En dieselbrænder til Vermund og en sportsvogn til Samuelsen: Værsgo – her er alle partiledernes ministerbiler

Vores valg af bil siger ikke så lidt om, hvem vi er, og hvad vi står for. Baseret på politik og personprofiler har Berlingskes motorredaktør fundet den perfekte ministerbil til de 13 partiledere, der lige nu kæmper om magten i det politiske Danmark.

hedr
Mercedes-Benz S560e Hybrid er den perfekte statsministerbil. Den er stor og statslig nok til at imponere en borgerlig statsminister, og med sin plug-in-hybridteknologi og 40-50 km radius på ren eldrift er den grøn nok til en statsminister fra rød blok. Men giver vi partilederne frie rammer, findes der biler derude, der passer endnu bedre til de 13 enkelte partiledere, om de skulle indtage statsministeriet efter valget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Det startede egentlig med en test af den nye Mercedes S560e Hybrid. En klassisk statsmandsbil med forlænget akselafstand og bagsædeplads som på businessclass. Den har 476 hk og 700 Nm og accelererer fra 0-100 km/t. på fem sekunder. På alle måder en bil, som vil matche ethvert statsoverhoved.

Men med et af valgkampens helt store temaer i baghovedet, nemlig klimaet, vil mange politikere tænke sig om en ekstra gang, inden de skøjter ind på bagsædet af den. Hvad vil de klimakrænkelsesparate vælgere ikke sige til det? Er det ikke det samme som at vade direkte ind i en shitstorm på linje med den, man ville møde, hvis man blev fanget på film, mens man lystigt delte nakkeslag ud til den årlige grindehvalsslagtning på Færørene?

For selv om man som minister har et lige så stort behov for at komme fra A til B, som færingerne har for at slagte og spise hvaler, så er signalværdien alfa og omega. Det fede ved den nye S560e hybrid er dog, at det er en plug-in-hybridbil. Det betyder, at den har et 13,7 kWh stort batteri, man kan oplade natten over hjemme i indkørslen (eller hvor ministerbilerne holder parkeret natten over), og så kan man køre op til små 50 km på ren eldrift dagen efter ved hastigheder på op til 130 km/t. Hvis den strøm, der er hældt på batteriet, kommer direkte fra en vindmølle, har man udledt mindre CO2 på sin køretur fra Marienborg til Christiansborg, end en ko udleder efter morgenmaden.

På den måde matcher den nye S560 e-hybrid både en statsminister fra rød eller blå blok. Men hvilke biler vil ellers passe som ministerbiler til de partiledere der – nogle mere i teorien end andre – kan erhverve sig en ministertitel i en nær fremtid?

Mercedes-Benz S560e Hybrid er den perfekte statsministerbil. Den er stor og statslig nok til at imponere en borgerlig statsminister, og med sin plug-in-hybridteknologi og 40-50 km radius på ren eldrift er den grøn nok til en statsminister fra rød blok. Men giver vi partilederne frie rammer, findes der biler derude, der passer endnu bedre til de 13 enkelte partiledere, om de skulle indtage statsministeriet efter valget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Hvilken bil skal de enkelte partiledere egentlig vælge, hvis de pludselig ender med nøglerne til statsministeriet eller et af de andre ministerier, der alle kaster en bil af sig? Så for at lette deres arbejde i en travl politisk hverdag, tilbyder jeg at ekvipere dem i automobilforstand – baseret på de 13 enkelte partiformænds politiske program og deres personlige profil.

Morten Østergaard – de Radikale

Foto: Mads Claus Rasmussen.

Radikale Venstre er begejstret for elbiler. De vil have en million på vejene i år 2030, og hvis det skal nås, bliver Morten Østergaard nødt til selv at gå forrest. De Radikale har masser af vælgere i Jylland, så de der små elbiler med en realistisk rækkevidde under 300 km er udelukket, og så er der faktisk ikke så mange tilbage at vælge imellem. Så min anbefaling vil være en Audi e-tron. Den er statsmandsværdig, kører omkring 400 km på en opladning, og fordi den kan lade med 150 kWh i en hurtigladestander, er den ladet 80 pct. op (altså til ca. 330 km) på 30 minutter, og så kan man komme fra Christiansborg til Århus og retur igen samme dag – uden uoverskueligt lange ventetider. Et oplagt alternativ kunne være en Tesla Model 3, der er billigere og bedre på rækkevidde. Men jeg er ikke helt sikker på, at den har nok statsmandsattitude til en partileder fra et parti, der historisk set har været regeringsbærende og dermed vant til store ministerbiler.

De Radikale elsker elbiler, og Morten Østergaard skal som statsminister ikke snydes for en repræsentabel en af slagsen. Den nye Audi e-tron har lang rækkevidde og samtidig klasse nok til at kunne bære rollen som statsministerbil for en midterpartispolitiker. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Lars Løkke Rasmussen – Venstre

Foto: Nils Meilvang.

Der er ingen tvivl om, at han formodentlig helt roligt vil fortsætte med enten en Mercedes S-Klasse, en BMW 7-Serie eller en Audi A8 – som de fleste ministre kører i i dag. Men det er mere et udtryk for mangel på fantasi, end at bilen matcher ham og Venstre. Som et parti med en stærk tilknytning til landbruget er det fristende at smide ham om bord i en Mercedes X-Klasse pickup med tyskernes egen 3,0 liters V6-dieselmotor og firehjulstræk. Den har lad og må trække op til 3.500 kg, så der skulle være god plads til alle de valgløfter på små 70 milliarder, han skal rundt i landet og dele ud af efter valget. Den store motor og firehjulstrækket gør det muligt for X-Klassen at komme frem allevegne, også helt ud til bøndernes gylletanke eller ned på stranden til de jyske kystfiskere.

I sidste ende bliver den dog nok for rudimentær for en mand, der køber sko til 2.000 kr. parret. Så mon ikke han bare skal blive i sin S-Klasse. Men den behøver ikke at have hybridmotor, for Venstres vælgere har andre ting at bekymre sig om end miljøet, og de har slet ikke tid til at vente på, at den skal lades op i tide og utide. Tid er penge, og penge er, hvad der skal til, hvis valgløfterne skal indfries. Derfor burde Lars Løkke i virkeligheden ekviperes med en Mercedes-AMG S65 med en V12-motor med biturbo og 612 hk.

Lars Løkke Rasmussen er godt vant og samtidig en travl mand, hvor vækst og landbrugets tarv er vigtigere end selvopofrende klimahensyn. Så han får en 612 hk Mercedes-AMG S65 – den vel nok kraftigste og hurtigste vogn i ministerbilssegmentet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Rasmus Paludan – Stram Kurs

Foto: Mads Claus Rasmussen.

Det er næsten for letkøbt at smide Rasmus Paludan om bord i en klassisk Volkswagen boble. En bil undfanget, designet og produceret af et regime, som Paludan er blevet beskyldt for at genaktualisere. Men da den kun er todørs og ikke har bagageplads til alt det kameragear og AV-udstyr, der skal til for at holde højrefløjspolitikerens YouTube-karriere i gang, er det næppe en gangbar løsning. Jeg tænker derfor umiddelbart en Volvo XC90 Hybrid. Den er bygget og designet af blåøjede og lyshårede skandinaver i Gøteborg (Volvo er godt nok ejet af kineserne, men Kina har med genopdragelsen af uighurerne fra Xingjang-provinsen markeret sig med en linje over for muslimer, som Paludan må formodes at bifalde). Bilen skal være hybriddrevet, så den kan tilbagelægge længere distancer på dansk produceret vindenergi frem for olie fra Mellemøsten.

Det tætteste, vi kommer en dansk produceret bil, er en svensk, så derfor skal formanden for Stram Kurs naturligvis udstyres med en skandinavisk bil. Og i en eldrevet plug-in-hybrid-version – ikke for miljøets skyld, men for at undgå at skulle købe olie i de muslimske lande. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Anders Samuelsen – Liberal Alliance

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

Han er med egne ord den bedst kvalificerede udenrigsminister, vi har haft i umindelige tider. Anders Samuelsen er en mand med selvtilliden i orden, og derfor burde han også selv køre ministerbilen frem for at have en dårligere kvalificeret chauffør til at gøre det. Da han samtidig appellerer til en sænkning af bilafgifterne og det generelle skatteniveau, er det oplagt at iklæde ham en bil, der viser, hvordan verden ville se ud for den almindelige dansker, hvis bare Liberal Alliance og Anders Samuelsen havde magten. En topersoners sportsvogn synes oplagt – og hvorfor ikke en Chevrolet Corvette fra Guds eget land, hvor kapitalismen blomstrer, og enhver er sin egen lykkes smed? En bil, hvor du kan slå ALT sikkerhedsudstyr fra, så det er dig selv, der 100 pct. er herre over køreoplevelsen. Og ikke som i en tysk sportsvogn, hvor producenterne på bedste socialdemokratiske vi-ved-bedre-manér ikke lader chaufføren slå det sidste niveau af de elektroniske sikkerhedssystemer og barnepiger helt fra.

En Chevrolet Corvette Stingray er en gudsbenådet egoistbil, hvor man kan slå alle de elektroniske sikkerhedssystemer fra, så man 100 pct. selv er herre over kørslen. En ærkeliberal vogn, der sætter chaufføren i centrum – og dermed perfekt til Anders Samuelsen fra Liberal Alliance. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Pernille Skipper – Enhedslisten

Foto: Nikolai Linares.

Det er svært at anbefale en vogn til en leder for et parti, der dybest set hader biler. Det er som at anbefale en god bøf til en vegetar. Men Pernille Skipper skal ikke snydes. For det første skal det være en elbil, for ligesom med Uffe Elbæk ville det være klimapolitisk selvmord at blive set i en bil, der brænder fossilt brændstof af – også selv om den strøm, der er hældt på bilen, er lavet på østtyske brunkul. Men det er en anden debat. Som ægte socialist må den ikke være for dyr og fornem, så vi er i den billige ende. Nissan Leaf kunne være et godt bud, men den er stadigvæk prissat, så en stenkastende autonom ville skulle skære voldsomt ned på forbruget til cigaretter, sorte hættetrøjer og håndbajere for at være med. Så jeg tror, vi ender med en Renault Twizy, som ikke er meget mere end en topersoners kabinescooter. Og til dem, der vil indvende, at en minister skal kunne komme frem over hele landet, så kan man til Pernille Skippers forsvar sige, at hvis bare hun dækker Storkøbenhavn, så er 90 pct. af hendes vælgere formodentlig inden for rækkevidde, og skal hun endelig til provinsen, må hun nyde turen om bord på de offentlige transportsmidler, som Enhedslisten er så begejstret for.

Den er billig, den er grøn, og så er den en anelse upraktisk. Renault Twizy kan ikke vække Enhedslistens vælgeres foragt, og med plads til to er der stadigvæk plads til både ministerchaufføren foran og Pernille Skipper på bagsædet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Pernille Vermund – Nye Borgerlige

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

Ny Borgerlige er meget optaget af at bevare dansk kultur. Desværre producerer vi ikke biler i Danmark længere, men det store fokus på og værdsættelse af vores kultur udelukker biler fra andre verdensdele end Europa. I klimaspørgsmål tror Ny Borgerlige på, at markedet selv skal løse udfordringerne gennem ny teknologi. Afgifter og offentlig støtte til nye energiformer er ikke vejen frem. Markedets bedste bud lige nu på en konkurrencedygtig klimateknologi, der ikke er hjulpet af afgiftsnedsættelser eller tilskud, er en moderne tysk premiumbil med dieselmotor. Med den nyeste filterteknologi udleder de ingen af de skadelige NoXer, og samtidig kører de langt på literen og holder dermed CO2-udledningen på et absolut minimum. Da hun samtidig er en kvinde, der er godt vant, så hjælper det ikke noget at plante hende i en mellemklassefirmabil, så umiddelbart vil jeg sige en BMW 7-serie med en stor dieselmotor.

Stor, traditionel, europæisk produceret og uden statsstøttekrævende teknologi. En stor BMW 7-serie med dieselmotor er den perfekte statsministerbil til Pernille Vermund. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Klaus Riskær Pedersen – Partiet Klaus Riskær Pedersen

Foto: Liselotte Sabroe.

Klaus Riskær har altid været en spradebasse med et stort behov for at skille sig ud og tiltrække sig opmærksomhed. Det er ikke alt, han siger, som umiddelbart giver lige meget mening, men han er svær ikke at holde af. Han er stor fortaler for individuel frihed i privatsfæren, men samtidig spirende socialist på de store samfundsrelevante spørgsmål som økonomi og klima. Derfor er jeg tilbøjelig til at placere ham i den nye Suzuki Jimny – og gerne i lanceringsfarven neongrøn. Den er et festligt indslag, som tiltrækker sig overordentligt megen opmærksomhed, men rationelt giver den ikke altid lige meget mening. Den er samtidig lille og grøn nok til ikke at svine vores fælles planet unødigt, og får han legaliseret cannabis og får gang i en produktion i Danmark, så kan han komme helt ud i marken og se til afgrøderne – takket være vognens firehjulstræk.

Suzuki Jimny er en af den slags biler, det er svært at blive klog på, men som er uendeligt svær ikke at holde af. Lidt som med Klaus Riskær, og selv om den nok er lige lille nok til den store mand, er den alligevel perfekt som statsministerbil til den canabisdyrkedende iværksætter og tidligere finanstroldmand. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Pia Olsen Dyhr – SF

Foto: THOMAS SJØRUP.

Hos SF spiller klimaet en stor rolle, og man er lige så el-bils-begejstret som resten af venstrefløjen. Men man er samtidig en anelse mere modne og »regeringsduelige« end folkene fra Enhedslisten, så løsningerne skal også fungere i virkeligheden og ikke bare i et fællesrum på RUC. På mange måder passer Hyundai Kona Electric derfor forrygende til Pia Olsen Dyhr. Den er elektrisk, kører realistisk set 400 km på en opladning, og så er den en anelse grim og kluntet – lidt ligesom SF’s præstation, da de sidst var i regering. For kønt var det ikke, men arbejdet blev gjort.

Grøn, billig og uden store armbevægelser. En Hyundai Kona Electric synes oplagt til rollen som statsministerbil for en folkesocialist. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Mette Frederiksen – Socialdemokratiet

Foto: Mads Claus Rasmussen.

På mange måder repræsenterer den danske velfærdsstat den oprindelige socialdemokratiske ambition om et samfund, hvor de bredeste skuldrer bærer den tungeste byrde. Det handler om at gøre flest mulige tilfredse. Sådan en bil er Volkswagen Golf. Bilen, der skal kunne spille alle roller, holde et højt bundniveau, men samtidig ikke må se for smart og dyrt ud. Den fås ovenikøbet i en elektrisk version, til når Mette Frederiksen bare skal trisse rundt i hovedstaden, og i en dieseludgave til de lange ture til Jylland. Fordi en Volkswagen Golf kun koster en brøkdel af, hvad Lars Løkkes potentielle ministerbil koster, giver jeg Mette lov til at få begge Golferne. Både den elektriske og den dieseldrevne. Måske det synes en smule skizofrent, men hvis man som hun både skal kunne lave politik med SF, Enhedslisten og de Radikale for at blive statsminister, så skal hun kunne jonglere en vis grad af skizofreni. Derudover skal den være proppet med alle de selvkørende systemer, man kan tilkøbe – fra automatisk parkering til adaptiv fartpilot. For som enhver god socialdemokrat ved, så kan det være farligt at overlade for meget ansvar til det enkelte individ.

Med masser af selvkørende teknologier og et udtryk, der hylder kollektivisme mere end individualisme synes en alfavnende Volkswagen Golf som et godt valg til en kommende socialdemokratisk regeringsleder. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Kristian Thuelsen Dahl – Dansk Folkeparti

Foto: Henning Bagger.

Dansk Folkeparti har tabt pusten. De ligger jammerligt placeret i meningsmålingerne – hvis vi sammenligner med valgresultatet fra 2015. Kristian Thuelsen Dahl beskyldes for at være blevet mainstream, ja sågar for at være blevet socialdemokrat. På klimafronten synes DF’erne ikke at være voldsomt bekymrede, så det bliver hverken en el-bil eller en hybridbil. Med en vælgerskare, der tæller mange af vores ældre medborgere, må bilen ikke være for smart. Nogle af dem kan trods alt stadigvæk huske krigen og rationeringen. De ville elske, om han kørte i en fornuftig koreansk værdi-for-pengene-automobil om f.eks. en Kia Ceed. Den har syv års garanti, og så bliver den bygget i Slovakiet, hvor den skaber masser af lokale arbejdspladser - og forhindrer dermed østeuropæisk arbejdstagerindvandring til Danmark. Han slår dermed flere fluer med et smæk.

En Kia Ceed er det tætteste, man kommer på en snusfornuftig bil til alle. Samtidig produceres den i Østeuropa og skaber dermed arbejdspladser lokalt, så ikke slovakkerne kommer til Danmark og kræver børnepenge og andre sociale ydelser. Så slår Thuelsen Dahl to fluer med ét smæk. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Søren Pape Poulsen – de Konservative

For ti år siden ville jeg have stukket formanden for Danmarks gamle godsejerparti en Range Rover eller en Rolls-Royce. Men siden sidste valg har De Konservative satset på en grøn profil, og dermed er både Rolls-Royce og Range Rover dømt ude. Men konservativt skal det være, og hvad er mere konservativt end en britisk Jaguar? Stik Søren Pape Poulsen en elektrisk Jaguar I-Pace, og han taler både til tweed-folket og de miljøbekymrede. Den kører dog ikke meget mere end 300 km på en opladning, og den vil derfor have svært ved at få ham hjem til Viborg-egnen i weekenden. Men hvis Det Konservative Folkeparti indtager statsministerposten, må det være rimeligt med lidt mere swung og stil over sagerne, og så burde det ikke være noget problem for en statsminister at låne et af forsvarets Challengerfly til turen over Kattegat.

Jaguar I-Pace er både ærkebritisk og konservativ, samtidig med at den er grøn og elektrisk. Det passer perfekt til Søren Pape, der dog må leve med, at den rent rækkeviddemæssigt ikke altid holder, hvad den lover. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Uffe Elbæk – Alternativet

Foto: Celina Dahl.

Hvis det var svært at finde en bil til Pernille Skipper, er det næsten umuligt at finde en til Uffe Elbæk, for selv en el-bil vil være udtryk for eksklusion og egoisme. Så bliver Uffe Elbæk statsminister, stikker vi ham et delebilsabonnement og en elektrisk Christianiacykel til de korte ture rundt i Københavnsområdet.

Som ægte alternativist bliver Uffe Elbæk den første statsminister med en cykel som officielt transportmiddel. Til de længere ture er jeg dog villig til at stikke ham et delebilsabonnement. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Isabella Arendt – Kristendemokraterne

Foto: LINDA KASTRUP.

Da Kristendemokraterne blev stiftet som parti tilbage i 1970, blev det stiftet på modstanden mod den fri abort og frigivelsen af pornoen. Ikke just vindersager, og ved sidste valg fik partiet blot 0,8 pct. af stemmerne. Men skulle miraklet indtræffe, så står det fast, at bilen skal være en rummelig bil til den klassiske kernefamilie, for det er som bekendt de værdier, partiet står for. Der findes ikke nogen mere rummelig og rimelig familiebil end Citroën Berlingo. Det er en bil, mange ynder at gøre lidt grin med, men det får blot ejerne til at elske den endnu mere. Lidt på samme måde forekommer det, at tingene foregår i Kristendemokraterne, for selvom den brede folkelige opbakning er til at overse, så er inderkredsen dedikeret og øjensynligt glade og tilfredse. Og med partiets grundlæggende holdninger skal Berlingoen være den lange syvpersoners version, så der er plads til alle de børn og børnebørn, der måtte komme, og ruderne skal tones helt sorte, så de uskyldige små ikke rammes af al den nøgenhed, det offentlige rum disker op med i 2019.

Som abortskeptiker og fortaler for kernefamilien er der ingen vej uden om en rummelig Citroën Berlingo til Kristendemokraternes formand. Men gerne med tonede ruder, så børnene bagi skærmes for al den offentlige nøgenhed, der hersker i 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.