Superbil med plads til fire voksne er kompromisløs og imponerende vellykket

Mercedes-AMG GT 4-dørs er en af de smalleste nichemodeller, Mercedes nogensinde har begået. Men når konkurrenten hedder Porsche Panamera, kræver det fuldt fokus, og bilen lykkes på imponerende vis.

Med 639 hk er Mercedes-AMG GT 4-dørs 63s den kraftigste AMG med plads til fire, der nogensinde er sat i serieproduktion. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kenneth Nguyen

639 hk og en 0-100 km/t. tid på 3,2 sekunder. Det lyder som tal fra specifikationsarket på en kompromisløs superbil, og det er det til dels også. Men denne her superbil har fire døre, et anstændigt bagagerum og plads til fire voksne.

Bilen hedder Mercedes-AMG GT 4-dørs, og er en model født og bygget hos AMG – Mercedes' performanceafdeling. Tyskerne vil gerne have os til at tro, at det dybest set bare er en firedørs udgave af superbilen Mercedes-AMG GT. Sådan føles den også, men det er den ikke. Den deler en lang række elementer fra Mercedes' store sedanplatform, som også E-Klassen og CLS er baseret på. Men det gør den ikke dårligere.

Skifter retning som Messi

Testbilen ser ekstra brutal ud med en hækvinge på størrelse med et kitesurfing-board, fælge i størrelsen lige-under-møllehjul og en matsort eksteriørfarve. Det er topmodellen 63s med ALT i udstyr og power. Den ender på lige omkring fire mio. kr. på danske plader, og selv i Mercedes-land er det mange penge. Men denne her bil handler om kompromisløshed i sin reneste form.

Første gang jeg slipper den fri en sommeraften på en trafikforladt b-vej, kan jeg ikke lade være med at blive dybt imponeret. Den rammer 100 km/t. på 3,2 sekunder, og dens grundvrede V8-motor leverer, hvad der føles som uendelig power – lige meget hvor på omdrejningstælleren nålen befinder sig.

Gearkassen er Mercedes' egen 9-trins sportsgearkasse, og den skifter hurtigt og præcist. Enten af sig selv, eller når jeg beder den om det via skiftepalerne bag rattet. Momentet er på 900 Nm, og det er til stede helt nede fra 2.500 o/m. Det giver den så meget bundtræk, at man får lyst til at stille op til en af sommerens mange traktortrækskonkurrencer i provinsen.

Den er over fem meter lang og vejer lige på den anden side af 2,1 ton. Alligevel føles den som en regulær supersportsvogn på en snoet vej, og det er bilens største præstation. Den ER vitterligt mere superbil end familiebil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kenneth Nguyen .

Bilen vejer dog ind på 2.120 kg, og så plejer køredynamikken at blive alvorligt udfordret. For lige meget hvor meget power en bil har, så kræver vejens forløb som oftest hurtige retningsskift, og jo mere vægt, en bil slæber rundt på, jo sværere er det at skifte retning.

Men her imponerer Mercedes GT 4-dørs også, for takket være firehjulsstyring og en overordentligt skarpt opsat undervogn (der kan justeres afhængigt af, om bilen står i Comfort, Sport, Sport+ eller Race), så skifter den retning som Messi på bolden. Jeg havde troet, jeg skulle slås med bilen, men den smækker bare hælene sammen og makker ret.

»Da jeg første gang så Mercedes-AMG GT 4-dørs, stillede jeg det samme spørgsmål som en række andre motorjournalister, nemlig: Hvorfor? Hvad er pointen? For har Mercedes ikke allerede en stor 4-dørs coupé i form af Mercedes CLS på programmet?«


For et par uger siden havde jeg fornøjelsen af at køre en BMW M5 Competition til Sportscar Event på Sjællandsringen, hvor vi kørte penge ind til kræftramte børn. Det regnede, og den firehjulstrukne super-BMW var kongen på den regnvåde bane, hvor Ferrarierne og Porscherne kæmpede med at få ordentligt fat med deres baghjulstræk. Jeg havde ikke troet, at den overlegne BMW-oplevelse skulle udfordres foreløbigt.

Men jeg ville give hvad som helst for at have haft Mercedes-AMG 63s 4-dørs ved hånden den dag, så jeg kunne have kørt dem dør om dør. For selv om jeg er svært begejstret for BMWen, siger min mavefornemmelse mig, at den her superbilsfamiliebil ville slå M5 Competetion på de små marginaler.

Kabinen oser af kvalitet og luksuriøst overskud, og bagsæderne har god plads til to langlemmede voksne samtidig med, at bagagerummet æder bagage nok til en weekendtur for fire. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kenneth Nguyen .

Hvad er pointen?

Da jeg første gang så Mercedes-AMG GT 4-dørs, stillede jeg det samme spørgsmål som en række andre motorjournalister, nemlig: Hvorfor? Hvad er pointen? For har Mercedes ikke allerede en stor 4-dørs coupé i form af Mercedes CLS på programmet? Og den fandtes også i en AMG-udgave i den gamle udgave.

Mercedes' svar var, at hvor CLS er født som luksusbil og så i AMG-versionen er brutaliseret, så er AMG GT 4-dørs født som en supersportsvogn og så tilpasset familieformatet med bagsæde og stort bagagerum. Det kan lyde som semantik, men der er en forskel. For at understrege forskellen og undgå forvirring har Mercedes undladt at lave en V8-AMG-udgave af den nye udgave af CLS, så den kraftigste CLS ikke fremstår som en direkte konkurrent til GT 4-dørs.

Jeg har kørt Mercedes-AMG CLS 53 med en 435 hk rækkesekser, og den er hurtig og imponerende. Men den er ikke hårdkogt og kompromisløs som Mercedes-AMG GT 63s 4-dørs. Sidstnævnte føles rent faktisk som en kompromisløs superbil, som så tilfældigvis har plads til et par voksne bagi.

Missionen er altså i min optik lykkedes, og ved at gå all-in er Mercedes også lykkedes med at lave en bil, der fremstår som en reel udfordrer til Porsche Panamera. Både på præstationer og køredynamik, men også i eksklusivitet. Og der har vi måske en anden forklaring på, at Mercedes har valgt at lave GT 4-dørs som supplement til CLS, for Mercedes CLS ville aldrig være lige så eksklusiv som en Panamera. Det er de mindste modeller simpelt hen for »almindelige« til med deres små dieselmotorer og komfortable facon.

Eneste alvorlige udfordring for den nye AMG GT 4-dørs er i motorredaktørens optik, at tyskerne også lancerer den i en mere ydmyg 435 hk-udgave. Det udvander bilens eksklusivitet og sender den ned i armene på samme købere af den Mercedes CLS, som den netop skulle adskille sig fra. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kenneth Nguyen .

Derfor forstår jeg heller ikke, at Mercedes har valgt at lancere GT 4-dørs med andet end en V8-motor under hjelmen. I jagten på den gode businesscase lancerer Mercedes nemlig også GT 4-dørs i en 53-version med samme 435 hk rækkesekser som den største CLS.

Den er formodentlig en anelse mere kontant og skarp i undervognen end CLS, men den betyder samtidig, at topmodellerne af GT 4-dørs ikke fremstår lige så eksklusive. Og det var vel netop en af pointerne med øvelsen. Men her vejer økonomiske hensyn formodentlig højere end image, og Mercedes vil formentlig sige, at Panamera også findes i en dødelig V6-udgave. Men Panamera hedder Porsche til fornavn, og allerede der er eksklusiviteten sikret.

Mercedes skal slås lidt mere for det, og ville man holde den kompromisløse og brutalt imponerende nye GT 4-dørs som et unikt indspark i kampen om verdens allermest kræsne bilkøbere, så skulle Mercedes i min optik have nøjedes med de V8-motoriserede AMG 63-modeller.

Derfor får den kun fem ud af seks stjerner. Testbilen er på alle parametre overbevisende i et omfang, jeg ikke havde forventet, men skal man stjæle kunder fra Porsche, skal man være 100 pct. kompromisløs. Det er testbilen. Men det er Mercedes ikke, når de fristes til at lave udvandede udgaver af monsteret.