bilens kraftunderskud i forhold til storebroderen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

I forhold til søskendeskabet med BMW Z4 er det kun i kabinen, det skinner igennem. Gearvælgeren, midterkonsollen og infotainmentsystemet er hevet direkte ud af BMWs univers. Det ville have kostet Toyota en formue at ændre, og det gør på ingen måde Supra til en ringere bil.

Gazoo Racing har med undervognstuning gjort bilen til en noget anderledes oplevelse end BMW Z4, og det ydre design er langt modigere og mere asiatisk i sit udtryk, så Supra er i min bog en vellykket toyotaficering af et europæisk udgangspunkt, og selv med den lille motor fortjener bilen fem ud af seks stjerner.

Fransk familieflytter

Akio Toyodas jagt på at give Toyota mere sexappeal har dog haft sine ofre. I begyndelsen af 2010erne kunne man fodre svin med gabende kedelige og praktiske Verso-modeller, som Toyota havde på modelprogrammet. I Toyota-regi dække Verso-betegnelsen over en fleksibel og praktisk MPV-lignende bil med plads til op til syv personer og med mere Birkenstock-speltmor-troværdighedsappeal end en vegansk måltidskasse fra Simpel Feast.

Verso-modellerne havde deres målgruppe, og i takt med at de praktiske grise langsomt forsvandt ud af Toyotas modelprogram, blev kunderne stadig mere hjemløse hos Toyota.

Toyota har købt sig ind i Citroën Berlingo-programmet, og det er der kommet denne Toyota Proace City Verso ud af. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Dette råder Toyota dog bod på, ved at introducere den nye Toyota Proace City Verso. Som med Supra har Toyota valgt at finde en legekammerat at dele udviklingsomkostningerne med.

Da Toyota har et veludviklet samarbejde med franske PSA – der ejer Peugeot, Citroën og Opel – inden for både varevogne og mikrobiler, var det oplagt at ringe på i Paris. Her har Toyota købt plads på franskmændenes fabrik i Spanien, hvor de får produceret deres egen udgave af Citröen Berlingo under det ikke særligt mundrette navn Proace City Verso.

I modsætning til Supra har Toyota dog ikke leveret et nyt design eller undervognsopsætning. Japanerne har dybest set blot klistret en anderledes front på, og monteret et Toyota-logo i midten af rattet. Simpelt, men effektfuldt, og umiddelbart er det kun i profil, at Proace City Verso ligner Berlingo.

»I Toyota-regi dække Verso-betegnelsen over en fleksibel og praktisk MPV-lignende bil med plads til op til syv personer og mere Birkenstock-speltmor-troværdighedsappeal end en vegansk måltidskasse fra Simpel Feast.«


Bilen fås i en kort og en lang version med plads til fem eller syv personer. Testbilen er den lange udgave med syv sæder og family-pakken, der indeholder alt fra elruder til roof rails, alufælge, læderrat og en lang række sikkerhedsassistenter. Denne pakke koster 55.000 kroner ekstra, men den giver samtidig Verso et regulært personbilspræg, og den vil jeg til hver en tid anbefale at tilkøbe.

Vil man have den lange udgave med plads til syv personer, så koster den 40.000 kroner ekstra, og den ekstraudgift handler om behov. Har man ofte brug for de ekstra sæder, giver det god mening at spendere de ekstra penge, men Verso til fem personer er dog fantastisk rummelig, så det er ikke et must på samme måde som family-pakken.

Den lange udgave har et gigantisk bagagerum, hvis man klapper de to bagerste stole op. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

På motorfronten står valget mellem en 1,2-liters trecylindret turbobenzinmotor på 110 hk eller en 1,5-liters turbodieselmotor på 102 hk. Begge motorer fås også i 130 hk udgaver, hvor de koster 40.000 ekstra, men så har de også automatgear. Dette tilvalg må igen afhænge af personlige præferencer.

Testbilen har benzinmotoren med 110 hk og manuelt gear, og den gør det helt perfekt bilens opdrag taget i betragtning – den skal ikke være nogen racerbil, og er man på vej til håndboldtræning med seks rollinger bagi, så har man formodentlig ikke brug for at ramme 100 km/t hurtigere end de 12 sekunder, det varer i den lille familiebus.

Køreegenskaberne er til den bløde og komfortable side – en arv fra bilens franske ophav. Det gør egentligt ikke så meget al den stund, at den mestendels skal flytte børn og hverdagsindkøb rundt omme i Forstadsdanmark, og der er komfort vigtigere end evnen til at tage en hurtig S-kurve.

Fraprisen lyder på 199.990 kroner, og det en anelse dyrere end Citroën Berlingo og Peugeot Rifter, der stort set er identiske biler. Hos Toyota får du dog et års ekstra fabriksgaranti og Danmarks stærkeste forhandler og servicenetværk – Toyota har i årevis ligget bedst, når Autoindex har målt på kundetilfredshed – hvilket for nogen vil være de ekstra penge værd.

Kabinen er ren Citroën Berlingo, og det betyder oceaner af aflæggerplads og små praktiske løsninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Denne biltype hylder intet af det, jeg som inkarneret bilentusiast elsker – design, power og køredynamik – men den har helt sikkert en solid målgruppe. Et faktum, Toyota også har erkendt ved at købe sig ind i den franske model.

Bilens kompromisløse tilgang til bare at levere så meget plads og praktisk anvendelighed som muligt for pengene giver den en sær form for kredit i min optik. Den er dog stadigvæk dyrere end franskmændene – hvor du kan tilkøbe tre års ekstra garanti for en slik – og ikke så meget en Toyota som eksempelvis Supra, og derfor bliver det kun til tre ud af seks stjerner til den nye Proace City Verso.

Godt set af Toyota

Overordnet set må jeg tage anmelderhatten af for Toyotas snusfornuftige tilgang til de produkter, som bilmærket egentlig gerne vil have på hylden, og som kunderne efterspørger, men som selv for en af verdens største bilproducenter har svært ved selv at løfte en rentabel businesscase. Der kigger japanerne sig om på markedet og vælger de bedste samarbejdspartnere i forhold til at dække hullerne i porteføljen.

En sportsvogn med BMW-gener og en familiebus med Berlingo-DNA er godt set! De to modeller gør Toyotas modelprogram markant mere alfavnende, og det japanske mærke får lidt hårdt tiltrængt sexappeal, uden at det taber de mest snusfornuftige og familieorienterede kunder på gulvet. Og skulle Toyota og Akio Toyoda have karakterer for godt købmandskab, ville det blive seks ud af seks stjerner herfra.