BILTEST: Potent som en Ferrari og praktisk som en Berlingo

Audi RS 6 kan ALT og er et foreløbigt højdepunkt i Audis stolte historie med at konstruere absurd hurtige familiebiler. Eneste malurt i bægeret er den tabte anonymitet.

Audi RS 6 er en praktisk stationcar med 600 hestekræfter og en 0-100 km/t.-tid på 3,6 sekunder. Det er på alle paramtetre imponerende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Hvis man som den græske filosof Platon mener, at det er en dyd at dygtiggøre sig udi én specifik disciplin for derigennem at komme tættere på lykken, vil man ikke bryde sig om Audi RS 6 Avant. Den vil nemlig det hele på én gang. Levere fart som en sportsvogn og plads til fem voksne og en Odder-barnevogn.

Hvis Platon havde levet i dag, ville han have foretrukket en rendyrket superbil som en Ferrari 488. En bil, der har ét eneste formål: fart.

Audi RS 6 Avant angriber verden fra den diametralt modsatte retning. Men kan man det? Lave en bil, der spiller alle roller? Det er det altoverskyggende spørgsmål i mit baghoved, da jeg går ud af døren hos Audi med nøglerne i hånden.

Tallene er imponerende

Alene fakta på den nye Audi RS 6 Avant er nok til at imponere. Dens turbofodrede V8-benzinmotor yder 600 hestekræfter og 800 Nm. Det er tal, der synes hevet direkte ud af et katalog for middelsvære diesellokomotiver. 0-100 km/t. ekspederer den på 3,6 sekunder, og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. – men køber du RS Dynamikpakke Plus (og det skal du, for der får du også sportsdifferentiale og firehjulsstyring), kan du få den listet op på 305 km/t. Alt sammen i en fem meter lang familiestationcar med et bagagerum på 565 liter, der kan udvides til 1.680 liter ved at nedfælde bagsædet.

Den kan altså på papiret både sætte supersportsvogne på plads på racerbanen og fungere som platform for den månedlige tur til affaldsstationen med pap og flasker. Men kan den nu også det? For ender den ikke som schweizerkniven, der både vil være saks, skruetrækker og kniv, men i sidste ende er et halvdårligt alternativ i alle discipliner? Jeg har aldrig hørt, at schweizerkniven skulle være det foretrukne værktøj for hverken sushikokke eller frisører. Dertil er kompromiserne ved generalistløsningen for store.

Visuelt er den nye Audi RS 6 ondere og mere markant end nogensinde. Er det for meget? Hvis man gerne vil have diskretion, så ja, ellers må svaret være: overhovedet ikke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Grundvred og let på tå

Så selv om præstationerne på papiret ser forrygende ud, er det med en sund skepsis, at jeg trykker på startknappen og vækker den grundvrede V8er til live. Lyden fejler ikke noget. Den lyder brovten som en klassisk havnearbejder anno 1979 – før den første morgenbajer og grønne Cecil. Lægger fra land med en motorvejsetape fra Audi i Gladsaxe sydpå ad motorvejen til mine hjemlige testjagtmarker på Sydøstsjælland. Her spadserer den elegant og lydløst af sted som en klassisk luksusstationcar. Nuvel, den er markant mere tørstig end en middelpotentmotoriseret A6-dieselstationcar, men vil man have 600 hk og 800 Nm til rådighed under højrefoden, så koster det. Men den præsterer over ti km/l på motorvej, og det er acceptabelt.

Selv om Audi RS6 er fornuftig og praktisk som en klassisk stationcar, er den samtidig vanvittigt hurtig og overraskende involverende. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Med hensyn til bilens superbilsambitioner er det først og fremmest dens kampvægt på 2.150 kilo, der bekymrer. Vægt er nemlig køredynamikkens fjende nummer et. Selv om du pumper en flodhest fuld af steroider og væksthormoner, så vil den nok blive hurtig, men den vil stadig ikke kunne dreje om hjørner som en leopard, og det er en bils talenter som kurveknuser, der afgør, hvor underholdende den er i min optik.

Finder min favoritstrækning udi kategorien trafikforladte og snoede sogneveje og klikker bilens driveselect-system i Dynamic. Det giver hurtigere gearskift, strammere undervogn, et mere imødekommende ESC-system og skarpere styrtøj.

De første par gennemkørsler handler om at lære bilen bedre at kende, og langsomt vokser min agtelse for vognen og de Audi-ingeniører hos Audi Quattro GmbH, der har udviklet vidunderet. For ikke nok med at den føles mere som en leopard end den flodhest, som dens badevægtspræstationer sætter den i bås som, er den tilmed underholdende. Det sidste er på ingen måde garanteret, selv om tallene lover jagerflyspræstationer i to dimensioner.

Audi har historisk set mestret kunsten at punktere potente performancebilers underholdningspotentiale ved at gøre dem klinisk effektive. Det er fedt at æde et sving, som kørte bilen på skinner, men det er sjovere, hvis man kan mærke, at man nærmer sig skridgrænsen – især hvis den viser sig på baghjulene før forhjulene. Den næsetunge pløjen-mod-rabatten-understyring, som fortidens Audi-modeller præsterede, er helt elimineret i den nye RS 6 Avant. Den vil hellere vrikke med bagpartiet og overstyre, og det giver langt flere point i min scorebog.

Lædersæderne med det stramme mønster er ekstraudstyr, men ellers minder kabinen om en klassisk luksuriøs Audi-kabine med højt digitalt niveau og en uangribelig samlekvalitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Bilen har RS Dynamikpakke Plus (til 86.865 kroner) med både sportsdifferentiale og firehjulsstyring, og det er med garanti med til at sikre bilen sit grønspættemærke med udmærkelse udi kategorien at levere køredynamisk underholdning, og den føles helt ærligt som en 500 kg lettere performancebil.

De keramiske bremser skal også have ros med på vejen, for det er ikke let at bringe over to ton automobil til øjeblikkelig standsning. Men det gør de mere effektivt end et æsel, der ser en opgave i horisonten, som det ikke bryder sig om. At de koster 195.477 kroner, gør dem dog til et stykke ekstravagant ekstraudstyr, man bør overveje nøje. For nok er de svinsk effektive, men det er mest på en racerbane, du får brug for de keramiske bremser. På offentlig vej vil du sjældent køre så intenst over så lang tid, at standardbremserne begynder at fade ud på grund af varme.

De keramiske bremser på den testede Audi RS 6 er ekstraudstyr til små 200.000 kroner. De er uhyggeligt effektive, men prisen er tæt på absurd. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Malurten i bægeret

RS 6 Avant kommer overbevisende i mål som performancebil. Den kører vitterligt 90 procent så skarpt som en fuldblods performancebil a la Audi R8, og den gør det mere underholdende og engagerende end forventet. Hvilket er imponerende, for når Audis performanceingeniører står faddere til en ny RS-model, er forventningerne højere end til Sveriges årlige bidrag til Det Europæiske Melodi Grand Prix.

Bagsædepladsen og bagerummet gør bilen hverdagsduelig som en Citroën Berlingo. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

På funktionalitet og praktisk anvendelighed triller den også lige så stilsikkert og overbevisende i mål, som enhver anden Audi A6 stationcar. Bagagerummet er stort, bagsædepladsen rigelig og kabinen er et studie i lækre materialer og høj digital brugervenlighed. Den er kort sagt praktisk som en Berlingo og potent som en Ferrari.

Audi har en lang tradition for at bygge kompromisløse stationcars. Fra den første RS 2-model fra 1994 med 315 hk har de jævnligt smidt den ene mere vanvittige familiegryde med superbilspræstationer på markedet efter den anden. Fælles for dem alle har dog været, at de var performancebiler – men med en vis form for diskretion. Kendere kunne spotte dem på de karakteristiske udstødningspotter og bredere skærmkasser. Men de skreg ikke performancebil. De var det, man på engelsk kalder for »sleeper cars«.

Biler, der kan præstere markant mere, end de ser ud til at kunne. Med den nye RS 6 Avant har Audi smidt alle ambitioner om at levere diskret performance over bord. Den nye version har flere skarpe kanter end en diamant, der netop har forladt sliberens bord i en sidegade i Antwerpen. Det ser i min optik besnærende ud og giver bilen akkurat så meget visuel kant, som dens præstationer retfærdiggør. Men til dem, der gerne vil have en diskret stationcar, der kan give en ældre Porsche 911 baghjul i et lyskryds, er RS 6 Avant ikke længere den ulv i fåreklæder, som den var i gamle dage.

Audi RS 6 er så køreglad, at man næsten får lyst til at køre en omvej ud på de små veje på vej hjem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Ellers er det kun de absurd høje ekstraudstyrspriser, der trækker ned i den samlede bedømmelse. Testbilen koster 2,5 millioner kroner – der er altså hældt for små 700.000 kroner ekstraudstyr i – og den har hverken champagnekøler eller våbenskab. Men ser vi bort fra de eksorbitante danske udstyrspriser, er den nye RS 6 Avant tæt på perfekt, og det giver fem stjerner.