Tendens: Biler er noget, vi deler med hinanden

Bilejerskabet bliver billigere og mere miljøvenligt med delebilsteknologier som GoMore. Men hvordan fungerer det, er teknologien klar, og er det overhovedet noget for en inkarneret privatbilist? Motorredaktøren går fordomsfuldt til delebilskonceptet.

Delebilsordninger har været hæmmet af, at man skulle overlevere nøgler fysisk. Men nu bliver flere og delebilstjenester nøglefri, og det gør det markant lettere for brugerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andriy Popov/Ritzau Scanpix

Det var engang, da man lejede en movieboks på den lokale tankstation, når man skulle se en film, der ikke var i fjernsynet. Det var i 1980erne, og det var besværligt. I dag streamer vi, og det er blevet markant lettere at se, hvad man vil, hvor man vil, og hvornår man vil.

Det handler om bekvemmelighed. Den menneskelige udvikling søger bekvemmelighed, som vand søger den letteste vej til vandpytten i regnvejr. Hvis ting bliver besværlige, har de oddsene imod sig i forsøget på at blive en del af den menneskelige udvikling.

»Derfor har delebiler længe syntes som en dødsejler i min optik. Som et halvkommunistisk projekt, hvor folk uden bilentusiasme kunne spare en skilling, når de uundgåeligt fik brug for en bil.«


Derfor synes ideen om delebiler som et skridt tilbage i tiden. Til dengang da man ikke havde råd til at eje selv, og det var befængt med bøvl, besvær og ubekvemmelighed at se en videofilm lørdag aften.

Man skal først finde delebilen, godkende den på sin app, og der er ingen garanti for, at den bil, man har brug for, er til rådighed, når man skal bruge den. I modsætning til hvis du har din egen bil. Den står nemlig bare ude i carporten og venter på din opmærksomhed som en hundehvalp, der gerne vil luftes. Den er til rådighed altid, og du kan både have handskerummet fyldt med gajoler og mormors broderede trafikskiltepude i bagruden.

Derfor har delebiler længe syntes som en dødssejler i min optik. Som et halvkommunistisk projekt, hvor folk uden bilentusiasme kunne spare en skilling, når de uundgåeligt fik brug for en bil.

Men det er let nok at sidde bag skærmen med sine fordomme som en ronkedor, der vil forhindre, at kvinder får stemmeret og at pornoen gives fri. Virkeligheden viser sig dog som oftest at være væsentligt mere nuanceret, end fordommene tilskriver, og i takt med at delebilsfirmaer som DriveNow, GoMore og LetsGo fylder mere og mere i danskernes automobillandskab, så må de gøre noget rigtigt.

Så jeg har besluttet at grave et spadestik dybere og se, om der kunne være formildende omstændigheder forbundet med delebilskonceptet.

Delebilskonceptet forklaret

Der findes en lang række forskellige delebilsordninger (se faktaboks), men et af de mest udbredte og udviklede er GoMore.

Matias Møl Dalsgaard er direktør i GoMore, og han tager sig god tid til at forklare konceptet over telefonen, gå i dybden med de forskellige løsninger, og forklare, hvorledes de adskiller sig fra hinanden. Hos GoMore er bilerne ejet af private – det er altså et peer-to-peer koncept, hvor private lejer deres biler ud til andre private. Det er enten biler, som folk har leaset (ofte gennem GoMore), eller biler, folk ejer.

»Låneren har fået indfriet sit kørselsbehov, og udlåner har tjent en skilling på sin bil, som ellers bare holdt og blomstrede nede på gaden.«


Brugerne lader så deres biler indgå i GoMores flåde, når de ikke selv skal bruge dem, og tjener dermed penge på deres biler. GoMores billøse brugere (lejerne) kan så finde ledige biler på firmaets app og booke dem på enten timebasis eller over en længere periode. Det er bilejeren, der bestemmer prisen – men den er naturligvis sat, så den matcher tilsvarende biler i flåden. Udlåner og låner skal sædvanligvis mødes ved bilen, så låneren kan få nøglen.

Tryg har indgået en aftale med GoMore, der betyder, at de, der udlejer deres bil gennem tjenesten, er fuldt forsikret under udlånet. Matias Møl Dalsgaard, adm. direktør i GoMore og Lars Bonde, koncerndirektør i Tryg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Men GoMore er begyndt at installere delebilssoftware i bilerne, som kan åbne og låse bilerne fjernbetjent, og som kan aflæse kilometerstand og benzinstand. Booker man en af de nøglefri biler (der er 100 i København og 25 i Aarhus, men der er flere på vej, og Odense og Aalborg følger snart trop), går man som låner bare hen til bilen, låser den op med mobilen, og så er man kørende.

Efter lån skal den bare parkeres i samme område, hvor den blev hentet, og afregningen sker via appen. Låneren har fået indfriet sit kørselsbehov, og udlåner har tjent en skilling på sin bil, som ellers bare holdt og blomstrede nede på gaden.

Det lyder alt sammen meget godt. Men hvad med forsikring og skader? Og risikerer man ikke, at det er en hooligan, der lejer ens bil og leverer den tilbage med hundehår på sæderne og spildt kaffe i kopholderen?

Matias Møl Dalsgaard svarer:

»Vi skal have billeder af kørekort og sygesikringsbeviser fra nye brugere, og dem verificerer vi manuelt, så vi er helt sikre på, hvem folk er. Vi afviser cirka en tredjedel af de ansøgere, vi får – ofte fordi informationerne er mangelfulde. Lejerne og udlejerne anmelder også hinanden efter et lån, og vi oplever vores brugere som meget entusiastiske omkring konceptet, så niveauet er generelt meget højt, når folk bedømmer hinanden.«

Hos GoMore kan medlemmerne både leje biler af GoMores udlejere eller arangere samkørsel via appen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Det skaber altså en naturlig selvjustits. Hvis du gerne vil låne en bil hos GoMore en anden gang, er det vigtigt, at du holder en god rating, og det er incitament nok til, at folk opfører sig pænt. I forhold til forsikring har lejer en selvrisiko på 1.500 kroner, som kan sænkes yderligere mod et gebyr.

Det lyder ikke dumt

Men hvorfor skulle GoMores løsning være bedre end at eje en bil? Eller leje den hos Hertz eller Europcar for den sags skyld?

»Fra udlejers synspunkt tjener du penge på en bil, du alligevel ikke bruger, og for lejerne er det lettere og hurtigere end at skulle forbi et udlejningsselskab, fordi bilerne holder spredt ud over byen,« siger Matias Møl Dalsgaard, og uddyber: »I forhold til DriveNow er vi ikke så meget konkurrenter, som vi supplerer hinandens forretningsmodeller. De kører meget på minut-til-minut udlejning i byerne, mens vi er fokuseret på udlejning over en time og til de længere ture ud af byerne.«

Delebilstjenesten DriveNow udlejer bybiler på minutbasis til de korte ture rundt i byen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jasper Carlberg.

Mulighederne for biltransport uden ejerskab har altså aldrig været større end i dag. Fra den traditionelle taxi til delebilsordninger som GoMore eller DriveNow.

I sidste ende handler det dog om bekvemmelighed, for adfærdsændringer skal gøre vores liv enten lettere eller billigere. Matias Møl Dalsgaard fortæller da også, at biler med nøglefri udlejning er udlejet fem gange mere end dem, hvor lejer og udlejer skal mødes til nøgleudveksling. På den måde er bilernes software (nøglefri betjening og oplåsning med mobil kan installeres i biler, der er nyere end syv år) og udbredelsen af smartphones de værktøjer, der har gjort denne form for bildeling mulig, og som gør det så let, at selv en inkarneret privatbilist som overtegnede kunne fristes af en delebilsordning.

Nu hvor kvinderne alligevel har fået stemmeret, og pornoen er givet fri. Nå ja – og så er der det med pengene. Beregninger fra FDM viser, at det koster over omkring 35.000 kr. om året eksklusive benzinforbrug at være privatbilist med en ny bil. Delebilsfirmaet LetsGo vurderer, at man som delebilist kan spare op til 30.000 kr. om året, hvis ikke man bruger sin bil til daglig.

Uber er ikke længere aktiv i Danmark, men det er stort i dele af resten af verden. Filosofien er, at du kan køre taxikørsel i din egen bil, og så bestiller kunderne via Uber-appen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rodrigo Garrido/AFP/Ritzau Scanpix.

Men kører du i din bil hver dag, ser regnestykket anderledes ud. Og vil du have den frihed, en bil giver, og i øvrigt ikke dele dine handskerumsgajoler og bedstemors broderiarbejde med andre, er der stadig ikke noget alternativ til at have din egen bil parkeret i carporten.