Fem stjerner til ny Skoda: Nu vil klassens mest fornuftige også erobre hjerter

Skodas snusfornuftige dydspakke mødes med et overraskende charmerende og lækkert SUV-design i den nye Kamiq, og vupti – et potentielt livsstilshit er født.

Skoda Kamiq har mere charme og livsstilskarakter end sin lavstammede pseudotvilling, Skoda Scala. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Jeg forstår ikke helt navnet. En eller anden germanskorienteret systematiker, som Volkswagen har placeret hos Skoda – lad os kalde ham Gerhard – har besluttet, at alle mærkets SUVer skal starte med K og slutte med Q. Det er egentligt ikke noget problem i sig selv med lidt struktur – om end denne virker en anelse arbitrær.

»Det lidt hævede SUV-format signalerer aktiv livsstil, og lygtekosmetikken er mere rå og kantet end på eksempelvis Skoda Scala, som Kamiq i virkeligheden er tæt på identisk med.«


Resultatet er SUVerne Kodiaq (der er opkaldt efter en bjørn i Alaska) og Karoq (der er en sammentrækning af ordene bil og pil på inuitisk). Nu kommer så Kamiq, og her holder vi os i sprogområdet omkring Nordpolen, men i stedet for bjørne og spøjse ordlege er vi nu gået ombord i inuiternes fodtøjsgarderober. For definitionen af kamik er en blød støvle, traditionelt lavet af rensdyrskind eller sælskind, der bæres af blandt andre inuitterne.

Der synes langt fra grønlandsk fodtøj til en SUV fra Tjekkiet. Men Gerhard har talt, og så hedder den Kamiq.

Snusfornuft i lækkert tøj

Skoda deler teknik med resten af Volkswagen-familien, og man kan sædvanligvis sammenligne mærkernes modeller én til én. Skoda Fabia er fætter til Volkswagen Polo og Seat Ibiza, mens Skoda Octavia deler genpøl med Volkswagen Golf og Seat Leon.

Men i tilfældet Kamiq bliver det hele lidt mere mudret. For principielt set burde den være fætter til Seat Arona og Volkswagen T-Cross, men Kamiq er hele ni centimeter længere end T-Cross mellem akslerne, og den er faktisk også to centimeter længere end T-Roc mellem akslerne.

Så Kamiq dribler næsten en hel bilklasse op og har samme akselafstand som en Nissan Qashqai. Det er klassisk Skoda-logik, hvor kabineplads spiller samme definerende rolle, som den smukke omgang med bolden gør for FC Barcelona. Både på bagsædet og i bagagerummet har Kamiq fuldfede familiebilsdimensioner, og det har hverken Seat Arona eller Volkswagen T-Cross i samme omfang.

Skoda Kamiq har ni centimeter mere mellem akslerne end Volkswagen T-Cross, som den deler motorprogram med. Det gør tjekken markant mere familievenlig end tyskeren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Ud over pladsen er Skoda også mere og mere kendt for sine smarte løsninger på hverdagsbilistens udfordringer. Det er kun i den skrabede Active-version (og den skal du ikke vælge), at du ikke får en paraply integreret i fordøren, og alle udgaver har en isskraber monteret på indersiden af klappen til tankdækslet. Det er eminent tænkt, for alle, der har isskraberen liggende i handskerummet, ved, at hvis du har skrabet is af, og der stadigvæk sidder lidt på skraberen, når du smider den tilbage i handskerummet, så bliver din instruktionsbog fugtig i kanten. Placeringen på indersiden af klappen betyder, at du aldrig behøver tage isskraberen med indenfor.

Bagsædepladsen er gavmild takket være bilens lange akselafstand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

At Skoda leverer rummelige og hyperpraktiske biler, er der ikke noget nyt i. Det nye består i, at Kamiq faktisk fremstår både cool og livsstilsindbydende. Den har markant mere personlighed og karakter end en Fabia. Det lidt hævede SUV-format signalerer aktiv livsstil, og lygtekosmetikken er mere rå og kantet end på eksempelvis Skoda Scala, som Kamiq i virkeligheden er tæt på identisk med.

Men hvor Scala kun spiller praktisk gris med sit lidt neutrale pseudostationcar-sportback-design, vil Kamiq gerne vække opsigt og tiltrække sig opmærksomhed, og det lykkes den i min optik med ved at have et mere offensivt lygtedesign og den hævede SUV-profil.

Vælg ikke den store motor

Motorprogrammet består af to benzinmotorer og en dieselmotor. På benzinfronten er det den klassiske trecylindrede 1,0 TSI-turbomotor med enten 95 eller 115 hestekræfter, der kommer til at trække salgslæsset, mens en fircylindret 1,5 TSI-turbomotor med 150 hk spiller rollen som glasuren på lagkagen. Dieselmotoren er en fircylindret 1,6-liters maskine med 115 hk, men den præsterer kun mellem to og tre km/l bedre end benzinmotorerne, så der skal køres rigtigt mange kilometer om året, før den ekstra ejerafgift og den højere indkøbspris er tjent hjem.

Jeg har testet både den 115 og den 150 hestes benzinversion  – begge med syvtrins DSG-gear (koster 20.000 kr.) – og jeg er ikke i tvivl: Det er helt klart den lille motor, der matcher bilen bedst. De 150 heste går op i hjulspind ved igangsætninger og et dårligere forbrug.

Nuvel, den 150 hestes version er halvandet sekund hurtigere fra 0 til 100 km/t, men den 115 hestes gør det fint på ti sekunder rent, og hvis man insisterer på at komme hurtigere ud af klappen, er spørgsmålet, om man overhovedet hører hjemme bag rattet på en lille Skoda-SUV, og om man ikke ville være bedre tjent med en brugt Seat Altea FR.

Materialevalget er flot og kabinen fornuftigt indrettet. For 6.400 kroner får du Kamiq med digitalt cockpit bag rattet – som her i testbilen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Merprisen fra 115 til 150 hk er 24.000 kroner, og der er der en række ting fra ekstraudstyrslisten (hvis vi tager udgangspunkt i det mellemste Ambition-udstyrsniveau), der trækker mere end de 35 ekstra hestekræfter. For eksempel en Ambition Pluspakke med tozonet klimaanlæg, parkeringssensorer, automatisk lysassistent og regnsensor til 15.000 kroner og digitalt cockpit til 6.400 kroner.

Motorprogrammet strækker sig fra 95 hestekræfter over 115 til 150 på benzinfronten, og Skoda Kamiq fås også i en enkelt dieselversion med 115 hk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Kort sagt: Vælg en 1,0 TSI med 115 hk og DSG-gear i Ambition-udstyrsniveau til lige under 250.000 kroner, og forkæl dig selv med lidt udvalgt ekstraudstyr, og du er fornemt kørende for under 280.000 kroner.

Nye kunder i Skoda-butikken

Hvem er egentlig kunderne til Skoda Kamiq? Det er på mange måder et godt spørgsmål. For vil den nyklassiske pladselskende og snusfornuftige Skoda-køber ikke bare ryste overbærende på hovedet og vælge en Skoda Scala i stedet? Den er cirka 25.000 kroner billigere i den tilsvarende 115 hestes udgave med Ambition-udstyr, den kører en anelse længere på literen og leverer præcis den samme mængde plads og praktisk anvendelighed som Kamiq.

Skoda excellerer i smarte løsninger som det her net under hattehylden. Kamiq har også en paraply integreret i førerdøren og en isskraber monteret på indersiden af klappen til tankdækslet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men sagen er den, at Skoda er et mærke i vækst, og skal de have fat i andre end typerne, der altid har en opdateret version af familiebudgettet liggende på skrivebordet af deres computer i et Excel-ark, så skal der mere end snusfornuft og praktiske guldkorn til. Så skal der designdetaljer og livsstilsattitude på disken, og her leverer Kamiq markant mere end den selvudslettende Scala.

Hvorfor Skoda er gået på jagt i den grønlandske fodtøjsgarderobe for at navngive Skoda Kamiq, må guderne vide. Men tjekkerne insisterer på, at deres SUVer skal starte på K, slutte med Q og gerne have et inuitisk navn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det er en bil, som den overbebyrdede kernefamilie ikke udelukkende vælger af nød men af lyst, og når Skoda lykkes med at tale til hjertet mere end til hjernen, åbner der sig nye jagtmarker. Kamiq er altså tjekkernes dåseåbner til nye kundegrupper, og mit bud er, at Kamiq meget vel kan gå hen og blive bilåret 2020s helt store Skoda-hit. På trods af Gerhards ubehjælpsomme navngivningsbespænd.

KONKURRENTERNE:

Volkswagen T-Cross er prismæssigt den direkte konkurrent, men den når ikke Kamiq til sokkeholderne på plads og praktisk anvendelighed, og den må også nøjes med tre ud af seks stjerner vurderet ud fra værdi-for-pengene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Renault Captur har været kongen af den lille SUV-klasse, og den nye model er netop nu på vej ud til forhandlerne. Den ser fransk og funky ud, og leverer især i den 130 hestes version med DCT-gear værdi nok for pengene til at trække fire ud af seks stjerner. Men den matcher ikke Kamiq på plads. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.