Biltest: Udvandet eller moderne – AMG genfortolket

Den nye Mercedes-AMG CLS 53 4Matic er hurtig nok til at imponere, men ikke så vanvittig, at den føles skræmmende.

hedr
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic er i bogstaveligste forstand en bil, man får lyst at køre mod solnedgangen i. Hurtig og sporty når det kræves, og luksuriøs og komfortabel når det behov opstår. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Første gang jeg testkørte en Mercedes AMG var tilbage i 2010. Det var den sidste E-Klasse med den fuldfede 6,2-liters V8-motor, der i testbilen ydede 525 hk. Den var så voldsom, at jeg var tæt på rystet bagefter. Lyden, dramaet, vejgrebet (eller mangel på samme) og dens kompromisløshed gjorde et monumentalt indtryk. Jeg gik fra bilen med en fornemmelse af, at den ikke ville være et sekund samvittighedstynget af at have slået mig ihjel. 0-100 km/t. var ekspederet på 4,3 sekunder, og topfarten var 250 km/t. (eller faktisk 300 km/t., da begrænseren var fjernet på testbilen). Alt sammen i en bil, der ved første øjekast lignede en gennemsnitlig lufthavnstaxi.

Siden har jeg kørt en lang række af AMG-modeller, og selv om nogle af dem også har været ude med riven, er de fleste af dem blevet mere civiliserede. Nuvel, forrige år havde jeg fingrene i Det Grønne Monster, hvis borgerlige navn var Mercedes-AMG GT-R. En strippet og ekstra hårdkogt baneversion af Mercedes-AMG GT. Den havde også sendt mig til de evige motorjournalistiske racerbaner uden så meget som at blinke. Det er som om, det er Mercedes tuningsafdeling, AMGs, credo. At bygge biler så voldsomme, at du respekterer dem for deres ufiltrerede råhed og kompromisløshed.

Det er første gang, at topmodellen i CLS-serien ikke får en V8-motor. Mercedes-AMG CLS 53 4Matic må tage til takke med seks cylindre på række, der dog yder 435 hk i alt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Mere E-Klasse end nogensinde

Derfor er jeg allerede sundt skeptisk over for den nye Mercedes-AMG CLS 53 4Matic, inden jeg kryber om bord. Med sin 3,0 liter sekscylindrede rækkemotor har den nemlig to cylindre og en liter motorvolumen mindre at gøre godt med end den tidligere AMG-topmodel i Mercedes CLS-serien – Mercedes-AMG CLS 63, der havde den håndsamlede 4,0 liter V8-motor. I 63S udgaven ydede den 585 hk, mens Mercedes-AMG CLS 53 4Matic til sammenligning må tage til takke med 435 hk.

Henrik Dreboldt, motorredaktør på Berlingske

»Jeg gik fra bilen med en fornemmelse af, at den ikke ville være et sekund samvittighedstynget af at have slået mig ihjel.«


På vej ud af København på jagt efter nogle småveje at slippe udyret lidt mere løs på er skepsissen ikke gjort til skamme. Den lyder ikke spor voldsomt og opfører sig mere som en civiliseret lukusbil end som en hooligan i habit. Til gengæld har den luksusbilsdelen placeret lige der i skabet, hvor den hører hjemme. Den er støjsvag og komfortabel på motorvejen, og så coaster den lange strækninger med benzinmotoren i dvale. Mercedes-AMG CLS 53 4Matic er nemlig udstyret med Mercedes seneste EQ-hybridsystem, hvor en lille elmotor, der er integreret i drivlinjen, leverer miljørigtige boost i ECO-indstillingen, og de ca. 30 hk den lille elmotor leverer er nok til at holde bilen på omkring 110 km/t. på flade stykker motorvej. Bilen har naturligvis alle Mercedes’ assistentsystemer, og med dem slået til bliver den selvkørende i en grad, så man stort set kan smide stængerne op i forruden og snuppe sig en lur. Var det ikke for den funktion, der sikrer, at du har hænderne på rattet (ellers brokker bilen sig med biplyde), for at give indtryk af, at du følger med i, hvad der foregår. Mens bilen triller afsted, er der tid til lige at kigge sig omkring i kabinen. Der er alt fra trådløs opladning af mobilen til seneste generation af digitale displays. Bagsædet har tre sikkerhedsseler (selv om midterpladsen kun er til smalhoftede balletbørn) i modsætning til den originale CLS, der var en to + to. Alt i alt er CLS tættere på en E-Klasse end nogensinde før.

Nuvel – den har et mere coupéformet design, men den er ikke så fundamentalt anderledes end resten af Mercedesprogrammet. Det var ur-CLSen fra 2004. Den nye CLS lanceres heller ikke i den forførende Shooting Brake stationcarversion, for den gider amerikanerne ikke have, og det er det største CLS-marked i verden.

Kabinen oser af Mercedes-luksus og kvalitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Prøver ikke at slå mig ihjel, men…

Endelig er byskilte, motorveje og hybridmotorlegepladsen lagt bag mig, og foran strækker sig et endeløst netværk af formiddagsforladte sogneveje. Flipper bilen over i Sport, og til min store lettelse får motorlyden endelig lidt attitude. Okay – den brøler ikke som den gamle 6,2 liters maskine, i den første AMG jeg nogensinde testede. Men den har markant mere attitude end en Mercedes CLS 400d, der er den oplagte CLS-model at vælge, hvis det handler om hverdagsduelighed.

Men nu har AMG-modellerne aldrig handlet om hverdagsduelighed. De har handlet om at levere kompromisløse præstationer i biler, der har startet livet som almindelige Mercedes luksusbiler. I sportsindstillingen bliver den syvtrins automatgearkasse mere skiftevillig, speederresponesen hurtigere, lyden mere nærværende og styretøjet tungere og mere direkte. Jeg kan lide det. Selv om Mercedes-AMG CLS 53 4Matic skal bruge 4,5 sekunder til at ramme 100 km/t. (0,9 sekunder mere end den gamle CLS 63), er den altså stadigvæk hurtig ved havelågen. Med sit fokuserede 4Matic firehjulstræk har den også uendeligt med vejgreb. Jo flere kilometer jeg kører den hårdt, jo mere imponeret bliver jeg. Hybriddrivlinjen, der gav mig coastingfornøjelsen på motorvejen, leverer nu små boost i mellemaccelerationerne, og der er ikke mange momenter, hvor jeg får tid til at tænke »ikke hurtig nok længere«.

Den første CLS fra 2004 introducerede det, som onde tunger kaldte banan-formen, og seneste generation holder fast i det firedørs coupé-design. Men det er mindre kompromisløst og opsigtsvækkende end første generation af CLS var det. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Den opleves hurtig, stram og som en markant mere adræt bil, end dens kampvægt på 1.980 kg turde antyde. Mine indledende bekymringer om, at Mercedes-AMG CLS 53 4Matic var en kastration af AMG-navnet, er imødegået med den håndfaste præstation på de små veje. Den er hurtig nok til at imponere, men ikke så vanvittig, at den føles skræmmende. Man kan spørge sig selv, om det ikke er en udvanding af AMGs oprindelige attitude? Måske, men nu bygger Mercedes-AMG ikke biler for udelukkende at give motorjournalister bremsespor i deres Calvin Klein. Jeg luftede for nogle år siden min kritik af den dengang nye Mercedes-AMG A45 4Matic til den kommende bestyrelsesformand for Mercedes, svenske Ora Källenius. Hans svar var, at for folk der kommer fra en almindelig A-Klasse, vil AMG-versionen føles vanvittig voldsom. Den skulle ikke være et V8-monster, men bare imponere en ny målgruppe, der aldrig havde prøvet AMG før. Måske den samme lommefilosofiske visdom kan applikeres på den nye Mercedes-AMG CLS 53 4Matic. Den skal ikke skræmme sådan nogen som mig med en række AMG-testbiler på samvittigheden. Den skal imponere nye AMG-aspiranter, der er vokset ud af en Mercedes CLS 450.

Bagsædet har tre seler, men skal du sidde i midten, skal du ikke have meget bredere hofter end et balletbarn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Konklusion

Jeg er ikke skræmt fra vid og sans, alligevel er jeg klar til at udstikke et klart bestået til Mercedes-AMG CLS 53 4Matic. Den er ikke klassisk AMG-rå, men den er hurtig og effektiv, når den køres aggressivt. Der skal nok være entusiaster, der begræder, at den nye CLS ikke kommer med en V8-motor.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic er en af de mindst dramatiske AMG-modeller, jeg har prøvet, men slipper man den løs på en øde landevej, er den stadigvæk hurtigere, end du nogensinde får behov for. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men det har Mercedes en rigtig god grund til. For siden sidste generation af Mercedes CLS blev lanceret som V8-motoriseret AMG har AMG selv kastet sig over konceptet med en firedørs coupé. Den bil hedder Mercedes-AMG 4-dørs Coupé, og den er ikke født som luksusbil, men har været tænkt som sportsvogn fra starten af udviklingen. Den har naturligvis den fuldfede AMG 4,0-liter V8 turbobenzinmotor, der i den mest potente version præsterer 639 hk og en 0-100 km/t.-tid på 3,2 sekunder. Så en forklaring på, at Mercedes stopper ved en CLS 53 4Matic i CLS-modelserien er, at man ikke vil kannibalisere på Mercedes-AMG 4-dørs Coupé og tilbyde to biler, der principielt set tilbyder samme karosseriformat, samme motor og samme præstationer.