Motorredaktøren giver overblikket: De biler glæder jeg mig mest til i 2020

2020 bliver elektrificeringens år. En stribe nye elbiler og plug-in-hybrider står klar i kulissen til at træde ind på den danske bilscene. Men det er nu en bil med forbrændingsmotor, motorredaktøren glæder sig allermest til.

Audi Q4 e-tron bliver Audis anden rene elbil på programmet, og den er tanden mindre og billigere end Audi e-tron. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Bilproducenterne er ved at vælte over hinanden for at gøre opmærksom på deres elbilsambitioner. Det er overbudspolitik, der får Boris Johnson til at ligne en lidt reserveret og forsigtig tapetsælger.

Tag Ford som eksempel. Deres første seriøse elbilsbud er Ford Mustang Mach E – en SUV klistret i Ford Mustang-staffage. Den viste de i november 2019, mens bilen tidligst er klar til de danske kunder i december 2020. Det er det, man kalder at være ude i god tid.

Så når bilproducenter smider om sig med elbilsplaner, er det vigtigt at skelne mellem fugle på taget og fugle i hånden. På den anden side bliver 2020 dog året, hvor mange af elfuglene lander i hånden, så lad os begynde der.

»Defender er et ikon, og alt, hvad vi ved om den nye udgave, øger min anglofile automobilappetit til niveauet lige under blind febervildelse.«


Elbiler til alle

Både Audi og Mercedes lancerede elbiler i 2019, men det var biler i 600.000 kroners-klassen. I 2020 kommer deres mindre søskende. Audi lancerer Q4 e-tron, og Mercedes når formodentligt også at præsentere EQB. Begge SUVer, begge fuldelektriske og begge mere tilgængelige for den bredere offentlighed end 2019-modellerne. BMW halter en anelse efter med deres eludgave af SUVen X3. Den hedder BMW iX3, kommer midt på året og bliver en direkte konkurrent til Audi e-tron og Mercedes EQC.

Audi Q4 e-tron bliver Audis anden rene elbil på programmet, og den er tanden mindre og billigere end Audi e-tron. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Årets helt store elbilsnyhed bliver Volkswagens model ID. 3. Den lander hos forhandlerne midt på året til priser fra 280.000 kroner med en rækkevidde på 330 kilometer. Den er på størrelse med en Golf udvendigt men en Passat indeni, og den fås i udgaver med en rækkevidde på helt op til 550 kilometer i udgaven med 77 kWh-batteri.

Volkswagen ID. 3 er objektivt set bilåret 2020s største nyhed. Volkswagens første rene elbil med en frapris på 280.000 kroner og en elektrisk rækkevidde på 330 til 550 kilometer – afhængigt af batteristørrelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

I klassen under kommer både Opel Corsa og Peugeot 208 som rene elbiler (findes begge med både benzin- og dieselmotorer). De er mekanisk ens, men med hver deres visuelle identitet. De kommer i første halvår, får en rækkevidde på over 300 kilometer, og priserne starter ved lige omkring 230.000 kroner.

Honda og Mazda kommer også med elbiler i 2020, men japanerne tror ikke på store batterier og lang rækkevidde. De anskuer mestendels elbiler som bybiler, og ser derfor ingen grund til at hælde store og dyre batterier i dem. SUVen Mazda MX-30 kan derfor holdes på en frapris på omkring 250.000 kroner og får en rækkevidde på cirka 200 kilometer. Honda e er en vanvittigt charmerende og digital vaks lille bybil med en rækkevidde på også lige over 200 kilometer. Fraprisen ender på lige omkring 280.000 kroner, og det kan synes dyrt. Men på udstyr og digitalisering sætter den nye standarder. Begge japanere lander midt i 2020 og kan allerede nu bestilles.

Elbilen Honda e har kun en rækkevidde på lige over 200 kilometer, og prisen starter ved omkring 280.000 kroner, men teknologisk og digitalt bokser den over sin vægtklasse. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Sidst men ikke mindst kommer Seat Mii, Volkswagen Up og Skoda Citigo som elbiler i første halvår af 2020. De traditionelle udgaver med forbrændingsmotor er sendt på pension, så de vil fremover udelukkende være eldrevne med en rækkevidde på 265 kilometer, og billigste bliver Mii til 150.000 kroner.

Dermed vil der i udgangen af 2020 være elbiler til alle – fra en Seat til 150.000 kroner til en Porsche Taycan Turbo S til omkring 2.000.000 kroner, og dermed er vejen banet for det reelle folkelige gennembrud.

Både plug-in og klassiske forbrændingsmotorer

2020 bliver også året, hvor en lang række danskerfavoritter fornys. Den nye Golf, den nye Peugeot 208 og en ny Opel Corsa lander hos forhandlerne i begyndelsen af året. Har man sagt Golf, siger man også velkommen til dens mekaniske fætre Audi A3, Seat Leon og Skoda Octavia, der lanceres midt på året. Alle tre kommer ligesom Golf 8 som plug-in-hybrider med en elektrisk rækkevidde på over 60 kilometer på ren eldrift.

Danskerne har i mange år været begejstret for Skoda Octavia. Til næste år kommer den nyeste udgave, og den kommer både som hatchback, stationcar og plug-in-hybrid. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Den store nyhed fra Ford er mini-SUVen Puma, der skal forsøge at kombinere praktisk anvendelighed, gode køreegenskaber og et sportsligt navn fra mærkets bagkatalog, for at stjæle kunder fra Volkswagen T-Cross, Renault Captur og Peugeot 2008 – hvoraf de sidste to i øvrigt også lander hos forhandlerne i nye versioner her i begyndelsen af 2020.

Hos BMW bliver en af årets mest spændende nyheder den nye BMW 4-serie. Altså den sexede og lavtflyvende version af BMWs 3-serie, som formodentligt både lanceres som todørs coupé, cabriolet og firedørs Gran Coupé.

Hos Peugeot står man klar med en større plug-in-hybrid-offensiv, og både Peugeot 508 og 3008 lanceres som plug-in-hybrider. I 508erens tilfælde kommer plug-in-hybriden i en Sport-udgave med 400 hestekræfter, og så stempler Peugeot igen ind som seriøst performancemærke.

Toyota kommer med en ny version af minibilen Yaris sidst på året, og den udgives også i en performanceversion med omkring 200 heste og efternavnet GR. Den bliver næste trin i Toyotas imageraket i retning af en tilbagevenden til den dynamiske og sportslige profil fra 1980erne. Og apropos jagt på mere sexappeal, så har Volvo en XC50 i ærmet, der er en mere sporty og coupé-inspireret udgave af den praktiske Volvo XC60. Den forventes sidst på året.

Dem glæder jeg mig mest til

Personligt er det dog genfødslen af to ikoner, der har min største interesse i 2020. Land Rover Defender er bilen, der i generationer (helt tilbage fra dengang den hed Series I, II og III) har symboliseret det automobile eventyr derud, hvor ingen andre kommer frem. Hos de britiske specialstyrker SAS, afrikanske safarioperatører til Røde Kors og landejende aristokrater verden over har Defenderen været bilen, der figurerede øverst på ønskelisten. Efter flere års venten kommer den nye Defender endelig. Land Rover viste den frem på biludstillingen i Frankfurt, og til foråret er der pressetest i Skotland, inden bilen lander i handlen til sommer.

Defender er et ikon, og alt, hvad vi ved om den nye udgave, øger min anglofile automobilappetit til niveauet lige under blind febervildelse. Den får et hyperavanceret firehjulstræk med stor mulighed for manuel indstilling, den får en serie potente motorer, og indretning og design er til grovkornet og praktisk brug. Forestil dig et Helly Hansen-sæt og et par vandtætte vandrestøvler – bare på hjul. Så har du et billede af den nye Defender.

Den nye Land Rover Defender har en uhyre tung arv at løfte. Men alt tyder på, at den har, hvad der skal til, og det gør det næsten endnu sværere at vente med at komme bag rattet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Et andet ikon, der lander i en spritny udgave, er Mercedes S-Klasse. En bil, der historisk har defineret luksussegmentet, og introduceret teknologi, som ingen andre har haft før den – fra radarbaseret affjedring til airbag og LED-lys i kabinen. Derfor er det altid med barnlig spænding enhver bilnørd møder en ny S-Klasse, og 2020 er året, hvor Mercedes igen hiver en helt ny udgave ud af udviklingsstalden.