Land Rover Discovery er bygget til vildmarkselskeren, der elsker at se »Nak og Æd«

Den opdaterede udgave af Land Rover Discovery imponerer ikke teknologinørderne, men den giver mig længsel efter markveje, mudder og vildmarkseventyr, og på den konto alene scorer den fem i stedet for fire stjerner.

hedr
Land Rover Discovery har fået opdateret idealmotoren i programmet, så den 3,0 liters V6-turbodiesel nu yder 306 hk og 700 Nm, og det gør den til kongen af fremkommelighed i alle typer terræn og situationer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Der er noget monumentalt og frigørende over at komme bag rattet på en af de rigtige firehjulstrækkere. Dem, der ikke er lavet til paradekørsel op og ned ad Store Kongensgade i Indre By, men som rent faktisk kan slæbe en hestetrailer over en mudret mark og køre igennem en hoftedyb å uden at opgive ævred. Dem er der ikke mange af, men de, der er, holder alle parkeret i min drømmegarage.

Det er biler som Range Rover, Toyota Land Cruiser og Land Rover Discovery. Men mens den første er en anelse for fin til rigtigt at gå mudderamok i, og Land Cruiseren er en anelse for rudimentær til rigtigt at imponere ved dagligdagsbrug i Danmark, så rammer Land Rover Discovery lige ned i mit ideelle kompromis mellem power, luksus og lavpraktisk anvendelighed. Eneste åbenlyse svaghed er designet på den femte generation, som Land Rover lancerede forrige år. Den så ud, som om nogen havde glemt den rå og maskuline forgænger i en vindtunnel med en sandstorm natten over. Væk var de kantede former og det rå look, og i stedet trådte en bil frem, som mest af alt lignede et suttet bolsje – på den personlighedsstjælende facon. Man kunne stadigvæk genkende en række designelementer fra den klassiske Discovery som det hævede tag, bagsæde, bagagerum og den assymetriske bagende, men de var ekstremt udvandede.

Next stop: Cape Town. Sådan får jeg det altid, når jeg kommer bag rattet på en Land Rover Discovery. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men Land Rover er ramt af samme konformitetssøgende bacille som resten af bilindustrien, hvor hele modelprogrammet helst skal ligne hinanden i størrelserne fra XS til XL, og med en Land Rover Discovery Sport, der lignede et suttet bolsje, var terningerne kastet, allerede inden vi så Land Rover Discovery 5.

Flere kræfter og assistenter

Men hvad Discovery har mistet i visuel karakter, har den vundet på teknologi og mekanisk raffinement, og med introduktionen af årgang 2019 er den blevet endnu bedre.

Testbilen har en opdateret udgave af Land Rovers 3 liters V6-dieselmotor, og med 700 Nm og 306 hk har Land Rover Discovery SDV6 power nok til at flytte sin 2,6 ton tunge køreklarvægt fra nul til 100 km/t. på 7,5 sekunder, og topfarten er 209 km/t.

Henrik Dreboldt, motorredaktør

»Land Rover Discovery er ikke bygget til at gøre læserne af Computer World vilde i varmen. Den er bygget til dem, der ser »Nak & Æd«.«


I 2019-udgaven har Discovery fået LED-lygter, alle modeller har fået partikelfiltre, og så er sikkerhedsassistentsystemerne blevet opdateret, så bilen nu registrerer bagfrakommende køretøjer og advarer, inden du åbner døren og træder ud af døren. Den adaptive fartpilot er også blevet opdateret, så den nu kan stoppe bilen helt i køtrafik og starte igen, når trafikken glider.

Det let hævede tag over bagende afslører, at det her er en Land Rover Discovery. Men visuelt er femte generation af Land Rover Discovery den mest kedelige og selvudslettende i min bog. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men skal vi være helt ærlige, så gør det ikke Discovery til en teknologisk frontløber. Det er ikke udstyr, du ikke også kan tilkøbe til en Kia Ceed til 250.000 kr. Men det er omvendt set udstyr, som man forventer er i en firehjulstrækker til en mio. kr. Så det handler mere om ikke at falde af den teknologiske udvikling end om at erobre de teknologi- og digitaliseringsbegejstrede kunder. For det kommer ikke til at ske. Infotainment og grafik på display når ikke Audi Q8, BMW X5 eller Volkswagen Touareg til sokkeholderne.

Som en Troels Kløvedal-bog

Men at vurdere Land Rover Discovery på dens digitale talenter er som at vurdere Brødrene Prices mad ud fra, hvor kalorielet den er, eller Nicklas Bendtners værdi som fodboldspiller ud fra hans evne til at styre sin brandert. Land Rover Discovery er ikke bygget til at gøre læserne af Computer World vilde i varmen. Den er bygget til dem, der ser »Nak og Æd«, og som synes, en sommerferie i telt i vildmarken slår et all-inclusive-resort alle ugens syv dage. Jeg er personligt ikke nogen fan af overnatninger i telt, men når jeg kommer bag rattet på en Land Rover Discovery, får jeg instinktivt lyst til bare at rydde kalenderen, køre forbi en Spejder Sport og fylde det enorme bagagerum med overlevelsesgrej og sætte kursen sydpå og ikke stoppe, før jeg når Cape Town et par måneder efter. Den giver mig en udlængsel og ekspeditionslyst som en Troels Kløvedal-bog, og på den konto lever den på alle parametre op til sit navn – i hvert fald i mit univers.

Kabinen er funktionel, men ikke specielt charmerende. Digitalt er den nogenlunde med på beatet, men dens infotainment og opløsningen på skærmene er ikke klasseledende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Komfort over dynamik

Selv om den ikke får lov at krydse Afrika, så giver den alligevel mening. Testbilen er en relativt basisudstyret SE-udgave uden læderkabine eller et dyrt lydanlæg. Den er ikke bygget eller udstyret til at charmere A-liste-klientellet på natklubberne i Indre By som f.eks. en Porsche Cayenne eller Discoverys egen fætter Range Rover Sport. Discovery synes at have det bedst i rollen som raffineret arbejdshest. Enten med en hestetrailer på krogen eller et par jagthunde i et bur bagi – gerne på et stykke uasfalteret vej.

Bagagerummet er enormt, og har man brug for et par ekstra pladser, er det bare at folde de to ekstra stole op, og så er Discovery forvandlet til en kontinantalkrydsende syvpersoners firehjulstrækker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Jeg kører den på alt fra motorvej over landevej til små sogneveje og skovspor, og den har det klart bedst på enten landevej eller skovsporene. Den er både for høj og for tung til at kunne følge med en BMW X5 på en keglebane, og selv om den er fin og komfortabel på motorvej, falder den mere til ro ved 80 km/t. på en landevej end ved 130 km/t. på motorvejen. Luftundervognen gør den dog yderst komfortabel, og den kører snildt til Østrig på en skiferie – så længe du fylder på for 150 euro et par gange hver vej. For ved Autobahn-hastigheder sluger den brændstof som en trawler i hårdt vejr. Under testen kom den ikke meget over 11-12 km/l, og på motorvejen kunne selv dens bolsjeslikkede form ikke afbøde det faktum, at dens aerodynamiske profil minder mere om en Mærsk-containers end en personbils.

Ekspeditionsmobil

I virkeligheden har den ikke fortjent mere end fire stjerner. Men dens X-faktor giver den stjerne nummer fem. Selv om biler som Volkswagen Touareg og den nye BMW X5 i princippet er den både køredynamisk og teknologisk overlegne, når det handler om infotainment og assistentsystemer, kan Discovery køre i cirkler om dem begge i terrænet. De fleste købere i luksus-SUV-klassen vil dog have mere brug for asfalttalenterne end for at kunne komme helskindet til Cape Town.

Bilen er bred nok til, at der kan sidde tre voksne side om side på bagsædet. Det kan også forskydes i længderetningen til glæde for fleksibileteten mellem bagageplads og passagerplads. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det gør Discovery til en bil, der taler til et smallere marked end mange af de andre luksus-SUVer til omkring en million kroner. Men jeg er lidt en drømmer, og turen på tværs af Afrika står højt på min personlige bucket-list over ting, jeg skal nå, inden jeg stiller træskoene. Jeg ved godt, at Toyota Land Cruiser-entusiasterne vil stå i kø med fortærskede mundheld som »hvis du kører ud i bushen i en Land Rover, så husk altid at have en Land Cruiser med til at trække den tilbage«. Men så må jeg bare tage en Land Cruiser med på turen. Sidst jeg tjekkede, var der kun 300 km uden asfalt mellem København og Cape Town langs den klassiske østafrikanske rute, og så foretrækker jeg Land Roverens mere raffinerede selvbærende opbygning frem for Land Cruiserens gammeldags chassisramme.

2019-årgangen har fået opdateret motorerne og LED-kørelys, samtidig med at de digitale assistentsystemer er blevet bedre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Ingen andre biler gør mig til en drømmer som Land Rover Discovery. Ingen andre biler giver mig samme udlængsel. Vi har formodentlig ikke levet i en mere stresset og skemalagt tidsalder end nu, og vores digitale kalendere er ved at kaste op over aftalepresset. Så kan en bil bringe dig hen til savannen, selv om omgivelserne mestendels består af ligusterhække og typehuse, så fortjener den i den grad pladsen som førsteelsker i drømmegaragen frem for biler, jeg vil køre til Cape Town i, og den får også fem stjerner, selv om den ret beset ikke fortjener mere end fire.