BILTEST: Volvos lille økoduks

Indpakningen er perfekt, specifikationerne imponerende, og selvom den føles en anelse grovkornet i kanterne, ligner den nye Volvo XC40 plug-in-hybrid en succes. Især fordi den ikke har nogle konkurrenter lige nu.

Volvo XC40 T5 Twin Engine er en plug-in-hybrid som kan kører omkring 40 km på ren el – inden den slår over og kører på en kombination af el- og benzin-motor. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Den svenske skærgård har iklædt sig vejret fra en gennemsnitslig engelsk sommerdag. Sol, regn og blæst skiftes til at have hovedrollen – med hurtige og hyppige sceneskift. Jeg har kørt en lille halv time, siden jeg forlod Volvos hovedkontor i Gøteborg og har dannet mig det første spæde indtryk af Volvos første forhjulstrukne plug-in-hybrid: Volvo XC40 T5 Twin Engine. Og indtrykket er godt – uden dog at være prangende.

Volvo XC40 T5 Twin Engine er en plug-in-hybrid som kan kører omkring 40 km på ren el – inden den slår over og kører på en kombination af el- og benzin-motor. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Perfekt til korte ture

Volvo XC40 blev lanceret sidste år med både benzin- og dieselmotorer, og nu er turen så kommet til hybridversionen. Her kombinerer Volvo en 3-cylindret benzinmotor på 180 hk med en el-motor på 82 hk. El-motoren er koblet til et batteri på 10,7 kWh, som er placeret i bilens kardantunnel. Batteriet kan oplades via et stik på venstre forskærm, og fuldt opladet giver det en realistisk radius på ren el-kørsel på omkring 40 km. Ved normal kørsel er bilen dog hybrid og benytter sig på skift af enten el-motoren alene, benzinmotoren eller en kombination – alt afhængigt af om chaufføren vil køre sportsligt, eller om der er dømt økokørsel og bilens Drive Mode vælger er sat i Eco.

»Mit øre oplevede en vedholden hyletone fra el-motoren under frisk acceleration. Det kan overdøves ved at fyrer op for ABBA på bilens anlæg, men det klæder ikke en bil til små 600.000 kr.«


På den første halve time har bilen løbende nippet til batteriet, og efter 50 km er batteriet brugt og bilen har brugt omkring en liter brændstof. Den har kort sagt spillet rollen som øko-kriger til UG, og det teoretiske brændstofforbrug ifølge WLTP er da også opgivet til 57,9 km/l.

Bilens batteri er på 10,7 kWh og kan lades på omkring 2,5 time. Det giver en rækkevidde på 40 km på ren el-kørsel, før benzinmotoren kaldes i aktion. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Problemet for plug-in-hybriden opstår dog, når batteriet er kørt tomt. Så drives bilen kun af benzinmotoren med momentvis hjælp fra el-motoren, og så stiger brændstofforbruget. På de næste 50 km (fra 50 km til 100 kørte kilometer) præsterer bilen kun omkring 14 km/l. En logisk konsekvens af, at plug-in-udgaven af XC40 vejer omkring 200 kg mere (batteri og el-motor vejer) end en T4 benzinversion, og den mervægt ender som dødvægt, når bilen har brugt batteriet. Så på ture på over 150 km er Volvo XC40 T5 Twin Engine en dårlig brændstoføkonomisk løsning. Men kører du kun omkring 50 km om dagen, og kan du lade bilen helt op om natten, så er den en regulær økoduks.

Da først batteriet var tømt ned til bufferniveauet, så steg bilens forbrug markant, og uden batteriassistance præsterede bilen kun omkring 14 km/l. Forudsigeligt og værd at huske på, hvis du kører lange ture, hvor batteriet kommer til kort. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Uraffineret køreoplevelse

Volvo XC40 T5 Twin Engine er den første Volvo plug-in-hybrid bygget på Volvos nye forhjulstrukne arkitektur, og her kommer alle kræfterne ned i forhjulene. Det betyder, at giver du fuld gas på den sommerfugtige svenske asfalt, så kvitterer den med lidt hjulspin og masser af momentstyring (hvor bilens kræfter flår i rattet). Det er ikke videre raffineret. En stor del af vægten fra hybriddrivlinjen lander ydermere på forakslen, så kører du bilen friskt, så kvitterer den med en solid omgang understyring, hvor forenden at bilen søger mod udkanten af svingene. Så selvom bilen har 262 hk og accelerer fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder, så er den ingenlunde en sportsvogn. Den ekstra vægt gør den en anelse mere stabil og gedigen ved almindelig kørsel, men giver du den prygl, så er den ingen oplevelse.

Volvo XC40 er den mindste Volvo på programmet, og dens kantede stil og distinkte karakter, gør den svær ikke at falde for. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Derudover oplevede mit øre også en vedholden hyletone fra el-motoren under frisk acceleration. Det kan overdøves ved at fyre op for ABBA på bilens anlæg, men det klæder ikke en bil til små 600.000 kr. For selvom XC40 T5 Twin Engine kun er 20.000 kr. dyrere end en Volvo XC40 D4 og ovenikøbet er billigere i drift og ejerafgift, så er den ikke billig. Startprisen er 594.980 kr. (beskatning starter ved 489.030 kr.), og testbilen løber op omkring 750.000 kr. (en R-design med masser af udstyr). Bare den hvide lakering med kontrastagfarven i sort løber op i 23.546 kr. Volvo har lært af tyskerne, hvad man skal tage for udstyret.

Konklusion

Volvo rider på en bølge af succes og satte i 2017 produktionsrekord. Jeg elsker personligt deres design og rene skandinaviske stil, og fordi Volvo XC40 T5 Twin Engine er den eneste lille premium-SUV, der fås som plug-in-hybrid (hvis vi ser bort fra Mini Countryman S E Hybrid, som er en halv klasse mindre), så ligner den en succes, allerede inden den rammer de danske butikker sidst på året.

Fordi batteriet ligger i kardantunnelen mellem sæderne, så er bagagerumspladsen ikke kompromiteret som i mange andre hybrider. Her er plads både over og under bundpladen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men selvom den på papiret imponerer og fylder rollen som økoduks ud, så mangler den en anelse i forhold til raffinement – både hvad angår lyd og køreoplevelse, og derfor burde den ikke få mere end 3 stjerner. Men fordi jeg elsker designet og bilens kant, så kaster jeg en stjerne oveni for det gode humør, men mere kan det ikke blive til.