Elektrisk, selvkørende og katastrofeklar: Her er de største nyheder fra Tokyo Motor Show

Japansk motorindustri viser muskler i Tokyo. En række nye elbiler og plug-in-hybrider er på vej, og Toyota kigger så langt ind i krystalkuglen, at vores private personbiler synes klar til pension.

bmr
Suzuki Waku SPO er en lille coupé med plug-in-hybrid-teknologi, der ville klæde enhver Suzuki-forhandlers udstillingslokale verden over. Desværre er den kun en konceptbil, men den er helt afgjort en af showets mest besnærende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Japanerne er et ydmygt, omsorgsfuldt og grundigt folkefærd. Det er stereotypen, men også tæt på virkeligheden. Stort set samtlige pressekonferencer på Tokyo Motor Show 2019 starter nemlig med kondolencer til de efterladte efter tyfonen Hagibis. En historisk voldsom tyfon, der i begyndelsen af oktober pløjede hærgende gennem øriget, og som kostede 83 personer livet.

Derfor er katastrofehjælp også et gennemgående undertema ved showet. Selvkørende teknologier, droner og elektriske biler kan i fremtiden være med til at afhjælpe akutte nødsituationer. En elektrisk Nissan Leaf kan for eksempel køre en elevator fra stueetagen til 33. etage og ned igen omkring 100 gange på en opladning – hvis den er sluttet til elnettet, og bygningen ikke kan hive strøm andre steder fra.

Det er naturligvis ikke bilens primære funktion men et biprodukt af fremtidens elektrificerede og autonome mobilitetsmiljø, som er motorshowets officielle tema. For under titlen »Open Future« leverer alle de lokale japanske mærker det ene medrivende bud på fremtidig mobilitet efter det andet. Nogle – som eksempelvis Toyota – er ambitiøse i et omfang, så man helt mister gadebilerne i drømmefangeren, mens Suzuki på vanlig lavpraktisk facon formår at levere relativ lettilgængelig og forstålig charme i en billig og lige-ud-ad-landevejen-indpakning.

Motorredaktør Henrik Dreboldt er taget til Tokyo Motor Show for at få japansk bilindustris bud på fremtidens mobilitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

At Tokyo Motor Show er den lokale automobilmafias legeplads, efterlader udstillerlisten ingen tvivl om. Her er tale om en hjemmebaneturnering. Eneste europæiske repræsentanter er Mercedes, Aston Martin (med en ministand) Renault og Alpine. De to sidstnævnte er en del af samme alliance som Mitsubishi og Nissan, så faktisk er Mercedes det eneste udenlandske mærke uden direkte bånd til Japan med en seriøs stand.

Det gør dog ikke udstillingen ligegyldig eller inferiør. Japansk bilindustri spiller nemlig en afgørende rolle i den globale udvikling af fremtidens biler, og ud over de indledende karakteristika af den japanske folkeånd er japanerne også enormt ærgerrige og stolte. Så når de får chancen for at rulle hele arsenalet af fremtidsvisioner ud på hjemmebane, giver de los som sydtyskere til den årlige oktoberfest.

Suzuki

Hos Suzuki er showstopperen konceptbilen Waku SPO. Nuvel, her har Suzuki vist kigget Honda liiiige vel rigeligt over skulderen. Men nøj, den er fed. Lille, kompakt og med en snert af 1970er-stil. I modsætning til den Honda e, som den ligner forfra, er Waku SPO en plug-in-hybrid. Derudover kombinerer den coupé med shootingbrake, da den kan skyde en stationcartop op ad bagenden og dermed blive markant mere praktisk og rummelig. Dens fleksibilitet er et helt centralt element. Instrumentbordet kan også varieres fra dør-til-dør-digitalskærm til blot at have et roligt træpanel i passagersiden.

Ud over Waku SPO er det lille Hustler Koncept en vigtig hjemmemarkedsnyhed for Suzuki. Den er lille og kompakt og kunne være den afløser til Suzuki Wagon R, som vi europæere aldrig fik. Til priser fra omkring 130.000 kr. kunne den blive en regulær storsællert i Danmark. Desværre er der ingen planer om at bringe Hustler til Europa, selv om navnet i sig selv ville sikre den opmærksomhed som en sushibuffet til en høstfest i provinsen.

Suzuki Hustler er en klassisk japansk lille kei-car. Den kunne være forførende at få til Europa, men i første omgang er den forbeholdt Japan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Honda

Hos Honda leverer man på showets slogan, og fokus er på mærkets 2030-vision. Det lyder som et årsprogram for et politisk parti, og Honda lover da også en renere og bedre fremtid. Inden 2030 vil alle Honda-biler være elektrificerede, og ud over elbilen Honda e, som vi får til Danmark næste år, vil flere og flere af Hondas modeller blive lanceret som plug-in-hybrider eller elektriske hybrider.

Det sidste hentyder til elbiler med et lille batteri og en lille forbrændingsmotor, der kan træde til som generator, når batteriet er kørt fladt.

Næste generation af Honda Jazz kommer til at se sådan her ud. Den kommer formentligt til Danmark i 2020 og bliver hybridmotoriseret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Dagens mest produktrelevante højdepunkt er dog den nye Honda Jazz. Den hedder Fit på det japanske hjemmemarked og har været en voksende global succes siden introduktionen i 2001. Faktisk er der solgt 7,5 millioner Honda Jazz/Fit på verdensplan. Den er udviklet til at være komfortabel for op til fem personer, og et kig ind i bilen afslører en imponerende rummelighed – taget dens minibileksteriørmål i betragtning. Den får de nyeste selvkørende teknologier fra Honda – fra nødbremse til linjevogtere – og lanceres efter planen kun som hybrid, når den rammer markedet i 2020.

Alpine

Det franske performancemærke, som udspringer fra Renualt, viser i Tokyo en ny og endnu mere kompromisløs version af deres A110 sportsvogn. Den hedder A110S og er lavere og hårdere end den almindelige A110. Bilens 1,8-liters turbomotor har fået 40 ekstra hestekræfter, så den nu yder 292 hk.  Kræfterne sendes ned i baghjulene via en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, og bilen rammer 100 km/t på 4,4 sekunder, mens topfarten er hævet til 260 km/t.

Alpine A110S er den kompromisløse racerudgave af Alpines lille topersoners sportsvogn. Den har større bremser, mere power og en hårdere undervogn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Nissan

Konceptbilen Ariya er en elektrisk SUV i Nissan Qashqai-størrelsen, men selv om den kun er et koncept, forlyder det på vandrørene, at den er meget tæt på den produktionsklare model. Så tæt, at vi kan håbe på en introduktion sidst i 2020.

Konceptbilen Nissan Ariya er et godt bud på, hvordan den næste generation Nissan Qashqai kommer til at se ud. Den er elektrisk og har permanent firehjulstræk med en motor ved hvert hjul. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Den er en ren elbil med en elmotor placeret ved hvert hjul. Det giver den permanent firehjulstræk og et unikt udgangspunkt for at bevare vejgrebet i alle situationer. Hvor stort batteriet bliver, hvor lang rækkevidden er, eller hvor hurtigt den lader, siger Nissan ikke noget om.

Men skal den kunne erstatte Nissan Qashqai, skal den levere i hvert fald 400 kilometer rækkevidde efter WLTP-normen, og baseret på de batteripakker, som de afsluttende udgaver af Nissan Leaf får, er det ikke utænkeligt. I øvrigt bliver Ariya ikke den eneste model på den nyudviklede platform med firehjulstræk, så forvent også en mere personbilagtig afløser for Leaf, når Nissan har skudt den elektriske SUV ud på markedet.

Mitsubishi

Hos Mitsubishi er den største nyhed konceptbilen Mi-Tech. Navnet er en forkortelse for Mitsubishi Intelligent Technology, og her har markedsføringsafdelingen virkelig lagt sig i den kreative sele. Dens outrede beach buggy-design skal vi ikke lægge så meget i. Hvis den bil lander bare tilnærmelsesvis så forførende i en produktionsudgave, lover jeg at taget et lån i huset og købe den på stedet. Men det er helt usandsynligt.

Mitsubishis åbne beach buggy-konceptbil ser vild ud. Designet er dog sekundært i forhold til teknikken, der byder på en spændende plug-in-hybrid-løsning med en gasturbine i stedet for en forbrændingsmotor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det mest interessante ved bilen er i virkeligheden dens drivlinje. Det er en plug-in-hybrid, men den har ikke en traditionel forbrændingsmotor men derimod en gasturbine. Det betyder, at den i princippet kan køre på alt – fra diesel til benzin og naturgas, når det genopladelige batteri er kørt fladt for strøm, og du ikke er i nærheden af en stikkontakt. Bilens elektriske drivlinje består af fire elmotorer, en ved hvert hjul, og det giver os et praj om, hvordan Mitsubishis fremtidige elektriske drivlinjer vil være konstrueret.

Mazda

Mazda har hængt i bremsen længe i forhold til elektrificering. De har ingen hybrider og ingen rene elbiler. Men næste år fylder Mazda 100 år, og her lander mærkets første masseproducerede elbil. Den hedder MX-30 og er en af showets største (og mest danskerrelevante) nyheder. Den kan nemlig allerede bestilles hos de danske Mazda-forhandlere mod et depositum på 7.500 kr. og med forventet levering i andet halvår 2020.

Mazdas nye elbil, MX-30, kommer allerede næste år og lanceres i Danmark i en »First Edition« til 253.000 kr. Rækkevidden er dog kun på 200 kilometer, og det er i den lave ende sammenlignet med konkurrenterne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Prisen på en Mazda MX-30 »First Edition« bliver 253.000 kr. Den får et batteri på 35,5 kWh og en rækkevidde på ca. 200 km efter WLTP-normen. Ellers er dens fremmeligste karakteristika dens selvmordsdøre – som vi kender fra den nu hedengangne Opel Meriva – en dørkonstruktion hvor både for- og bagdøre åbner ud fra midten, og bilen derfor ikke har nogen B-stolpe. Mazda kalder dem mere diplomatisk for »freestyle doors«.

Toyota

Toyotas stand brillerer ved som den eneste ikke at have én eneste traditionel gadebil udstillet. Standen er derimod proppet med selvkørende biler og robotteknologi.

Det handler alt sammen om Toyotas fremtidsvision, hvor biler, mennesker og de bysamfund, vi lever i, altsammen er koblet op med hinanden. Om den selvkørende sundhedstjek-mobil, som Toyota har udstillet, nogensinde bliver til virkelighed, er svært at spå om. Men ideen om en selvkørende sundhedsklinik, der selv kører ud i sølvbryllupskvartererne og giver mulighed for, at man kan få tjekket alt fra blodtryk til lungekapacitet uden at skulle ulejlige en læge eller en sygeplejerske, synes i alle tilfælde interessant.

Men er det så slut med bilejerskabet, når fremtidens delebilssamfund er oppe at køre? Nej, ikke ifølge Toyota. De viser den frække lille e-Racer og sammenligner den med en væddeløbshest. For selv om automobilet gjorde 15 millioner heste arbejdsløse i USA i begyndelsen af 1900-tallet, lever ridesporten stadig i bedste velgående. Mobilitet bliver i fremtiden bare fordelt i flere kategorier, hvor transport for sjov og transport for at komme fra A til B bliver dækket på to forskellige måder.

Toyota e-Racer er et topersoners bud på fremtidens underholdende weekendsportsvogn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Uden for udstillingshallen viser Toyota dog en enkelt spændende nyhed. Det er anden generation af brintbilen Mirai, og til forskel fra forgængeren ligner den ikke et afgangsprojekt tegnet af den fremmeligste fireårige bildesignspire fra rød stue. Den ser decideret fremragende ud og kan køre helt op til 650 kilometer på en tankfuld brint. Den kommer til Europa næste år, men vi kender hverken priser eller produktionsantal endnu.