Engang kørte han Lada - i dag er han dybt forelsket i helt særlig Saab

Bilentusiaster behøver ikke være født til rollen. Ugens entusiast fandt først sin bilpassion sent, men efter fem år holder den første automobilkærlighed til en unik åben Saab sig så godt, at han aldrig vil skille sig af med den igen.

Søren Møller Maretti er noget så sjældent som en entusiast uden barnedrømme om biler. Først sent blev han bilbegejstret, men nu vil han aldrig skille sig af med sin åbne Saab og første ægte bilkærlighed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Diskussionen om, hvad der er vigtigst i vores individuelle skabelsesberetninger – arv eller miljø – finder vi overalt. Men efter at have begået adskillige af disse portrætinterview af bilentusiaster, så hældede jeg mest til teorien om, at bilpassion fødes i barndommen. Fra Felix Smiths historie om en barndomseftermiddag tilbragt bag rattet på en parkeret Mercedes til Christian Graus fortælling om ferier ude i Europa, hvor håbet om et glimt af en Porsche, kunne gøre en gennemsnitslig feriedag til en fantastisk feriedag for den niårige Grau. Passionen var en del af de formative barndomsår, hvor grundstenene bliver lagt til, hvem vi er – også om vi bliver bilentusiaster eller ej.

Søren Møller Maretti er noget så sjældent som en entusiast uden barnedrømme om biler. Først sent blev han bilbegejstret, men nu vil han aldrig skille sig af med sin åbne Saab og første ægte bilkærlighed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Men så render jeg ind i ugens portrætemne Søren Møller Maretti. I hans barndomshjem kørte man Lada 1200, og som han selv siger det, så er det vel det tætteste, man kan komme en bil, der kan skræmme ethvert barn væk fra at blive bilentusiast. Alligevel er han endt som historienørdet bilentusiast, med en unik Saab 9-3 Cabriolet fra 2004 som sommerbil ved siden af familiens Volvo V90.

»Som oftest kan en bilpassion ende med at blive en seriemonogam affære, hvor ejerskabet af én liebhaverbil avler ønsket om den næste. Men sådan er det ikke for Søren Møller Maretti, da jeg spørger ham om, hvilken bil han drømmer om.«


Sådan fødes en bilentusiast

I mange år var Søren Møller Maretti kun interesseret i biler udfra et praktisk og logistisk synspunkt.

»Bilen handlede blot om at komme fra A til B. Jeg har haft mange forskellige firmabiler gennem årene, men de kom ikke under huden på mig,« siger Søren Møller Maretti.

Men jobbet hos først Dansk Shell og siden DCC Energi (firmaet, der nu driver Shell-tankstationerne i Danmark) sendte ham afsted til både biludstillinger og klassiske motorsportsbegivenheder, og langsomt begyndte bilinteressen at melde sig – udover hvad almindelig professionel høflighed dikterede.

»Vi er jo blandt andet sponsorer for Prins Joachims motorsportshold, og når jeg taler med prinsen og folkene omkring holdet, og mærker den passion og den flamme, der brænder i dem, så kan det næsten ikke undgå at smitte,« siger han.

Det var blandt andet Shells sponsorat af Prins Joachims Ford Lotus Cortina, der fik gjort Søren Møller Maretti interesseret i klassiske biler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sonny Munk Carlsen.

»Det var dog ikke nødvendigvis de helt dyre biler til mange millioner, jeg blev fascineret af, men jeg kunne mærke, at bilen langsomt blev til andet og mere end bare et middel til transport. Pludseligt kunne der være tale om en følelse af forelskelse,« uddyber Søren Møller Maretti, og det sendte ham på jagt efter en passionsbil til husholdningen.

Håndbåret Saab

Han vidste fra starten af, at den skulle have plads til familien – altså til fire personer, og at den skulle være åben. Det var kriterierne. Men derudover ville han også gerne have en bil med en unik historie.

Den Saab 9-3 Cabriolet som Søren Møller Maretti endte med at kaste sin kærlighed på, havde den unikke historie, han søgte. Den var kun nummer fire af samlebåndet, og var dermed nærmest håndbygget på Saabs fabrik i Trollhättan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

»Det er altså sværere at finde, end man lige skulle tro. Hvis bilen gemmer på en god historie, så er det typisk ikke noget, folk reklamerer med. Så jeg havde egentligt opgivet jagten på den unikke bil og begyndte at se på Saab 9-3 cabriolet eller en lidt ældre amerikanerbil. Jeg faldt over denne her 9-3, og aftalte med sælger at komme ud at se på den, og først da jeg var ude at kigge på den, fik jeg bilens fascinerende historie af ejeren,« siger Søren Møller Maretti.

»Bilens stelnummer sluttede på 00000004, og det betød, at den kun var fjerde bil i den nye Saab 9-3 cabriolet-serie, der rullede af samlebåndet i 2004. Den var altså nærmest blevet håndbåret gennem produktionen, og Saab havde hældt ALT, hvad der var af det nyeste udstyr fra General Motors, der dengang ejede Saab, i bilen. Den har bluetooth, integreret navigation, regnsensor og selv anhængertræk. Den blev leveret til Saab selv, hvor en underdirektør kørte i den et par år,« fortæller Søren Møller Maretti begejstret og fortsætter:

»For et par år siden forsøgte jeg at finde ud af, hvad der er sket med de tre biler med lavere stelnummer. Det viste sig, at to af dem stadigvæk kører rundt i Sverige, mens den tredje er afmeldt – formodentligt fordi den er skadet eller skrottet. Så min bil er altså den med det laveste stelnummer udenfor Sverige,« siger han. Endeligt havde han fundet en bil, der både havde en god historie, og som samtidigt talte til hans kriterier for en bil, han kunne være entusiastisk omkring.

»Når jeg sætter mig i sædet, så føler jeg, at jeg går i et med bilen. Jeg slapper af, når jeg kører i den. Den giver en afstressende ro, og så føler jeg mig mere i et med naturen og omgivelserne, når taget er nede,« siger Søren Møller Maretti.

Udstyrsniveauet er tårnhøjt for 2004, da bilen blev bygget til Saabs egen flåde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Det er i virkeligheden essensen af bilentusiasme for Søren Møller Maretti. Ikke fart, køredynamik eller lyd. Det er den afstressende oplevelse af at køre i en komfortabel åben bil gennem sommerlandskabet. Fra april til september kører han i bilen, de dage vejret tillader det. Eneste kriterier er, at det ikke skal regne.

»Den skal ikke være noget porcelænsagtigt, der ikke må bruges. Resten af familien skal også opleve passionen. Og hvis børnene sviner lidt i den, så må jeg bare gøre den rent lidt oftere,« som han siger.

Drømmebilen

Som oftest kan en bilpassion ende med at blive en seriemonogam affære, hvor ejerskabet af én liebhaverbil avler ønsket om den næste. Men sådan er det ikke for Søren Møller Maretti, da jeg spørger ham om, hvilken bil han drømmer om.

»Jeg tror, det her er min første ægte bilkærlighed, så den beholder jeg, indtil den ikke kan mere. Og den var i god stand, da jeg købte den, for den tidligere ejer er mekaniker, og havde sat den flot i stand, så den har mange år i sig endnu.«

Først da Søren Møller Maretti begyndte at arbejde for Shell, blev han interesseret i biler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Men hvis man presser på, kan jeg godt få ham til at bide på. Ikke til at nævne en eventuel erstatning, men et supplement til Saab’en.

»Så skulle det være en lukket bil, for det danske vejr er ikke til flere cabrioleter. Det skulle også være en bil, med et lige så unikt design. Det kunne være en Alfa Romeo Brera – også fra 00erne. Det er ligesom blevet min periode. Sidst men ikke mindst skal den have en historie. En unik historie ligesom min Saab. Det er med til at gøre en bil hel speciel for mig,« siger Søren Møller Maretti.

Han er den eneste bilentusiast, jeg har mødt, som ikke i et eller andet opfang er vaccineret med en tændstift fra barnsben af. Som er gået fra automobilligegyldighedens mørke og ind bilentusiasmens firehjulede fornøjelsesunivers som voksen. Det inspirerer og betyder samtidigt, at heller ikke når det handler om passionen for biler, kan diskussionen om arv og miljø lukkes ned med et definitivt svar.