Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Man kan ikke beskylde Audi for med R8 at have skabt en anonym supersportsvogn. Mere skarp og mere olm i udtrykket kunne den alligevel blive, som for nyligt offentliggjorte billeder af et facelift viser. Single Frame-grillen, som Audi kalder den, er lavere og bredere, og over grillen sidder tre små luftindtag som en hentydning til slægtskabet med den første firehjulstrækker fra Audi, populært kaldet Urquattro. I denne klasse er et aggressivt design blandt de største dyder, for jo nemmere er det at rydde det det inderste spor på Autobahn, og Audi er lykkedes med at gøre R8 mere rå og bestialsk at se på.
Den store V10-motor på 5,2 liter har heldigvis stadig sin plads godt og vel i midten af bilen, og den er masseret til ekstra ydelse - uden at tyskerne har været nødt til at ty til turboladere. Grundmodellens ydelse stiger med 30 hk til 570 hk, mens Performance-varianten går fra 610 til 620 hk. Den hurtigste R8, R8 Performance i coupéform, accelererer med sine 620 hk fra 0-100 km/t på 3,1 sekunder, og tophastigheden er 331 km/t.
En manuel gearkasse er for længst en saga blot i R8, for kunderne er holdt op med at vælge den mere »interaktive« del af det at køre sportsvogn, så uanset variant er skiftene automatiske takket være en dobbeltkoblingsgearkasse. R8 fås fortsat også i den åbne version, Spyder, med samme ydelse som coupéen.