BILTEST: Volkswagens irrationelle festfyrværkeri

SUV-cabrioleter har aldrig rigtigt fænget. Alligevel tror Volkswagen på en åben udgave af T-Roc, og selv om prisen er høj og kabineplasten hård, så giver den mig teenagekuller på stranden på Rømø.

Volkswagen T-Roc Cabriolet er eneste reelle nye firepersoners cabriolet under 500.000 kroner på markedet i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Jeg kigger mig omkring for at være helt sikker. Helvede lader ikke til at være frosset til is, og der er umiddelbart heller ikke udsigt til to mandage på én uge. Alligevel er jeg sært charmeret bag rattet på denne irrationelle Volkswagen. Smilet har bredt sig fra øre til øre, og jeg nynner højlydt med på 80er-hittet, der blæser ud af højttalerne med en sønderjysk lokalradiostation som afsender.

Trafikken på stranden på Rømø er tæt. Alligevel føler jeg mig som en kalv, der netop er kommet på græs. Laver uendelige »S«er i sandet med kække speedervip og lader vinden flytte sideskilningen fra side til side. Om det er solen, havet, den kilometerbrede sandstrand eller bilen, der giver mig teenagekuller, er svært at sige.

Men kombinationen er svær at stå for. Og det er hér, jeg stopper op og ser mig omkring.

»At det kun bliver til fire og ikke seks stjerner kan bilen takke sin beskæmmende hårde kabineplast og trods alt lidt for friske prissætning for. Resten af pakken er dog automobil-destilleret midsommerlykke i cabrioletformat.«


For ikke siden en tur til Berlin i 2011 i en klassisk Folkevognsboble fra midten af 1950erne, har jeg følt mig så glad bag rattet af en Volkswagen. Hér taler vi ikke om køredynamisk tilfredsstillelse, men bare teenage-livsglæde. Alt sammen fremkaldt af en bil, som jeg svor, at jeg ville dømme ude, stemme hjem og sende metaforiske stikpiller efter, da jeg i vinter første gang så billeder af den.

Bilen hedder Volkswagen T-Roc Cabriolet og er den åbne udgave af den almindelige Volkswagen T-Roc. En bil, jeg ikke har været synderligt imponeret af med dens hårde kabineplast og skrappe priser. Slet ikke, når man sammenligner med den storsælgende konkurrent Nissan Qashqai.

Nu har Volkswagen så ladet ståltaget blive hjemme i Tyskland og udstyret bilen med en trelags stofskaleche og en merpris på 80.000 kroner. Det synes umiddelbart at være fuldstændig håbløst. Alligevel bryder min indre automobilnørd ud i barnlig begejstring allerede efter små 20 kilometers testkørsel på Rømø, selv om bilen objektivt set giver lige så lidt mening som at juble over at få en del af sine egne tilbageholdte feriepenge retur.

Men jeg jubler.

Essensen af en cabriolet

T-Roc Cabriolet er umiddelbart uændret i forhold til den lukkede T-Roc – bortset fra tagkonstruktionen. Men faktisk er T-Roc Cabriolet fire centimeter længere end den lukkede udgave. De ekstra centimeter er føjet ind mellem akslerne, og formålet er at give plads til kalechen mellem bagsædet og bagagerummet uden at kompromittere nogle af delene for voldsomt.

Volkswagen T-Roc Cabriolet er gjort fire centimeter længere end den lukkede udgave for at gøre plads til sikkerhedsbøjler og kalechen bag bagsædet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Bagsædet syntes dog en anelse mindre end i den åbne, og man slås med at få plads til knæene – medmindre man er under ti år eller lever af at være ammunition i dværgkastskonkurrencer. Bagagerummet er nogenlunde reelt, men adgangsforholdene er hæmmet af en ikke imponerende bagklapsåbning, og de 284 liter er langt fra den almindelige T-Rocs 445 liter.

Bagagerummet er på ydmyge 284 liter, og adgangsforholdene er ikke imponerende. Men som med alle andre cabrioleter er bagagerummet altid et studie udi kompromisets kunst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men det er vel i virkeligheden essensen af en cabriolet – at man går på kompromis med hverdagsdueligheden. Ud over akselafstanden er rammen omkring forruden forstærket, så den fungerer som styrtbøjle, ligesom bilen har fået sikkerhedsbøjler bag bagsædet, der skyder op, hvis bilen ruller rundt.

Volkswagens ser en niche

Det kan synes mærkværdigt at lancere en cabriolet i en tid, hvor samtlige andre mærker tager deres åbne biler af markedet. For få år tilbage havde både Opel, Peugeot, Volvo og Ford hver deres mellemstore firepersoners cabriolet på modelprogrammet, men i dag er de alle afgået ved døden.

Man kan godt klemme fire voksne sammen i bilen, men forsæderne skal langt frem, før to langlemmede voksne sidder ordentligt bagi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Kun de tyske prestigemærker fører firepersoners cabrioleter – og de handles i et helt andet prisleje end Volkswagen T-Roc Cabriolet, der har en frapris på 359.996 kroner. Bevares, det er også en slags penge for en bil, der fås fra 282.195 kroner med fast tag og allerede her synes friskt prissat.

Men der findes ikke reelle alternativer til under 650.000 kroner. Faktisk popper kun Smart ForTwo cabriolet og Mini Cabriolet op på min markedsradar, og de er begge markant mindre. Audi A3 Cabriolet (der er baseret på den gamle Audi A3) fås også til under 400.000 kroner, men den synger på ekkoet af sidste vers.

Det efterlader en tom spilleplade til Volkswagen, og som enhver CBS-studerende ved, betyder manglende konkurrence mulighed for en frivol tilgang til prissætningen, og det syntes Volkswagen at have benyttet sig af.

Med taget oppe bliver den en anelse gumpetung at skue, men den trelags stofkaleche holder rimeligt effektivt vindstøj og anden trafiklarm ude. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

For de 359.996 kroner får du kun basisudgaven med den velmenende men noget overbebyrdede 3-cylindrede 1,0-liters TSI-motor med 110 hk og 200 Nm. Vil man have udgaven med den 4-cylindrede 1,5-liters TSI-turbobenzinmotor på 150 hk og 250 Nm, må man finde 50.000 kroner ekstra på bilbudgettet – og det vil man gerne. Så får du syvtrins DSG-gear med i hatten, og drivlinjen begynder at matche bilens friske karakter.

Kan du finde 50.000 kroner mere – og så er vi altså oppe på 459.995 kr. (til dem der ikke har kuglerammen fremme) – og så får du den i R-Line-versionen med tågelygter, R-Line-stylingelementer, progressivt styretøj, sportsaffjedring og parkeringssensorer. Her bliver bilen også en køredynamisk oplevelse. Testbilen har så yderligere fået 19-tommers fælge, læderkabine, klimaanlæg, automatisk lys og nøglefri betjening, hvilket alt sammen betyder, at priser er spadseret forbi 500.000 kroner – for en bil med stenhård kabineplast, sparsomt med bagsædeplads og et lidt gumpetungt design med taget oppe.

Det synes som en selvmordsmission for den gæve T-Roc Cabriolet – alligevel har den egentlig fornuftige kort på hånden. For det første fordi det er en SUV – og dem elsker vi lige så højt som dyner fra Jysk og skildpadder fra Toms. Desuden er den en Volkswagen, og dem synes danskerne heller ikke at kunne få nok af.

Men først og fremmest er det manglen på konkurrenter, der gør den spændende.

Livsglæde på fire hjul

Både Nissan og Range Rover har forsøgt sig med åbne SUVer, og de kiksede så grumt, at de fik Clintons forsvarstaktik i Lewinsky-sagen til at fremstå vellykket.

T-Roc Cabriolet forekommer derfor som en model, der normalt ville være kvalt af regnedrengene i Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg, længe inden den nåede produktionsstadiet. Men måske den blev godkendt dagen efter julefrokosten og dermed røg uantastet i produktion, for nu er den her, og at fornuftige Volkswagen står som afsender, gør dens realisering endnu mere forunderlig – og dermed også på en eller anden bizar facon vidunderlig.

Den er et vidne om, at den modige bilentusiasme stadig lever hos Volkswagen. At alt ikke kun handler om at få betalt bødegælden efter dieselskandalen og så ellers få lanceret en masse elbiler i en fart.

T-Roc Cabriolet står som et monument over modet til at give de skæve eksistenser en chance. Og når aftensolen skinner over Danmark, og vinden blæser bølgetoppene hvide, får man bag rattet nærmest lyst til at bryde ud i Shu-bi-duas udgave af midsommervisen.

Køredynamisk er den især i R-Line-udgaven med progressiv styring og sportsundervogn en tilstræbt fornøjelse. Både på sand og asfalt. Desværre fås den ikke med træk på alle fire og 190 hk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Biler med den slags personlighed er altid garanteret en topkarakter i min bog. De leverer livsglæde på fire hjul, og dem er der efterhånden længe mellem på den lettilgængelige side af 500.000 kroner og 250 hk.

Fordi bilen fra førersædet opleves funktionelt fornuftig og kører helt igennem anstændigt i R-Line-udgaven – og ikke kun på sand – så har den også vindende personlighedstræk. Ville jeg ønske, at den kom med 190 hk og firehjulstræk som den almindelige T-Roc? Helt sikkert – men så langt rakte det kække frisind trods alt ikke i Wolfsburg. Men 150 hk i en R-Line-udgave kan også gøre det, for med taget nede føles alting mere intenst.

At det kun bliver til fire og ikke seks stjerner, kan bilen takke sin beskæmmende hårde kabineplast og trods alt lidt for friske prissætning for. Resten af pakken er dog automobil-destilleret midsommerlykke i cabrioletformat.