Pensioneret racerkører: »Mine øjne har forelsket sig i Alfa Romeo«

Tidligere racerkører og Alfa Romeo-forhandler Jan Heggov har fået bilinteressen ind med modermælken, og historierne fra et langt liv med biler står i kø.

heggov
Jan Heggov har kørt racerbil og er tidligere Alfa Romeo-forhandler i København og en vaskeægte motorentusiast af den gamle skole. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Hvor starter man egentlig historien om Jan Heggovs lange liv med biler? Efter en stærk kop sort kaffe i hans køkken har vi taget et par tilløb. Jeg har fået anekdoter fra hans tid som Formel 3-kører, hvor han blandt andet fik dækmærker i nakken, da en finsk kørers bil slog en koldbøtte ind over Jans på Jyllandsringen. Og historien om, hvordan han endte som Alfa Romeo forhandler. Men jeg tror, jeg vil starte kronologisk, så vi skal en tur ned i kælderen under Jan Heggovs hus.

Født til biler og motorsport

Rummet ved siden af fyret er fyldt med en række automobilmemorabilia. Jan Heggov tager et billede ned fra væggen med en Morris 8, der er ved at pløje sig sidelæns over en mark. Det er hans far, der sidder bag rattet.

»Min farfar var en dygtig bondemand med forstand på kreaturer. Men han interesserede sig også for biler, så i 1920erne åbnede han en Chevrolet-forretning i Ringsted. Så familien har haft med biler at gøre i generationer, og min far åbnede også en bilbutik i Ringsted,« siger Jan Heggov med et skævt smil. Billedet er fra 1938, hvor Jan Heggovs far kørte sin åbne Morris 8 til et danmarksmesterskab i Trial. 27 år efter vandt Jan Heggov selv et danmarksmesterskab – det var i 1965 i standardvogne gruppe II for biler på mellem 851 og 1.300 cm. Vinderbilen var en Cooper S. Året efter avancerede Jan Heggov til Formel 3, og det var i 1967, at han var lige ved at komme af dage på Jyllandsringen.

Vi går op på førstesalen og ind på et kontor, hvor hjelmen fra selvsamme Formel 3-løb på Jyllandsringen ligger. Man kan stadigvæk se gummimærkerne bag på hjelmen fra, da den finske kører fløj ind over Jan Heggovs Brabham-racer. Væggene er nærmest tapetseret af entrébilletter til Formel 1-løb i Monaco og bæltet, der var spændt over hjelmen på faderens Morris 8-racer fra billedet i kælderen. Det hænger også på væggen. Alt sammen vidner om et langt liv som bilentusiast. Starten på den epoke skal da også findes for over 60 år siden i de sene nattetimer omkring Ringsted.

»Min far kørte nattrials (et motorsportsformat, hvor man kørte rallyetaper om natten på offentlig vej), og han tog mig med. Starten kunne gå kl. 21, og så kl. 02 næste morgen var man i mål. Han kørte i en Volvo 444, og jeg var vel seks år gammel. Jeg kørte ikke med under selve etaperne, men var med i bilen derud og hjem. Spændingen ved at komme kørende ned ad en markvej, hvor der var kørt roer dagen i forvejen, og bilen skred rundt på de smalle cykelhjul, bilerne havde dengang. Den fornemmelse. Det var første gang, jeg fornemmede en bils fysik, og der vidste jeg, at jeg også selv ville køre racerløb,« siger han med en begejstring, der har holdt sig frisk i erindringen i små 70 år.

Uheldet på Jyllandsringen kom på forsiden af landets aviser. Det var den flyvende bil, der nænsomt satte et dækaftryk i nakken af Jan Heggovs hjelm. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

Op- og nedture med Alfa

Men det er i rollen som bilforhandler, de fleste vil kende ham. Først med egen butik på Frederiksberg Allé og siden sammen med Freddy Hersild. Sammen havde de Hersild og Heggov, der solgte både Fiat og Alfa Romeo til det københavnske publikum helt frem til, de solgte butikken i 2013. Han er stadigvæk stor Alfa Romeo-fan og taler varmt om den Alfa Romeo Giulia Veloce, han har holdende ude i perlegruset. Men det var et forhandlerskab, der bød på både op- og nedture. Det værste, han oplevede som Alfa Romeo-forhandler, var, da Alfa Romeo lancerede Alfasud.

»De kom herop fra Italien uden så meget som en klat voks på dem. Et år efter den første Alfasud kom til Danmark, begyndte kunderne at reklamere over rust. Det var ligesom pest. Bilerne fik små blærer med indefrakommende rust. De var simpelt hen sendt herop helt ubeskyttet. Jeg har siden fået at vide, at det stål, de brugte til at lave dem i, var fra gamle krigsskibe sunket under Anden Verdenskrig. Det var slemt. Efter to år kunne du med en tynd skruetrækker trykke lige igennem pladen. Hold kæft, hvor har det kostet,« siger han hovedrystende. Så stopper han sig selv og fortsætter i en lidt ændret tone.

»Men det er mange år siden, og Alfa Romeo er ikke det eneste mærke, der har haft det problem. Mercedes havde en periode i slutningen af 1990erne, hvor de rustede, og de engelske biler var ikke meget bedre. Men altså, de italienske hundehoveder, der sendte bilerne herop, fortjente al den ris, de fik dengang.«

Jan Heggov elsker at køre i sin Alfa Romeo Giulia Veloce, som leverer den direkte kontakt til vejen og smuk design, som Alfa Romeo er kendt for. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

Det er tydeligt, at Jan Heggov stadigvæk elsker Alfa Romeo, og der er også mange solstrålehistorier.

»Da Alfa Romeo lancerede 156eren i midten af 1990erne, var det en helt ny verden. Især udgaven med den 2,5 liters motor kørte helt fantastisk. Den var samtidigt smuk uden at være pyntet. Enkel i linjerne. Den ser heller ikke gammel ud i dag. Det elsker jeg ved Alfa Romeo. De kan stort set ikke lave en bil, som dine øjne ikke forelsker sig i,« siger han og tager sig til hjertet på samme måde, som da han fortalte om rustproblemerne med Alfasud. Det forekommer passende med en italiensk håndgestus, når det handler om italienske biler.

Vi taler biler i et par timer, og havde jeg ikke en anden aftale, kunne vi være blevet ved. Vi kommer omkring dengang, han var i lære i Roskilde og under en isvinter brugte frokostpauserne sammen med Jan Magnussens far på at køre motorcykel ude på isen på Roskilde Fjord. Eller historien om hans gamle Formel 3-bil, som for nylig dukkede op i Norge hos en samler, der var ved at renovere den. Det er det, der er med biler og bilnørder. Et enkelt anekdotisk udgangspunkt er nok, og så går snakken.