Fuld fart gennem ørkener, på frosne søer og racetracks: Sådan kæmper bilmærkerne for at skabe loyale fans

Bilproducenterne udbyder flere kurser og events end nogensinde før. Fra iskørsel til trackdays – alt sammen for at kæle for kundernes loyalitet. Vi tog til Sydafrika for at opleve Volkswagens »Spirit of Amarok«, der er en af verdens hårdeste 4X4-udfordringer for amatører.

Sydafrika udnyttede hjemmebanefordelen og vandt årets »Spirit of Amarok«, men Danmark snuppede overraskende andenpladsen foran Tyskland og Australien. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Det slår ikke fejl. I tre dage i træk har løven taget hanens plads og ageret vækkeur omkring kl. 6.

Lyden er umiskendelig. Et gutturalt brøl efter mad og opmærksomhed. Løvebrølet kommer fra dens indhegning syd for lejren, og det rikochetterer mellem de lave bjergtoppe og vilde oliventræer, som den sydafrikanske bush er så rig på.

Timingen er perfekt. Deltagerne i årets internationale udgave af »Spirit of Amarok« skal ud af feltsengene og i tøjet. Det er tredje og sidste dag af den internationale finale, der er kendt som en af verdens hårdeste for off-road-kørende amatører. Med Volkswagen som hovedsponsor er »Spirit of Amarok« vokset sig til en global begivenhed. I år deltager ni lande og 18 hold – hvoraf to er fra Danmark, og Danmark ligger nummer to i landekonkurrencen efter to hårde dage i terrænet.

Sydafrika udnyttede hjemmebanefordelen og vandt årets »Spirit of Amarok«, men Danmark snuppede overraskende andenpladsen foran Tyskland og Australien. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Prøv bilerne på grænsen

»Spirit of Amarok« er en del af en større tendens i bilindustrien, hvor producenterne knytter kunderne tættere til mærkerne ved at arrangere og invitere til begivenheder, der på den ene eller anden måde kæler for købernes loyalitet.

Det kan være arrangementer som den danske »Dacia Frokost« på Egeskov Gods på Sydfyn, hvor tusindvis af glade Dacia-ejere hvert år mødes. Men det er som oftest arrangementer, som lader kunderne komme tættere på grænsen af, hvad deres biler egentligt er bygget til.

Både Porsche, BMW, Land Rover, Audi og Mercedes-AMG tilbyder en række kørekurser for deres kunder, og det er alt fra events på Nürburgring til automobil-isballet på en sø i Nordsverige. Oplevelser, der viser kunderne, hvad bilerne er i stand til ude på grænsen, og som giver dem en større selvtillid i at håndtere dem til dagligt.

Mercedes tilbyder ligesom Porsche, BMW, Audi og en række andre mærker, at man kan kommer på en lukket bane og kører de mest potente modeller på grænsen af både bilernes og førernes formåen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Det er dog ikke mange, der har samme konkurrenceelement som »Spirit of Amarok«, og som kræver, at man kvalificerer sig. Forud for den internationale finale er gået en række nationale finaler. I Danmark blev de afviklet over to dage på off-road-centeret på Tirsbæk Gods ved Vejle, hvor de to vinderhold blev fundet, som blev sendt til den internationale finale i Sydafrika.

Kører som Tom K i en pick-up

De danske hold ved årets internationale finale i Sydafrika er to brødrepar fra Jylland. Team Markussen fra Vestjylland består af brødrene Søren og Jesper Markussen, der sammen med deres far driver en entreprenørvirksomhed, og Team Binderupgaard fra Østjylland består af Casper og Jesper Jakobsen, der er henholdsvis landmand og ingeniør.

Efter de første to dages konkurrencer ligger Team Markussen nr. 2 i den individuelle konkurrence og Team Binderupgaard nr. 11 – det er nok til en samlet andenplads i landekonkurrencen. Konkurrencen føres af lokalfavoritterne fra Sydafrika, mens både Tyskland, Tjekkiet og Australien presser på bagfra.

Især det vestjyske broderpar Jesper og Søren Markussen imponerede alt og alle, og de endte da også på andenpladsen ud af 18 hold. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Danskerne kommer fornuftigt fra start på tredje og sidste dag af konkurrencen med topplaceringer i den første tekniske prøve.

Den næste er en fartprøve på omkring 600 meter, og deltagerne aner ikke, hvad der gemmer sig foran dem – udover prøvens længde. Terrænet er afrikansk bush, og vejen er en støvet jordvej med skiftevis blødt sand og soltørrede lerstrækninger med dybe huller. Konkurrencebilen er en almindelig Volkswagen Amarok med dobbeltkabine, og jeg er kravlet ind på bagsædet i Team Markussens bil til fartprøven.

Hastighederne kommer helt op omkring 150 km/t, når de standardudstyrede Volkswagen Amarok tæves gennem den afrikanske bush på hastighedsprøverne. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Det er Søren bag rattet og storebror Jesper i passagersædet. Søren køler hænderne ved luftdysserne på airconditionanlægget. Den afrikanske varme og konkurrencens spænding giver svedige håndflader.

Starteren spørger om vi er klar, og Søren nikker. Tre, to, en, KØR!

Bilens ESC er slået fra, automatgearet sat i sport, og alle fire hjul sprøjter sand og støv op i hjulkasserne.

På de første par hundrede meter står portene med 40 meters mellemrum, og Søren kaster bilen målrettet ind og ud af dem, uden at ramme. Med kun 15 centimeters plads på hver side af bilen kræver det præcision. Det foregår, alt imens speederen syntes naglet til gulvet. Efter et venstresving åbner bushen op, og vejen retter sig ud. Speedometernålen passerer de 100 km/t, mens bilen banker over de dybe og hårde huller.

Det er egentligt vanvittigt. Bilerne er standardudstyrede Amaroker, og vi kører hverken med hjelme, bur eller H-seler. Men det her er samtidigt Afrika. En del af verden, hvor bølgen af speltbagværk, håndsprit og forsøget på at eliminere de risici, der følger med det at leve, ikke rigtigt har nået vores skandinaviske tsunamihøjder.

Søren når over 120 km/t, inden et skarpt venstresving lurer, og han står på bremsen.

Et lille vip på håndbremsen får ham sikkert gennem kurven, og bilen får fuld gas ned mod målstregen, hvor han ender med næstbedste tid på prøven. Han holder niveauet fra de forgående dage, og jeg stiger ud med samme fornemmelse i kroppen som efter en tur med Tom Kristensen i en Audi R8 på Ascaribanen i Sydspanien. Høj, lettet og imponeret.

Starteren sikrer sig, at alt er klart, inden Team Markussen sendes ud på den sidste prøve. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Danmark imponerer

På den næste fartprøve vinder danske Team Markussen, og på den sidste af de tekniske prøver – og den hidtil sværeste –  kører de igennem på en fejlfri præstation og sætter dermed 100 point ind på kontoen. Team Binderupgaard laver 80 point på den tekniske prøve og har fundet mere fart i bilen end på dag to. Det ser godt ud, så det er med en vis spænding, deltagerne møder op til aftenens præmieoverrækkelse.

De tekniske prøver kræver stor præcision, når bilerne dribles gennem forhindringerne – uden at deltagerne må ramme de hvide pinde. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Danskerne har imponeret alle dagene, og de sydafrikanske dommere har flere gange været ovre og give Søren Markussen maskuline klap på skulderen. Både fordi han ligner en af de lokale rugbyhelte, men også fordi de er oprigtigt imponeret over ham.

De sydafrikanske deltagere er nemlig fundet ud af en bruttogruppe på 500 hold, der alle har dystet i fire regionale finaler. Hvis ikke Sydafrika vandt, ville det næsten være pinligt, for deres deltagere er alle vokset op bag rattet på en pick-up på en farm, og terrænet og underlaget giver stor hjemmebanefordel.

Vikingerne kom, så og sejrede næsten ved årets finale i »Spirit of Amarok« i Sydafirka. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Efter at have høstet stående bifald og en pokal for at være holdet med størst gejst er tiden kommet til bedste land. Vi starter med tredjepladsen. Den går til Tyskland.

Den danske delegation bryder ud i et lettelsen bifald. Både over at have slået den store nabo fra syd, men også over at så må andenpladsen være dansk. Og ganske rigtigt. Danmark ender som andenbedste land i årets »Spirit of Amarok« – kun overgået af Sydafrika.

Det samme gentager sig i den individuelle konkurrence, hvor Team Markussen henter en andenplads.

Efter megen klappen, skålen og skulderklappen får den sydafrikanske grundlægger af »Spirit of Amarok«-konkurrencen – Sarel van der Merwe – da også sagt til Søren, at han ville ønske, han kunne komme næste år. Sammen med de øvrige danskere sparkede han en ekstra dimension af gejst og kammeratskab ind i konkurrencen, og så har han oprigtigt imponeret den gamle offroadkørselslegende, der regnes for en af Sydafrikas bedste 4X4-kørere gennem tiderne.

Men desværre tillader konkurrencens regler kun, at man må stille op én gang. Både for at holde de taktiske elementer friske til hvert års deltagere og for at bevare konkurrencens skær af amatørbegejstring.

Med Porsche kan du komme til Nordsverige på en »Porsche Driving Experience« og lære at køre sidelæns i slowmotion på en frossen sø. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR/Sebastian Kubatz.