Den danske bildesigner Henrik Fisker klar med elektrisk luksus-SUV

Bildesigner Henrik Fisker fra Allerød har, siden han midt i 00erne gik solo, satset på det eksklusive, elektriske og bæredygtige. Ocean hedder hans nyeste fartøj, der er en vaskeægte udfordrer til Tesla Model Y.

Ocean, Fisker Ocean er navnet på denne elektriske luksus-SUV, som Henrik Fisker har præsenteret på verdens største elektronikmesse i Las Vegas. Ved bilens bagende (th.) ses Henrik Fisker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix

Siden Henrik Fisker i 1986 med en HF-eksamen i bagagen rejste fra hjemmet i Allerød til Schweiz for at uddanne sig til bildesigner, har først og fremmest det æstetiske og eksklusive været kendetegnende for hans værker.

På sit CV kan den i dag 56-årige Henrik Fisker skrive James Bond-bilerne BMW Z8 og Aston Martin DB9, og i 2005 var han klar til at realisere sin »American Dream«. I Californien grundlagde han Fisker Coachbuild sammen med sin gode ven fra BMW-tiden, Bernhard Koehler, og få år senere kunne de på biludstillingen i Detroit præsentere Fisker Karma.

Henrik Fiskers første bil var Fisker Karma. Endnu mangler han at få den helt store succes for sit firma Fisker Inc., men den nye Fisker Ocean kan måske være den, der baner vejen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix.

Publikum tog godt imod den fem meter lange, næsten to meter brede og kun 133 centimeter høje luksus-GT. Ingen skarpe kanter, lutter bløde og svulmende former, lækre og miljøvenlige materialer i kabinen, og en drivlinje som i Chevrolet Volt/Opel Ampera. Det vil sige, at bilen blev drevet af elmotorer, og når batterierne var ved at løbe tør, startede den toliters benzinmotor for som en generator at holde strøm på batterierne.

Udviklingen af bilen fortsatte, og da Berlingske i 2011 mødte Henrik Fisker og hans køreklare Karma til den europæiske præsentation i Milano, understregede han, at hans klare målsætning er, at »miljøansvarlighed og luksuriøst bildesign skal gå hånd i hånd«. Og sådan har det været siden.

Det blev dog kun til godt 2.000 Karma i alt, inklusive cabrioleten Karma S. I 2012 stødte en stribe problemer til i form af blandt andet et tilbageholdt statslån, en batterileverandør, der fik økonomiske vanskeligheder, og en orkan, der tog livet af adskillige biler på en havn. Derefter blev der ret stille omkring Henrik Fisker.

Fuldt digitaliseret

Men nu er Henrik Fisker tilbage. Drømmen om at designe og producere luksuriøse elbiler, der samtidig er fremstillet af miljøvenlige materialer, har ikke ændret sig, og i 2016 videreførte han sit firma under navnet Fisker Inc. i Californien med det ene formål for øje at designe og fremstille en masseproduceret, eldrevet familiebil.

På verdens største elektronikmesse CES i Las Vegas, der finder sted i disse dage, står resultatet af anstrengelserne – den elektriske luksus-SUV Ocean.

»Fisker Ocean er verdens første 100 procent digitale bil. Vores eldrevne køretøjer produceres i hele processen med fokus på bæredygtighed, og forbrugerne får en komplet oplevelse via vores mobile platform,« sagde Henrik Fisker, da han løftede sløret for Ocean.

Prisen i USA for en basisudstyret Fisker Ocean er 37.499 dollar (godt 250.000 kroner), hvilket giver den potentiale til at være en seriøs udfordrer til Tesla Model Y, der fås fra 39.000 dollar.

Henrik Fisker fortæller til danske Bilmagasinet, at de første danskere allerede har reserveret en Ocean. Efter samme opskrift, som Tesla benytter, kan man indbetale et depositum og dermed være sikker på at kunne få en bil. Prisen for at reservere er beskedne 250 dollar (knap 1.700 kroner).

Den europæiske version af Fisker Ocean går i produktion i slutningen af 2021, og de første biler leveres i begyndelsen af 2022. Ifølge de medier, som citerer Henrik Fisker, har han sikret sig, at der kan produceres over en million biler frem mod 2027.

Tøj-, gummi- og plastikaffald

Fisker Ocean har en rækkevidde på 480 kilometer, den 464 centimeter lange SUV har to lithium-ion-batterier, og på ladenetværket Electrify America, som i øjeblikket bliver udbygget, og som blandt andre Ford vil benytte til Mustang Mach-E, vil man kunne lade sin Fisker Oceans batterier op til 80 procent på en halv time.

Ocean har to elmotorer, der trækker på hver sin aksel, og accelerationen fra 0 til 100 km/t. angiver Henrik Fisker til 2,9 sekunder. Solceller på taget vil årligt – i hvert fald under den californiske sol – kunne give 1.600 ekstra kilometers rækkevidde.

Den elektriske luksus-SUV skulle ifølge rapporter fra Las Vegas være særdeles rummelig, betjeningen af bilens systemer skulle være logisk og ligetil, og med henvisning til den »mobile platform«, som Henrik Fisker nævnte ved præsentationen, er hver enkelt Ocean permanent koblet op på Fisker Inc.s såkaldte »Concierge Service System«, så Ocean-ejeren til enhver tid kan komme i kontakt med et Fisker-kontor og få personlig vejledning.

Henrik Fisker indledte sit arbejdsliv som designer for BMW og Aston Martin, hvor han designede BMW Z8 og Aston Martin DB9. Bilen på billedet her, Fisker Karma, var hans første, efter han i 2005 gik solo. Blandt kunderne så man blandt andre USAs tidligere vicepræsident Al Gore, skuespilleren Leonardo DiCaprio og musikeren Justin Bieber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Allison Joyce/Reuters/Ritzau Scanpix.

Store dele af bilens interiør er fremstillet af miljøvenlige og nedbrydelige materialer, kaldet »eco-suede« – materialer efter samme opskrift som dem, der også blev benyttet i Fisker Karma. Der er tale om materialer fremstillet af tøj-, gummi- og plastikaffald.

Som en lille gimmick – for bilen bliver jo fremstillet i Californien, og særligt på de breddegrader er følelsen af cabriolet ikke at kimse ad – kan føreren trykke på knappen »California Mode«. Alle seks sideruder og bagruden ruller ned, og solcelletaget ruller tilbage – så kan den californiske Stillehavskyst bare komme an.

På den internationale biludstilling i Genève i begyndelsen af marts får europæerne for første gang mulighed for at kigge nærmere på Fisker Ocean.