Porsche kører fremtiden i møde uden diesel

Sportsvogne har ikke dieselmotor. Den tyske producent har udfaset diesel og koncentrerer sig fremover om biler med benzinmotor og hybriddrift

En faceliftet udgave af SUV'en Macan blev introduceret for nylig, og den fås kun med benzinmotorer Fold sammen
Læs mere
Foto: PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Porsche adopterede dieselmotoren af nødvendighed, ikke fordi den effektive type af motor gjorde de sportslige biler mere velkørende eller hurtigere.

Med mere familie- og langtursvenlige modeller som Cayenne og Panamera kunne kundegruppen imidlertid udvides yderlige med introduktionen af diesel som en mulighed, og fordi Porsche kunne hente fremragende dieselmotorer på seks og otte cylindre hos Audi (begge er en del af Volkswagen-koncernen), var opgaven håndgribelig og lige til.

Dieselskandalen, som startede i koncernen i efteråret 2015, har efter langvarige overvejelser fået Porsche til at sadle om. Ifølge den øverst ansvarlige hos Porsche, Oliver Blume, har skandalen omkring ulovlig software i dieselmotorer kostet på imagekontoen hos den ellers velrenommerede producent af sportsvogne og sportslige familiebiler.

Konsekvensen bliver, at Porsche ikke længere vil bygge dieselmotorer ind i sine modeller. Hvor kunderne før kunne vælge en dieselmotor i SUV’erne Macan og Cayenne og den store Panamera, satser Porsche på, at benzinmotorer og hybrider, med både el- og benzinmotor, er nok til at lokke køberne til.

Beslutningen har dog luret lige under overfladen i længere tid. Med introduktionen af den nye Cayenne i slutningen af 2017 var dieselmotoren fraværende og “ville blive introduceret på et senere tidspunkt”. Det skete ikke, og den faceliftede Macan, som netop er introduceret, var på samme måde heller ikke tænkt til at fortsætte med dieselmotor.

Porsche producerer benzinmotorer med fire, seks og otte cylindre, som i forhold til ydelsen er forholdsvis effektive i forhold til omgangen med brændstof. Cayenne og Panamera fås som opladelige plug-in-hybrider med delvis elektrisk rækkevidde, og den nye 911 vil blive markedsført i mindst en udgave med både el- og benzinmotor.