Henrik Dreboldt: Her er de biler, vi skal glæde os til i 2020

Den 90. udgave af Geneve Motor Show blev aflyst i sidste øjeblik af frygt for spredning af covid-19. Men bilnyhederne var klar og blev leveret digitalt i stedet, og vi har samlet de største fra showet, der aldrig blev afholdt.

Bentley Flying Spur. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Geneve Motor Show er årets europæiske højdepunkt for bilbranchen, men i kampen mod covid-19 – kendt som coronavirus – blev selve showet aflyst. De schweiziske myndigheder nedlagde forbud mod alle begivenheder med mere end 1.000 deltagere, og det årlige show i Geneve tiltrækker normalt i hundredtusindvis af udstillere, pressefolk og gæster fra hele verden.

Men selv om de store messehaller aldrig blev fyldt med biler, fotomodeller, kanapeer og champagne, stod bilproducenterne klar med en lang række nyheder, som de havde timet til Geneve. Så mens journalisterne sad hjemme bag skrivebordet i sutsko (ja, jeg har sutsko på, da jeg skriver disse linjer) i stedet for at trave messen tynd, væltede den ene pressemeddelelse efter den anden ind. Så velkommen til alle nyhederne fra det 90. Geneve Motor Show. Showet, der aldrig blev afholdt.

Fokus på el

Inden vi kommer til de enkelte nyheder, tegner der sig en fortsættelse af den elektrificeringstendens, vi har set de seneste år. Men hvor sidste efterårs motorshow i Frankfurt havde rigtigt mange plug-in-hybrider på tapetet, er det de fuldelektriske biler, der fyldte nyhedsbilledet fra Geneve. Biler som BMW Concept i4, den nye Fiat 500e og Volkswagen ID.4. Regulære elbiler, der ikke er langt fra markedsintroduktionen. Plug-in-hybriderne fylder dog stadig meget, da de med deres kombination af elrækkevidde og forbrændingsmotorer i den grad kan hjælpe producenterne med at nå ned på de 95 g CO2/km, som de skal nå på deres samlede salg i 2020, hvis ikke de skal have en klækkelig bøde fra EU, når året er omme. Både Renault, Audi, Cupra og Mercedes ryster nye plug-in-hybrider ud af ærmet. Men lad os kaste et blik på de største nyheder.

Klassisk BMW-look

BMW Concept i4 er elbilen, vi har ventet på fra BMW, lige siden i3 og i8 blev lanceret for flere år siden. Den ægte Tesla Model S-konkurrent med fire døre og det klassiske BMW-look. Det er en konceptbil, men forvent at produktionsmodellen, der kommer på markedet i 2021, langt hen ad vejen kommer til at ligne konceptet. Hjertet er en nyudviklet fuldelektrisk drivlinje. Batteriet er på 80 kWh og skulle være stort nok til at give en rækkevidde på 600 km. Ydelsen bliver på omkring 530 hk, 0-100 km/t. bliver dermed ekspederet på under 4 sekunder, og topfarten bliver over 200 km/t. Vi kender endnu hverken det præcise lanceringstidspunkt, priser eller ladehastighed på produktionsmodellen. Men med en elbil i sedanformat, der på ydelse matcher BMWs V8-motoriserede modeller, ligner det for alvor en elbil, som vil tale til BMWs traditionelle kernekunder. Dem, der i dag kører 3-serie, 4-serie og 5-serie.

BMW Concept i4. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Som coupé og cabriolet

Porsche 911 Turbo er et ikon, og Porsche lancerer nu en helt ny version – baseret på den generation af Porsche 911, som sydtyskerne lancerede sidste år. Den nye Turbo får en 3,8-liters sekscylindret boksermotor med en helt nyudviklet turboladning, der betyder, at den i Turbo S-udgaven nu yder 70 hk og 50 Nm mere end sin forgænger. Det vil sige 650 hk og 800 Nm. Det er absurd meget i en Porsche 911, og den rammer da også 100 km/t. i hurtigste version på 2,7 sekunder – hvilket er 0,2 sekunder hurtigere end forgængeren. Topfarten er stadig anstændige 330 km/t. – altså mere end nogen ejere nogensinde får brug for. Med mindre de ejer deres egen landingsbane. Bilen er ligesom sin forgænger firehjulstrukken, men den er blevet 45 mm bredere foran og 20 mm bredere bagtil – for at give den endnu bedre vejgreb og dermed bedre odds for at kunne tøjle de mange kræfter. Bilen introduceres både som coupé og cabriolet i Danmark senere i år til priser fra lige under 4,2 mio. kr.

Porsche 911 Turbo S. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Fuldelektrisk bybil

Fiat 500e er italienernes forsøg på at ændre kurs for Fiat, der har været igennem en omfattende salgsnedtur i Europa de seneste ti år. Med den nye Fiat 500e slår de sig på markedet for fuldelektriske bybiler. Den skal altså konkurrere mod BMW i3, den nye Honda e og den nye elektriske Mini. Fiat 500e er stadig visuelt en Fiat 500, men den har fået en række ændrede ydre designelementer, hvor lygter og håndtag er de mest fremtrædende, samtidig med at den står på en helt ny elbilsplatform. Bilen får et batteri på 42 kWh, og det skulle give en rækkevidde på omkring 320 km – altså mere end Mini og Honda e og på niveau med den nye Peugeot e-208. Den kan lade med op til 85 kW, så 80 pct. opladning på 30 minutter i en hurtigladestander er mulig. 0-100 km/t. er ekspederet på ni sekunder, mens topfarten er begrænset til 150 km/t. Bilen kommer formodentlig til Danmark inden årsskiftet, men prisen kendes endnu ikke.

Fiat 500e. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Fjerde generation Audi A3

Audi A3 er klar i fjerde generation, siden den første Audi A3 ramte den europæiske asfalt i 1996. Den er søstermodel til den nye Volkswagen Golf, så vi forventede et højt niveau af digitalisering og avanceret infotainment i kabinen og blev ikke skuffede. Der er en stor centralt placeret skærm, som styrer langt de fleste af bilens funktioner, mens infodisplayet bag rattet også udelukkende er digitalt i den nye A3. Infotainmentsystemet har en ti gange højere processorhastighed, end forgængeren havde, og det udfører alle opkoblingsopgaver, herunder telefoni og Audi connect-tjenester med LTE Advanced-hastighed, og har et integreret wi-fi-hotspot. Der er altså dømt fuld digital teenagertilfredstillelse i den nye A3. Det er dog designet, der drejer denne anmelders hoved mest. Den er langt mere kantet og hugget i granit end forgængeren, og det er uden tvivl den Audi A3, der til dato har budt på mest selvsikker visuel karakter, og det klæder et mærke, der har for vane at please i stedet for at tage chancer og udvise visuelt mod. A3 kommer kun som femdørs Sportsback. Den lanceres indledningsvist med en 1,5-liters TFSI-motor på 150 hk, men kommer senere i en række andre motoriseringer og som plug-in-hybrid. Den lander hos de danske Audi-forhandlere til sommer, men priserne er endnu ikke klar.

Audi A3. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Udsolgt på forhånd

Bentley Mulliner Bacalar er Bentleys bud på den ultimative topersoners sportsvogn. Den bliver kun fremstillet i 12 eksemplarer, og de er alle solgt. Dens mellemnavn, Mulliner, er firmanavnet fra en 500 år gammel karatkonstruktion, der i automobilets barndom sadlede om til bilkarosserier og siden hen havnede under Bentleys vinger. Det er samtidigt navnet på den afdeling hos Bentley, der står for de allermest eksklusive konstruktioner fra fabrikken i Crewe, og dermed også den nye Bacalar. Den har mærkets 6,0-liters W12-motor, som i den topersoners sportsvogn nu yder 659 hk. Men det er de unikke Bentley-detaljer, der gør den speciel. Fra de 148.199 sting, der skal til at sy de helt unikke Bacalar-lædersæder, til træelementerne i kabinen, der er lavet af 5.000 år gammelt Riverwood-træ, som er udgravet i nogle af East Anglias moser, hvor det har ligget bevaret i ilttomme moselommer, siden længe før romerne krydsede kanalen og grundlagde London.

Bentley Mulliner Bacalar. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Tyskernes anden elbil

Volkswagens ID.4 bliver tyskernes anden elbil efter lanceringen af den Golf-lignende ID.3, der rammer de danske Volkswagen-forhandlere midt på året. ID.4 er en lidt større SUV og bliver ligesom ID.3 fuldelektrisk. Den er baseret på samme arkitektur som ID.3 og vil ligesom ID.3 komme med forskellige motor- og batteristørrelser. Volkswagen siger ikke meget mere end det, men den største version lover tyskerne vil have en rækkevidde på omkring 500 km på en opladning. Bilen introduceres i Europa – og dermed også Danmark – sidst på året.

Volkswagen ID.4. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Svensk superbilseventyr

Koenigsegg Gemera er det seneste vanvidscrescendo til excentriske Christian von Koenigseggs svenske superbilseventyr. Til dem, der ikke kender Koenigsegg, blev den lille nicheproducent grundlagt i 1994 uden for Ängleholm et kvarters kørsel nord for Helsingborg. I 1996 lancerede de deres første superbil – en V8-motoriseret centermotorbil kaldet CC. Siden har Christian von Koenigsegg og hans hold ikke set sig tilbage, og de har ad flere omgange haft verdensrekorden for verdens hurtigste bil. Nu er de øjensynligt klar til at brede fartbegejstringen ud fra t-personers til firepersoners biler, for den nye Gemera er noget så utraditionel og sjælden som en firepersoners centermotoriseret superbil med – og hold nu fast – 1.700 hk. Det er en hybridbil med tre elmotorer og en 2-liters trecylindret benzinturbomotor, og det er, når alle disse lækkerier synger allerhøjest i kor sammen, at bilen yder 1.700 hk. Momentet er på massive 3.500 Nm, og selv om jeg før har brugt analogien med, at en bil har samme bundtræk som en kampvogn, så har den her bil vitterligt moment som en kampvogn. Den rammer 100 km/t. på 1,9 sekunder, og topfarten er 400 km/t. Det lyder som en kompromisløs fartdjævel, men komfortniveauet er imponerende højt. Den får otte kopholdere (fire med køling og fire med varmeelementer), trådløse mobilopladere både foran og bagi, en stor infotainmentskærm både foran og bagi, wi-fi, elsæder foran, fire læselamper og trezonet klimaanlæg. Svenskerne har planer om at producere 300 Gemera, og prisen er endnu ikke offentliggjort.

Koenigsegg Gemera. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Elektrisk rækkevidde på 50 km

Cupra Formentor er den første model udviklet specifikt til performancemærket Cupra, efter at det for to år siden blev udskilt fra moderselskabet, Seat. Modellen er en SUV med et design så skarpt og kantet, at man synes at kunne skære sig på det. Den er en anelse mindre og mere coupéformet end Cupra Ateca. Den kommer enten som plug-in-hybrid med 245 hk og en elektrisk rækkevidde på 50 km eller med Volkswagen-gruppens performancemotor nummer et – den firecylindrede 2,0-liters turbobenzinmotor, der i Formentor yder 310 hk. Formentor lanceres i Danmark sidst på året, og priserne er desværre endnu ikke forhandlet på plads, så dem må vi vente med.

Cupra Formentor. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Opgraderet klassiker

Mercedes introducerer i 2020 en stribe nye plug-in-hybrider, og nu er de klar med billeder og specifikationer på de næste i rækken. Det er CLA, CLA Shootingbrake og den helt nye Mercedes GLA, der alle kommer i 250 e-versioner, som er Mercedes' betegnelse for plug-in-hybrider. De får alle 218 hk og en elektrisk rækkevidde på over 50 km. Den største nyhed fra Mercedes er dog den nye Mercedes E-Klasse. Siden 1946 – som er året, Mercedes daterer den første E-Klasse til – har Mercedes-Benz solgt 14 millioner E-Klasser, og det gør modellen til mærkets mest solgte nogensinde, hvoraf den nuværende model alene siden 2016 står for 1,2 millioner. Den nye E-Klasse får en række nye assistentsystemer, og listen er nu så lang, at den vil få Laura fra Matadors dosmerseddel til at ligne en fodnote. Som Mercedes' mest populære model får den også hele arsenalet af 4-cylindrede og 6-cylindrede motorer. Den kommer desuden i syv forskellige plug-in-hybrid-versioner, når man kombinerer sedan-, stationcar-, Allterrain-, diesel-, benzin-, baghjulstræk- og firehjulstræk-variationsmulighederne. Bilen forventes lanceret i Danmark hen over sommeren.

Mercedes Mercedes-Benz E-Klasse Limousine, 2020, Outdoor, Exterieur: mojavesilber metallic, AMG-Line; // Mercedes-Benz E-Class Sedan, 2020, Outdoor, exterior: mojave silver metallic, AMG line; Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Mercedes-Benz AG - Global Com.

Renault Clio som hybrid

Renault var et af de første bilmærker til at komme ud af de elektriske starthuller med Renault Zoe tilbage i 2012. Men siden dengang har det været småt med elektriske nyheder fra franskmændene, der har syntes tilfredse med en uendelig omgang facelifts af Zoe. Men nu sker der noget. I 2020 lanceres Renault Clio som hybrid, og både mini-SUVen Captur og mellemklassebilen Megane kommer som plug-in-hybrider. Alle med efternavnet E-Tech. Captur og Megane E-Tech får begge et 9,8 kWh-batteri, der kan oplades hjemmefra, og så får bilerne en elektrisk rækkevidde på 50 km ved blandet kørsel og op til 65 km ved bykørsel. Sidst men ikke mindst lancerer Renault en elektrisk udgave af mikrobilen Twingo. Den får et 22 kWh-batteri og en rækkevidde på 180 km.

Renault e-tech Fold sammen
Læs mere
Foto: PR GREG.

Populær minibil

Hyundai i20 er koreanernes populærere minibil, og den kommer nu i en spritny udgave. Den nye i20 er vokset med fem mm i længden og 30 mm i bredden, mens den er blevet 24 mm lavere. Akselafstanden er øget med 10 mm til glæde for bagsædepassagerer, og bagagerummet er vokset fra 326 til 351 liter. Den nye i20 får naturligvis både adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse, og kabinen har et stort infotainment-display placeret centralt og digital instrumentering bag rattet. Den nye i20 lander i Danmark sidst på året, og priserne er desværre ikke kendt endnu.

Hyundai i20. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.