Det er længe siden, at en bilklasse har været så stærkt besat

De små SUVer er danskernes nye favorit-bilformat, og lutter nye og skarpe modeller befolker klassen. Men hvilken er bedst? Motorredaktør Henrik Dreboldt giver svaret.

Peugeot 2008 er en elegant og rummelig mini-SUV, hvor design og fransk attitude er i højsædet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Det skulle i virkeligheden blot have været en klassisk duel. Mellem den nye Peugeot 2008 og den nye Ford Puma. Det bliver det også, men spørgsmålet trænger sig på: Er de nu også de bedste i klassen? For hvad med Skoda Kamiq, Nissan Juke og Renault Captur? De er også nye og skarpe på både pris og udstyr.

Vi må heller ikke glemme Volkswagen T-Cross, som kunderne virkelig har taget til sig. Eller Seat Arona og Hyundai Kona, der også sælger helt anstændigt.

Så udgangspunktet er stadig en duel mellem Puma og 2008, men i konklusionen kommer vi omkring hele feltet af udfordrere, for det er længe siden, at en bilklasse har været stærkt besat, som junior SUV-segmentet er det lige nu.

Den nye Ford Puma er klassens sjoveste køremaskine, og især i den 155-hestes mildhybridversion tager den kegler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Både Ford Puma og Peugeot 2008 er helt nye biler. De har dog det til fælles, at de deler en overraskende lang række komponenter med deres minibil-kusiner, Ford Fiesta og Peugeot 208. Platforme, motorprogrammer og infotainmentsystemer er identiske. Kun design, dimensioner og undervognsopsætning adskiller dem fra deres minibil-kusiner.

Målet for både Peugeot og Ford har været at skabe et mere livsstilslækkert SUV-inspireret alternativ til den klassiske minibil og samtidig tilbyde et format med mere plads og praktisk funktionalitet end de klassiske minier – men uden at komme op i samme prisklasse som Nissan Qashqai.

Fords køreglade Puma

Ford havde i slutningen af 1990erne også en model på programmet, der hed Puma. Den var en todørs sportscoupé baseret på Ford Fiesta, mens den nye Puma er en femdørs familiebil på stylter. Altså et design fra en helt anden grøft.

Navnegenbruget virker decideret blasfemisk for os bilnørder, der elskede den gamle Puma. Men man skal ikke have kørt mange meter i den nye Puma, før det står klart, at den er den lille SUV-klasses klart mest underholdende bil rent køredynamisk, og dermed bærer den køreglædefanen stolt videre fra forgængeren.

Eneste malurt i bægeret omkring navngivningen er i virkeligheden blot, at det betyder, at vi ikke får en ny lille Ford Puma sportscoupé. Det segment er desværre uddødt for længst.

Ford Puma har ST-Line-røde syninger og forrygende sæder – men den resterende indretning er ikke svøbt i sexappeal. Funktionelt er den dog bestået. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Puma introduceres med Fords prisvindende trecylindrede 1,0-liters turbobenzinmotor med enten 125 eller 155 hestekræfter. Senere i år kommer den også med 1,5-liters turbodiesel med 120 hk og i en udgave med automatgear. Der er hverken planer om en elektrisk version eller en plug-in-hybrid.

Kabineindretningen omkring føreren er i min optik bilens svageste punkt. Fords kabiner er rodede, og materialekvaliteten er ikke meget over godkendt. Den holder dog niveau, når det handler om intuitiv betjening, og de fleste funktioner tilgås stadig med gammeldags analoge knapper.

Ford Puma er velkørende, men ikke klassens største bil, og bagsædet er ikke til de mest langlemmede teenagere over 1,80 meter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Puma er ni centimeter kortere end Peugeot 2008, og det mærker man både på bagsædet og i bagagerummet, hvor den taber til franskmanden. Til gengæld disker Puma op med en smart bagagerumsløsning, som Ford i mangel af bedre bud har valgt at navngive smartbox. Det er en plasticbeholder under bagagerumsgulvet, der går helt ned til bunden af bilen, og som har en prop i bunden, du kan løsne. Det betyder, at du kan løfte bagagerumsgulvet og smide dine pladrede gummistøvler ned i hullet, til du kommer hjem – uden at svine bagagerummet. Og hjemme kan du bare åbne proppen i bunden af din smartbox og skylle den med vand, og så er du af med mudderet. Simpelt og kreativt fundet på. Men det traditionelle bagagerum er markant mindre end 2008erens.

Der, hvor Puma vågner, er på vejen. Den 155-hestes udgave kører med en mildhybriddrivlinje, hvor en lille elmotor i forbindelse med gearkassen leverer ekstra power dér, hvor motoren måske mangler lidt at skyde med. Det giver den lille Puma masser af punch i mellemaccelerationerne og eliminerer fuldstændigt turbotøven.

I det testede ST-line-setup, hvor undervognen er tanden strammere end på Titaniumudgaven, kører Puma decideret forførende. Den er ikke som en Fiesta ST-Line, men den er forbandet tæt på – på trods af at tyngdepunktet er noget højere. Det gør den uden sammenligning til junior-SUV-segmentets mest underholdende bil, og går man op i køredynamik, ligner den helt klart en klassevinder.

Franske fristelser

Hos Peugeot har man angrebet segmentet fra en helt anden vinkel. Her har man gerne villet levere en vogn, der kunne følge op på den første generation af 2008erens succes, men med en mere distinkt, rå og maskulin attitude.

Resultatet er visuelt forførende. Både udvendigt og indvendigt er den nye 2008 uden sammenligning klassens designdarling. Kun Nissan Juke leverer samme mod, når det kommer til design, men uden franskmandens elegante stilsikkerhed.

Kabinen er elegant og udført i lækre materialer, og pladsforholdene er i klassen kun slået af Skoda Kamiq. Desværre lider brugervenligheden en anelse under designet, hvilket kommer til udtryk i, at Peugeot insisterer på at lægge så mange funktionaliteter som overhovedet muligt ind i menuerne på den trykfølsomme skærm i stedet for at bevare et lidt større antal fysiske knapper.

Kabinen i Peugeot 2008 er klassens mest elegante – domineret af den centrale skærm og den stilrene stribe af klavertangentkontakter nedenunder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

På motor og drivlinje er franskmanden dog intet match for Ford Puma. Selv om motoren er 0,2-liter større, giver Fordens mildhybridsystem mere punch i mellemaccelerationerne. Peugeoten er tanden mere komfortabel, men langtfra så underholdende, og jeg ville alle ugens syv dage vælge den skarpe Fords køreoplevelse frem for den lidt bedøvede i Peugeoten.

Til gengæld kommer Peugeoten inden årets udgang som ren elbil med en rækkevidde på omkring 320 kilometer, og det nyrestød har Puma ikke noget svar på.

Bagsædet i Peugeot 2008 er markant mere gæstfrit end i Peugeot 208 (som den deler platform med), takket være en markant længere akselafstand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

I virkeligheden er de to biler dog så distinkt forskellige, at selv om de hører hjemme i samme klasse, vil det kun være et fåtal af kunder, der vil vakle mellem den ene og den anden. For enten er man til edgy design og praktisk anvendelighed, eller også er det Ford Pumas fænomenale køreoplevelse, du bliver solgt på.

Begge biler er forrygende på hver deres hjemmebane, men ingen er dem er perfekte, og ingen af dem taler til det store brede gennemsnit.

Resten af klassen

Fraværet af en altfavnende generalist er måske det, der i sidste ende kendetegner klassen. For der er ikke én bil, som gør det helt suverænt på alle parametre. Det tætteste er nok Renault Captur, der takket være en skarp prissætning har en lille fordel i forhold til rosset. Men kun i de dyre udgaver. Basismodellen med manuelt gear skal du forsage som en spedalsk med væskende bandager.

Konkurrent 1: Renault Captur er bilen, der leverer mest værdi for pengene i klassen – især i de veludstyrede udgaver med automatgear. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Klassens mest solgte model – Volkswagen T-Cross – er gedigen, men lider i min optik under en lidt nærig interiørkvalitet og en krads prissætning. Den er simpelthen for dyr, hvis vi sammenligner den med konkurrenterne og ser på plads, power og udstyr.

Men Volkswagen-brandet har godt fat i de danske bilkøbere, at de ikke lader sig skræmme, og så må man bare gratulere Volkswagen for at tjene flere penge på metallet end konkurrenterne. Selv om T-Cross-køberne formentligt får lidt af merprisen hjem igen ved videresalg om nogle år, så er T-Cross på ingen måde et match til Skoda Kamiq.

Konkurrent 2: Volkswagen T-Cross er klassens bedst sælgende model, men pris og nærig kabineplastic trækker ned i den samlede vurdering. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Tjekken er objektivt set nok stadig klassens bedste bil. Den har et bredt motorprogram, mest plads, leverer værdi for pengene og en skudsikker gensalgsværdi. Det gav den fem stjerner, da jeg testede den i 2019, og det skudsmål står jeg ved.

Konkurrent 3: Skoda Kamiq er klassens mest praktiske og rummelige og er i virkeligheden den bedste allrounder blandt mini-SUVerne – den, der leverer mest af det, som målgruppen fisker efter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men hvis du går mere op i design end værdi for pengene, skal du vælge den gudesmukke 2008, mens bilisten, der værdsætter sublim vejbeliggenhed i en S-kurve, skal løbe med en Puma.

Og så er vi tilbage ved start. For den enkelte købers vinder er ikke nødvendigvis den samme som min. Det handler om præferencer, og alle ovenstående biler gør det glimrende. Personligt ville jeg dog køre af sted i den testede Puma ST-Line, fordi den bare smører det største tandpastasmil på mit ansigt.