R8 med skarpere træk og mere power

Audis supersportsvogn har været på træningslejr og er kommet tilbage med flere kræfter og mere markeret design

Flere kræfter og mere aggressivt design er resultatet af et facelift af Audi R8 Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Picasa
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man kan ikke beskylde Audi for med R8 at have skabt en anonym supersportsvogn. Mere skarp og mere olm i udtrykket kunne den alligevel blive, som for nyligt offentliggjorte billeder af et facelift viser. Single Frame-grillen, som Audi kalder den, er lavere og bredere, og over grillen sidder tre små luftindtag som en hentydning til slægtskabet med den første firehjulstrækker fra Audi, populært kaldet Urquattro. I denne klasse er et aggressivt design blandt de største dyder, for jo nemmere er det at rydde det det inderste spor på Autobahn, og Audi er lykkedes med at gøre R8 mere rå og bestialsk at se på.

Den store V10-motor på 5,2 liter har heldigvis stadig sin plads godt og vel i midten af bilen, og den er masseret til ekstra ydelse - uden at tyskerne har været nødt til at ty til turboladere. Grundmodellens ydelse stiger med 30 hk til 570 hk, mens Performance-varianten går fra 610 til 620 hk. Den hurtigste R8, R8 Performance i coupéform, accelererer med sine 620 hk fra 0-100 km/t på 3,1 sekunder, og tophastigheden er 331 km/t.

En manuel gearkasse er for længst en saga blot i R8, for kunderne er holdt op med at vælge den mere »interaktive« del af det at køre sportsvogn, så uanset variant er skiftene automatiske takket være en dobbeltkoblingsgearkasse. R8 fås fortsat også i den åbne version, Spyder, med samme ydelse som coupéen.