Ny Toyota RAV4 er en frontløber for hybridbiler. Men tung som en malkeko ved frisk kørsel

Med et offensivt design, forbedret hybridteknologi og en skarp prissætning er den nye Toyota RAV4 uhyre spændende, men træerne vokser ikke ind i automobilhimmelen.

hedr
Den nye Toyota RAV4 er et markant opgør med Toyotas lidt triste og forsigtige designstil. Et opgør, Toyota CH-R startede, men som RAV4 går all-in på. Priserne starter ved 299.990 kr., og billigste hybridudgave koster 419.990 kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Den nye RAV4 har smidt forsigtigperhabitten. Så langt så godt. Men jeg ved ikke, om jeg nødvendigvis finder den attraktiv. Dertil er stregerne for mange og for rodede til min smag. Men jeg må give RAV4 point for at turde, hvor forgængerne valgte en noget mere mainstream vej. Den nye og mere modige RAV4 illustrerer, hvordan Toyota syntes sultne igen. Toyota har længe lukreret mere på nogle forrygende værksteder og sælgere end på produkterne. Biler som Toyota Auris og Toyota Avensis var solide og problemfri biler, men de kunne ikke vække en bilentusiasts begejstring, om man så udstyrede dem med en megafon og et par silikoneattributter.

Henrik Dreboldt, motorredaktør

»Problemet med den forretningsmodel er, at på et tidspunkt begynder kunderne at stille træskoene, og så skal der nye folk ind i det problemfri og servicemindede Toyota-univers, og her dur et modelprogram med samme underholdningsværdi som en udstoppet odder ikke.«


Min teori er, at kunderne kun var glade for dem, fordi de aldrig ulejligede sig med at prøve konkurrenterne. Og hvorfor skulle de også det, når nu de fik en forrygende behandling af den lokale Toyota-forhandler, og bilerne i øvrigt aldrig gav nogen problemer? Udfordringen ved den forretningsmodel er, at på et tidspunkt begynder kunderne at stille træskoene, og så skal der nye folk ind i det problemfri og servicemindede Toyota-univers, og her dur et modelprogram med samme underholdningsværdi som en udstoppet odder ikke.

Tilbage som frontløber

Toyota har valgt en tostrenget strategi for at komme ud af dødvandet. De har satset på følelser ved at vinde Le Mans og lancere sportsvogne som GT86 og den kommende Toyota Supra, og så har de fanget den voksende globale klimabekymring og er gået all-in på hybridteknologi. Det startede med Toyota Prius, og de seneste fire til fem år har hybriddrivlinjerne fundet vej til de fleste af Toyotas modeller – herunder også den tidligere RAV4. Nu er jeg taget til Barcelona for at teste, om den nye Toyota RAV4 kan brygge videre på den succeshistorie.

Kabinefinish, design og materialevalg er en liga over nogen anden Toyota i nyere tid. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Toyota forudser, at hybridudgaven af den nye Toyota RAV4 kommer til at stå for omkring 80 procent af salget i Danmark. Det er da også hybriden, jeg en forårslun vintermorgen triller ud af Barcelona i. Den har en 2,5 liters benzinmotor uden turbo, som er koblet sammen med en elmotor integreret i drivlinjen og et lille batteri på mellem 1 og 1,5 kWh (Toyota vil ikke afsløre den præcise størrelse). Systemets samlede ydelse er på 222 hk i den firehjulstrukne udgave, jeg sidder bag rattet i. Brændstoføkonomien er opgivet til 18,5 km/l efter den nye hårdere WLTP-målestandard. Under den gamle målestandard ville den have præsteret over 22 km/l. Det er især i byen, at hybridsystemet brillerer. Hver gang bilen taber fart eller bremser op, samler bilen energien fra decelerationen op og lagrer den i batteriet. Når den så efterfølgende accelerer, bruger den energien fra nedbremsningen, der sendes fra batteriet til elmotoren, der dermed aflaster benzinmotoren. Toyota selv siger, at ved almindelig kørsel vil en RAV4 hybrid faktisk køre med benzinmotoren slukket op imod 50 procent af tiden.

Toyota RAV4 lanceres både med en 2,0 liters benzinmotor på 175 hk og i hybridudgaven med en 2,5 liters benzinmotor, der er kombineret med en lille elmotor og et batteri. I hybridversionerne yder den 218 hk i den forhjulstrukne udgave og 222 hk i den firehjulstrukne. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Det går forrygende ud af byen. Mens bilen summer nøjsomt af sted, fordøjer jeg førstegangsindtrykket. Især kabinen imponerer med et roligt design, en intuitiv brugerflade og et materiale- og finish-niveau over Toyotas sædvanlige triste, men godkendte niveau. En lækker detalje er det digitale bakspejl (ekstraudstyr), som viser et billede i bakspejlet fra et kamera placeret øverst i bagruden.

Det digitale bakspejl (ekstraudstyr), der får sit billede fra et lille kamera placertet øverst i bagruden, fungerer forrygende. Du slipper for at skulle kigge forbi langlemmede teenagere eller høj oppakning. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Dermed skal man ikke slås med at se forbi langlemmede teenagere på bagsædet eller oppakning til loft i bagagerummet. Billedet viser direkte, hvad der befinder sig bag bilen. En lille, men funktionel detalje, der viser, at Toyota er tilbage i rollen som dem, der sætter standarden i stedet for bare at leve op til den. Pladsforholdende er i øvrigt mærkbart forbedret takket være en ny platform. Bagagerummet i hybridversionen er vokset med 79 liter til 580 liter, fordi hybridbatteriet er flyttet ind under bagsædet, og pladsudnyttelsen er generelt forbedret, så kabinepladsen er blevet bedre – selv om bilen faktisk er et par centimeter kortere end forgængeren.

Fokus på komfort

På vej op i bjergene kommer armene dog ned igen. Toyota benytter sig af en CVT-gearkasse i deres hybridbiler, der minder om et milliongear på en scooter. Når du giver gas ryger omdrejningstallet op i det røde felt, mens bilen derefter accelererer. Det giver en hysterisk lydkulisse i kabinen, og der skal ikke mange accelerationer til, før jeg lægger mit overhalingsbehov på hylden. Det er blevet bedre end i forgængeren, fordi bilen har flere kræfter og dermed hurtigere øger sin fart, og fordi støjdæmpningen er blevet forbedret. Men en fan bliver jeg aldrig.

Toyota RAV4 skulle være væsentligt mere køredynamisk skarp end forgængeren, men den er langtfra underholdende på en snoet spansk bjergvej. Den skal køres adstadigt og komfortabelt for at være i sit es. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Væk fra motorvejen leder testruten os ad en serie snoede bjergveje, og da Toyota på pressemødet tidligere på dagen talte om nyfundne køredynamiske talenter til RAV4, skruer jeg bissen på. Men det havde jeg ikke behøvet. Den opleves næsetung og understyrende, selv om vægtfordelingen er tæt på 50/50 mellem foraksel og bagaksel. Så når Toyota kalder den mere sporty, må det være ment på samme måde, som at en ung malkeko er mere sporty end en gammel. Men ligesom en malkeko har RAV4 i virkeligheden ingen som helst grund til at være sporty. Det er en familie-SUV med økoambitioner på 1,7 ton undfanget til at køre ungerne i skole. Den skal være komfortabel, og det er den til UG. Undervognen er velafstemt og uhyre komfortabel, og RAV4 Hybrid leverer altså en godkendt køreoplevelse, hvis den bare holdes inden for sin komfortzone.

Ingen Diesel

Ud over hybridversionen fås RAV4 også med en almindelig 2,0 liters firecylindret benzinmotor på 175 hk, som vi ikke havde mulighed for at teste til præsentationen. Det er den motor, der er i basisversionen til 299.990 kr., mens billigste hybridversion lander på 419.990 kr. Den har et udstyrsniveau højere end basisbenzineren og har derudover automatgear, hvilket i det store hele gør merprisen ganske rimelig.

RAV4 kommer ikke i en dieseludgave, da Toyota har valgt at vinke farvel til dieselmotorerne i deres europæiske personbilsprogram. En stærk symbolbeslutning i forhold til at pudse miljøglorien, men kører du meget på motorvej, og kører du mere end 30.000 km om året, er der ikke nogen oplagt RAV4-model til dig, da hybriden ikke er synderlig sparsommelig på motorvej – og det er den almindelige benzinudgave i øvrigt heller ikke.

Batteriet i hybridversionen er flyttet ind under bagsædet, så bagagerummet nu er på rummelige 580 liter. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Toyota RAV4 gør det forrygende i rollen som hybridfrontløber med sit imponerende brændstofbesparende hybridsystem, høje funktionalitet, gode plads og inviterende kabine. Til gengæld savner jeg en dieselversion, dens køreegenskaber er ikke imponerende ved frisk kørsel, og så er jeg uimponeret over det i min optik for hysteriske milliongear (der larmer, når det piskes).

Toyota RAV4 lanceres både med en 2,0 liters benzinmotor på 175 hk og i hybridudgaven med en 2,5 liters benzinmotor, der er kombineret med en lille elmotor og et batteri. I hybridversionerne yder den 218 hk i den forhjulstrukne udgave og 222 hk i den firehjulstrukne. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Overordnet set ligner den nye RAV4 dog en gevinst for et Toyota på vej mod storformen, og sammen med den nye Toyota Corolla og den nye Toyota Supra, der begge rammer landets Toyota-forhandlere i 2019, er den sovende japanske kæmpe ved at vågne fra sin tornerosesøvn og synes klar til at stemple ordentligt ind i rollen som det aktive tilvalg i stedet for rollen som det ureflekterede valg for eksisterende loyale Toyota-ejere.

Vi var inviteret af Toyota