Danskerne har stadig appetit på leasing

Privatleasing faldt i 2018, men leasingbranchen er optimistisk. De oplever efterspørgsel efter dyrere biler og mere fleksibilitet i ejerskabet.

Volvo XC90 er netop fyldt tre år, og det gør den til en uhyre populær bil til flexleasing, for når bilens alder passere tre år, så falder den forholdsmæssige afgift fra 1,0 pct. til 0,5 pct. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Privatleasing faldt i 2018, men det slår ikke leasingbranchen ud. Tværtimod er der stor optimisme hos leasingselskaber som Alm. Brand Leasing, Formula Leasing og Granturismo Cars, der forventer vækst i 2019.

»Jeg forventer, at vi i 2019 vil se endnu flere lease frem for at købe. Kurven har været stødt opadgående i en årrække, og meget tyder på, at danskerne i fremtiden i endnu højere grad vil efterspørge fleksible billøsninger,« siger Ulrik Walter Rasmussen, der er salgs- og leasingrådgiver hos Granturismo Cars i Albertslund, der mestendels gør sig i high-end specialbiler. Også hos Alm. Brand Leasing, der leverer nye biler som både firmabiler og til privatleasing samt flexleasing tror man på et spændende 2019.

»I 2018 så vi, at flere kunder vælger SUV-biler i både de mellemste klasser og den dyre klasse. Kunderne er rigtig glade for biler, hvor de kan stige lige ind nemt og bekvemt. Samtidig ser vi en klar tendens til, at kunderne vælger benzinbiler frem for dieselbiler. Vi er ikke i tvivl om, at tendenserne fortsætter i 2019,« siger Thomas Lindgren Mortensen, administrerende direktør i Alm. Brand Leasing.

Hos Alm. Brand Leasing oplever de, at kunderne vælger større biler og flere SUV'er som denne Nissan Qashqai. Den tendens forventer de fortsætter ind i 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Formula Leasing er ligesom Granturismo Cars først og fremmest aktive inden for flexleasing af dyre biler. Her oplevede man fremgang i 2018.

»Vi kan mærke, at der er gang i hjulene. Hos os er tendensen gået i retning af endnu større behov for fleksibilitet, og så er det vigtigt, at vi kan levere her og nu. Kunderne har ikke lyst til at vente et par måneder på at få en bil hjem fra Tyskland. Så vi skal hele tiden have attraktive produkter klar til her-og-nu levering,« siger Mikkel Westergaard, der er administrerende direktør hos Formula Leasing A/S.

Miljøbilerne og politikere i søgelyset

Hos Alm. Brand Leasing oplever man også, at behovet for fleksibilitet og hurtig levering gælder de mere almindelige bilkøbere. Derfor er re-leasing, hvor en nyere brugt bil kommer ud at køre hos en ny leasingtager også stigende, da kunden på den måde kan få bilen leveret fra den ene dag til den anden. Derudover er det især miljøbilerne, der løber med fokus for tiden.

»Vi ser en øget efterspørgsel på eldrevne biler, hvor især hybridbilerne - benzin og el-motor i kombinationen - er i fokus. Vi forventer over de næste år, at hybridbiler kommer til at fylde mere, indtil de 100 pct. eldrevne biler bliver så teknologisk udviklet, at rækkevidden øges, og prisen på bilerne bliver mere spiselig for forbrugerne. Så vil vi se et boom af eldrevne biler i Danmark. Samtidig vil dette boom forventeligt blive understøttet af flere initiativer fra regeringens side med henblik på at opnå energi- og CO2-besparelser,« siger Thomas Lindgren Mortensen, administrerende direktør i Alm. Brand Leasing.

Netop politikernes ageren i forhold til bilmarkedet er i fokus hos alle tre selskaber, vi har talt med. På både godt og ondt. Hos Granturismo Cars siger Ulrik Walter Rasmussen:

»Den største udfordring i 2019 bliver at skabe ro på bilmarkedet. Vi har i 2018 gentagne gange set, hvordan politiske udtalelser kan efterlade både kunder og forhandlere/leasingselskaber i venteposition. Derfor må vi håbe, at politikerne i 2019 tænker sig om, inden de taler med to tunger i medierne. Det gavner ingen at blive ved med så unødvendig tvivl, hvis forslagene alligevel ikke holder vand.«

Maserati Levante er en af de biler, der bliver tre år i 2019. Den forventer de sig en del af på flexleasingmarkedet hos Formula Leasing A/S. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Han bakkes op af Mikkel Westergaard, direktør hos Formula Leasing:

»Hvis vi skal frygte noget i 2019, så er det Folketingsvalget, for så får politikerne masser af taletid, og så opstår der altid usikkerhed om bilafgifterne. Det burde være en fordel for os, fordi vores kunders biler på flexleasing er uden afgift, og de kun betaler afgiften på månedlig basis, men sådan hænger det ikke altid sammen. Nogle vil udskyde deres bilskifte.«

Populære modeller

Hos Alm. Brand Leasing er det SUVer og miljøbiler, der er i fokus, og sådan er det også hos flexleasingselskaberne.

»På modelsiden har der været en tendens til, at kunderne i stor stil har efterspurgt SUVer. Især Audi Q7, BMW X5 og Volvo XC90 har været i høj kurs, da deres faceliftede modeller blev tre år gamle i 2018. Jeg forventer, at vi i 2019 vil se en stigende efterspørgsel efter hybrid- og elbiler samt biler fra mellemklasse-segmentet (BMW 520 og Audi Q5). Efterspørgslen er der allerede, men jeg tror kun, vi har set toppen af isbjerget,« siger Ulrik Walter Rasmussen fra Grantursimo Cars.

Drømmer du om en centermotoriseret Ferrari, så bliver 488 GTB modellen tre år i 2019, og den bliver derfor markant mere attraktiv som flexleasingbil. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Hos Formula Leasing (der er søsterselskab til Formula Automobile, der importerer Ferrari og Maserati), glæder man sig også til et par af de modeller, der fylder tre år i 2019.

»Både SUVen Maserati Levante og supersportsvognen Ferrari 488 GTB fylder tre år i år, så dem forventer vi helt afgjort en efterspørgsel efter, og vi har allerede fået de første biler hjem, så de er klar til levering,« siger Mikkel Westergaard, direktør hos Formula Leasing.