Denne BMW er en genial og gal fodboldfar-bil

BMW X3 M er en familie-SUV pumpet med steroider og Red Bull. Det gør den både vanvittigt hurtig, men også hovedløst selvmodsigende. En bil, der i sin kompromisløshed mister en del af sin kernekompetence, men som alligevel er svær ikke at knuselske.

hedr
BMW X3 M er overraskende kompetent på en snoet B-vej. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

I USA har de begrebet »Soccer Mom«. En mor, der bruger hele eftermiddagen på at køre børn rundt til fritidsaktiviteter som fodbold, hockey og basketball. Hun kørte oprindelig rundt i en minivan som Chrysler Voyager, men de seneste år er hun omskolet til at køre SUV. Det har den naturlige konsekvens af, at de mænd, som spejler sig i maskuline stereotyper, langsomt er blevet skubbet ud af SUV-segmentet. For vil man identificeres med de altopofrende husmødre og deres børne-eftermiddagslogistik?

Hvis svaret er nej, men man alligevel er fristet af en mellemstor SUV, så tror jeg, BMW har svaret. Den hedder BMW X3 M, og efter en tur igennem BMWs M-afdeling (som er den, der i automobilforstand gør drenge til mænd), er X3eren pumpet på proteinpulver og Red Bull, at den sidste rest af husmoderligt imagestøv forsvinder, i samme øjeblik dens 480-hestes sekscylindrede racermotor starter og brøler naboerne ud af fjerene.

Lidt lavere, lidt bredere og meget ondere – den nye BMW X3 M er en racerbil i familie-SUV-habit. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

BMW stempler ind

Udgangspunktet er som nævnt den klassiske BMW X3, som BMW lancerede i en ny version forrige år. Dengang hed kraftigste version BMW X3 M40i og havde respektable 360 hk.

Men både Porsche og Mercedes har længe haft modeller i samme segment, men med omkring 500 hk, og da tysk bilindustri som oftest opfører sig som drengene på nede på blå stue i den lokale vuggestue, har det blot været et spørgsmål om tid, før BMW stemplede ind i denne niche. Det har de gjort med BMW X3 M, der har fået hele turen gennem BMWs performanceafdeling – bedre kendt som M-Divisionen.

Motoren er helt ny og udviklet til den næste generation BMW M3. Den er lettere end den gamle treliters rækkesekser, har mindre turbotøven, og ifølge BMW er der mere at hente i denne motor, der i X3 M yder 480 hk. Der kommer blandt andet en Competition-udgave af X3 M med 505 hk, men heller ikke hér er motorens grænse nået. Det tegner godt for den kommende BMW M3.

BMW X3 er en elegant SUV, og med skørter og spoiler får den lidt mere bølleattitude. Og det klæder den i grunden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Den 8-trins steptronicgearkasse og firehjulstrækket, der helst sender kræfterne til baghjulene, er hentet fra BMW M5. Resultatet er en asfaltbisse, der rammer 100 km/t. på 4,2 sek. – selv om badevægten siger 2.045 kg – og den præsterer en topfart på 250 km/t.

Autobahn-lokomotiv

For at efterprøve tesen om den ultimative fodboldfar-mobil, lader jeg den rekvirere af HB Køges U13-fodboldhold, der skal til stævne i Paderborn lidt sydvest for Hannover i Tyskland. Kan den imponere drengene, er vi langt – og i bund og grund er bilen jo skabt til den tyske Autobahn frem for dansk motorvej.

Visuelt er BMW X3 M til at kende på blandt andet de karakteristiske bundmonterede M-sidespejle. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det med drengene er hurtigt klaret. Eneste alvorlige ankepunkt er en manglende USB-ladeport ved bagsædet. Det er ikke OK, hvis tre 12-årige drenge skal forventes at være selvhjulpne på underholdningsfronten på en sekstimers roadtrip gennem Tyskland.

Men de kører øre til øre-smil over motorlyden, og de første par Autobahn-overhalinger akkompagneres af rosende ord fra bagsædet. Dernæst forsvinder de tilbage ind i deres smartphones.

Læderkabine, blå syninger og de stedvise M-indslag kendetegner kabinen på BMW X3 M. Den er lækker, men sammenholdt med bilens pris på 1,6 millioner kroner er den ikke prangende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

På vej gennem Tyskland er den bundstabil. På Autobahn er den perfekte asfalt et forrygende match til den hårde undervogn.

En seriøs motorvejskø tvinger os dog for en stund af motorvejen, og her volder de lidt mindre pertentligt vedligeholdte tyske hovedveje lidt problemer. Undervognen orienterer insisterende om samtlige ujævnheder, og det kan godt gå hen og blive en anelse irriterende på de lange ture.

For nok er det fedt med en undervogn, der leverer høj respons, men nogle gange måtte den gerne bare holde kæft, og den indstilling findes ikke – heller ikke når bilen står i Comfort. Her er Günter og Hans hos BMWs M-afdeling blevet enige om, at komfortniveauerne fra undervognen kun skal spænde fra stenhård til hård som et bræt – og så ikke blødere.

En charmerende holdning ud fra et performancesynspunkt, men når bilen skal bruges til andet end hardcore performancekørsel, bliver det en anelse træls.

Luftindtagene på siden, de store fælge, den sorte kølergrill og den aggressive frontspoiler afslører, at det her er BMW X3 M med 480 hk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Derudover er eneste andet ankepunkt på turen, at den forrygende nye motor er tørstig som et norsk polterabend-selskab i en Nyhavn. Til forskel fra svenske polterabends drikker nordmændene nemlig kun de dyre dråber, og X3 M vil helst have oktan 100. På sådan en Autobahn-rundtur til Paderborn går den lige under otte km/l. Det omsættes til omkring 500 kilometer pr. tankfuld.

Til al held skal drengene på bagsædet fouragere med jævne mellemrum, og så skal vi alligevel ind forbi tankstationerne.

Bagsædepladsen er fin til tre 12-årige på langtur, men der mangler USB-opladningsfaciliteter til underholdningsaggregaterne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men i rollen som respektaftvingende fodboldfar-mobil excellerer den. Der er både dybe anerkendende nik og en enkelt kommentar fra en X6-ejer, der registrerer, at han må dele sin opmærksomhed med opkomlingen. Så alt godt på den front.

Både genial og helt gal

Hjemme igen er det tid til at konkludere.

På den ene side vil jeg egentlig gerne elske bilen, fordi den er så kompromisløs, som den er. Men problemet er, at du får samme kompromisløshed i en M2 eller M3, og her betyder den lavere vægt og det lavere tyngdepunkt, at køreoplevelsen bliver skarpere og mere underholdende.

For selv om X3 M også er lynhurtig på en snoet b-vej, kan den ikke præstere retningsskift som en M2. Det har den ifølge naturlovene simpelthen for meget imod sig til.

Når den så samtidig forbliver ukomfortabel og er urimeligt tørstig til hverdagsbrug, melder spørgsmålet sig, om X3 M egentligt giver mening? Jeg mener – du køber jo ikke en bil i SUV-formatet, hvis ikke det også er for at dyrke bilens praktiske hverdagsdyder. Altså nyde godt af pladsen, den høje siddeposition og de gode adgangsforhold.

Men hvis du bruger den til hverdag, er jeg ikke sikker på andet, end at den efter nogen tid vil opleves for performance-disponeret og kompromisløs.

Selv om BMW X3 M er en 480-hestes racerbølle, er den akkurat så praktisk og rummelig som en basis-X3er. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det må naturligvis bero på den enkeltes smag og vurderinger. Men overordnet set er en BMW X3 30d med sine 265 hk og 0-100 km/t. tid på 5,8 sek. hurtig nok til de fleste SUV-købere. Og så kører den på papiret 14,3 km/l mod X3 Ms 9,5 km/l. Prisen på en 30d er under det halve, og den kræver ikke nyrebælte ved hverdagsbrug.

Set i det lys begynder pointen med X3 M langsomt at fortone sig. Måske jeg bare er ved at blive gammel, for jeg synes på den anden side, at det er superfedt, at BMW gør det.

Foto: Henrik Dreboldt.

Men køb ikke X3 M for dens praktiske dyder. Køb den, fordi den er en racerbil forklædt som SUV, og lev med at den ikke er lige så skarp en racerbil som racerbiler forklædt som almindelige sedanmodeller – altså M2 og M3.

I princippet er der seks stjerner til M-afdelingen for kompromisløs udførelse, men samtidig fortjener X3 M kun tre stjerner for en lidt for kompromitteret hverdagsduelighed. Kompromiset bliver fire stjerner, for den skal trods alt præstere mere hverdagskørsel end banekørsel hos kommende ejere.