Den selvkørende bil er på vej

Hvor langt er vi egentligt fra at kunne læse morgenavisen på bagsædet, mens bilen automatisk kører os på arbejde. Vi har talt med Johannes Hartkopf-Mikkelsen fra udenhaender.dk for at tage temperaturen på de selvkørende biler.

Mercedes er lige nu blandt de bilfabrikker, der ifølge Johannes Hartkopf-Mikkelsen fra udenhaender.dk, er længst fremme, når det kommer til velfungerende selvkørende teknologier i biler du allerede kan købe i butikkerne. Foto: Ronald Wittek Fold sammen
Læs mere

Drømmen er, at bilen kan køre dig på arbejde og hjem igen, mens du sidder på bagsædet og læser avis og arbejder. Fremtiden med selvkørende biler ser lovende ud – set fra den trafiktrætte pendlers plads bag rattet. Men hvor langt er den selvkørende bil egentligt? Hvor tæt er vi på at kunne realisere drømmen? Vi har talt med journalist og foredragsholder Johannes Hartkopf-Mikkelsen, der driver websitet udenhaender.dk og som har kastet sin professionelle kærlighed på den selvkørende bil.

Både lovgivning og teknologi mangler

Google og Uber har længe testet selvkørende biler, men hvor langt er de reelt? Altså hvad er de selvkørende bilers største udfordring lige nu?
»Det kommer an på, hvilket stadie af selvkørende vi snakker. I dag er der flere biler, som er selvkørende på niveau 2 (se faktaboks), hvor de selv kan køre i kortere perioder, når forholdene ikke er alt for krævende. Næste trin er niveau 3, og her er lovgivningen den mest presserende udfordring.«

Hvad har lovgivningen med bilernes teknologiske formåen at gøre?
»I Danmark siger færdselsloven, at det er føreren, der skal køre bilen. Siden sommeren 2017 har der været en ordning, så man kan få tilladelse til at lave forsøg med selvkørende transport. Den ordning udløber i 2022, og jeg tror desværre ikke, vi skal regne med nogen ændring af færdselsloven, før forsøgsordningen er blevet evalueret. Proceduren med at få tilladelse til at lave forsøg herhjemme er i øvrigt så kompliceret, at det stadig ikke er lykkedes nogen at aflevere en komplet ansøgning.«

Så det er altså lovgivningen der står i vejen?
»Både ja og nej. Hvis vi snakker selvkørende på niveau 4, hvor bilen skal kunne klare sig helt selv i trafikken, er teknikken stadig den store udfordring. Kvaliteten af de sensorer, der skal give bilen informationer om sine omgivelser, er ved at være gode nok, men den store udfordring ligger i at ’lære’ bilen, hvad den skal stille op med alle informationerne. Bilerne kommer ud for ustyrligt mange forskellige situationer i trafikken, og jo hurtigere bilen skal køre, desto mindre tid har den til at omsætte informationerne til en beslutning om, hvorvidt den skal dreje til højre, venstre eller stoppe. Særligt venstresving og sammenfletninger på trafikerede motorveje er svære for selvkørende biler, fordi de er programmerede til at køre mere defensivt, end mennesker har for vane. Så der er både et enormt stykke udviklingsarbejde tilbage, før helt selvkørende biler kan blive en realitet. Og så kræver det også stærkere computere, end der er på markedet i dag, hvis ikke hele bagagerummet skal være fyldt med elektronik. Alle informationerne fra sensorer på en niveau 4-bil kan generere mere end 100 gigabytes i sekundet, så bilen skal have meget stor computerkraft for at »tygge sig igennem« data fra sensorerne.«

Mercedes fører

Hvornår tror du, at vi er derhenne, hvor vi kan sidde på bagsædet med avisen, mens vi kører på arbejde?
»Volvo har netop sagt, at den næste generation af XC90 får niveau 4-egenskaber ved motorvejskørsel, når den kommer i 2021. Hvis det holder stik, er der kun et par år til. Men jeg bliver overrasket, hvis det holder stik, og så er der det med lovgivningen. Jeg tror nærmere, at der går 10 end fem år, før du kan læse avis, og jeg kan tage en lur, imens vi sidder på bagsædet af hver vores selvkørende bil.«

Og hvis vi kigger ud i markedet, hvilke biler er længst lige nu? Og hvor ’selvkørende’ er de reelt?
»Inden for de rammer, som loven tillader lige nu, er Mercedes dem, der efter min opfattelse gør det bedst. Når præmissen er, at føreren stadig skal være i fuld kontrol over bilen hele tiden, har Mercedes fundet en noget nær optimal balance imellem at assistere føreren og alligevel sørge for, at føreren er engageret i kørslen. For eksempel er en Mercedes med delvist selvkørende udstyr programmeret til at begynde at slingre lidt, hvis føreren i for lang tid har haft hænderne af rattet. Ikke fordi bilen ikke kan holde sig i midten af sporet selv – men bare for at minde om, at opgaven med at køre skal løses i fællesskab. I dag er bilerne reelt kun selvkørende i kortere tid ad gangen. Det svinger fra bil til bil, hvor lang tid det er, men i en Mercedes med det rigtige udstyr kan der godt gå 45 sekunder, fra du slipper rattet på motorvejen, til den beder dig om få hænderne på rattet igen. Det er jo ikke selvkørende i juridisk forstand, og samtlige bilfabrikanter har meget travlt med at understrege, at det altså kun er assistentsystemer. Men faktum er, at bilen kører selv i et lille stykke tid. Det er altså revolutionerende, hvis du spørger mig!«