Biltest: Nu kan den frankofile luksusbilkøber pudse miljøglorien

I starten af 2020 lancerer det franske premiummærke DS Automobiles både DS 7 Crossback som plug-in-hybrid og den lille DS 3 Crossback som ren elbil.

DS 7 Crossback E-Tense er første DS Automobiles SUV med 4X4, og den kan klare mere, end dens sarte haute couture-ydre antyder. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Timingen er forrygende. Bilmarkedet dikterer premiumbiler, elektrificering og SUVer, og franske DS Automobiles står klar med produkterne lige efter årsskiftet. Den store BMW X3 konkurrent DS 7 Crossback kommer som plug-in-hybrid med 300 hk og en rækkevidde på ren eldrift på 58 km, mens lillebroderen DS 3 Crossback kommer i en ren batteridrevet elbilsversion med en rækkevidde på 320 km og en frapris på 279.990 kr.

»DS Automobiles taler til entusiasterne. Det handler om at begejstre de få mere end at tilfredsstille de mange.«


Begge biler hedder E–Tense til efternavn – hvilket er DS Automobiles' betegnelse for biler, der kan køre kortere eller længere på ren eldrift. Jeg er taget til Paris for at få en forsmag på de elektrificerede franskmænd.

DS 7 Crossback E-Tense er første DS Automobiles SUV med 4X4, og den kan klare mere, end dens sarte haute couture-ydre antyder. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Store armbevægelser

Udgangspunktet er Molitor Hotel. Et art deco-inspireret hotelkompleks tæt ved French Opens hjemmebane, Rolland Garros, i den sydvestlige udkant af Paris. Molitor blev opført i slutningenen af 1920erne omkring to swimmingpools, og i 2014 genåbnede anlægget efter en omfattende istandsættelse og tilføjelsen af et hotel. Den originale Tarzan (og olympiske svømmer) Johnny Weissmuller var blandt Molitors første stamgæster i 30erne, og i 1946 blev verdens første bikini vist ved poolkanten på Molitor. Komplekset er en hyldest til fremsynet, og DS Automobiles har derfor kastet deres kærlighed på netop Molitor, da de ser det som deres fremmeligste opgave at levere avantgardeteknologi til det haute couture-begejstrede bilpublikum. Eller sagt med andre ord: De vil gå forrest, og de vil gøre det med en distinkt fransk luksusattitude. En slags bilernes Chanel eller Hermes.

På landevej føles DS 7 Crossback E-Tense meget komfortabel, og hybridsystemet fungerer gnidningsfrit – undtagen ved hurtige gearskift, hvor den føles en anelse træg. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Et hurtigt kig på både DS 3 Crossback og DS 7 Crossback afslører, at det ikke er tomme trusler. Få biler på det nuværende bilmarked formår at skille sig så markant ud rent visuelt og gøre det med så store og flamboyante armbevægelser. Begrebet »at sætte sit lys under en skæppe« er ikke nået til Paris, og selv om der nok skal være bilkøbere, der finder bilerne lige vel visuelt larmende, så har DS Automobiles det som dragfænomenet RuPaul: De kunne ikke være mere ligeglade med skeptikerne. De taler til entusiasterne og dem, der elsker dem. Det handler om at begejstre de få mere end at tilfredsstille de mange.

Lille elektrisk luksus-SUV

Det er ikke første gang, vi ser en elektrisk SUV eller en SUV med plug-in-hybrid-teknologi. Men det er første gang, fransk bilindustri leverer den slags produkter pakket i haute couture-design, og det er nok til at godkende begge modeller som værende avantgarde.

DS 3 Crossback fås både med benzin- og elmotor, men i den elektrificerede E-Tense version er den ren elbil med 136 hk og en rækkevidde på 320 km. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Første automobil på testvægten er den lille DS 3 Crossback E-Tense. Udvendigt ligner den DS 3 Crossback med almindlig forbrændingsmotor, som vi fik tidligere på året. Men forbrændingsmotoren er skiftet ud med en 136 hk elmotor, der trækker på forhjulene, og bilen har fået et 50 kWh batteri. Det giver en rækkevidde på 320 km. Den kan lade med op til 100 kW i en hurtiglader, så på en halv time har du rask væk hældt 250 reelle rækkeviddekilometer på bilen i en hurtiglader. Den kommer ikke i versioner med større elmotor eller batteri – så power og rækkevidde er, som de er.

DS 3 Crossback E-Tense er endnu mere funky og flamboyant i kabinen end DS 7, og det understreger DS Automobiles' vision om at være distinkt anderledes og fransk i sit udtryk. Især materialekvaliteten og finish imponerer. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Det sidste ingeniøren siger, inden jeg triller ud i den parisiske trafik, er, at bilen stadigvæk er en præproduktionsmodel, der mangler de sidste opdateringer. Sagt med andre ord: »Hvis den træder ved siden af, så må du ikke dømme den for hårdt, for den er ikke færdig.« Varmeapparatet driller da også, og den del af softwaren, der måler bilens forbrug er lige så forvirrende som Føtex' julevarenavngivningspolitik. Den accelererer dog frisk ud af den parisiske myldretidstrafik – uden at være Tesla-fjollet-hurtig, og støjniveauet er forbløffende lavt i kabinen.

Softwaren fungerede ikke optimalt i den testede DS 3 Crossback E-Tense-præproduktionsmodel, men grafik og brugerflade for forståelse af eldrivlinje og forbrug forekommer fornuftig. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Komfort er en af DS Automobiles' kerneværdier, og bilen danser på lette fødder over både lemfældigt lappet motorvejsasfalt og oversete fartbump i et par franske landsbyer. Slipper man speederen, triller bilen langt uden modstand, mens et ryk i gearvælgeren fra D til B, sætter bilens energiopsamlingssystem i sving, og den lader batteriet ved speederløft. Forestil dig, at du slår en dynamo ind på hjulet af en gammel cykel, og du har en idé om, hvordan bilen ændrer karakter. Det er en fin gimmick, men andre elbilsproducenter har et kraftigere regenereringssystem, hvor du kan bruge systemet som bremse, når man triller hen imod et lyskryds eller et fuld stop. Her kunne jeg godt have tænkt mig et lignende ambitiøst system på DS 3. DS Automobiles forklarer det dog med, at de ikke vil skræmme folk, der er vant til at køre biler med forbrændingsmotor. Det klinger imidlertid en anelse hult fra en producent, der ellers ikke er bange for at skræmme nogen som helst.

Bagagerummet i DS 3 Crossback E-Tense er på respektable 350 liter. Eneste praktiske anke er bagsædepladsen og udsynet fra bagsædet – her har funky design trumfet praktisk anvendelighed. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Med hensyn til rækkevidde og energieffektivitet må jeg vente med den endelige dom, indtil bilen kommer til Danmark i en produktionsversion, der ikke liiiiige skal have en opdatering af softwaren og en sidste tur i ringen med ingeniørerne. Men til priser fra 279.990 kr. og et lækkert og luksuriøst udtryk bliver den en spændende spiller på elbilsmarkedet i 2020, hvor udvalget for alvor betyder, at elbilen kan krænge nichebilshabitten af og appellere til en større skare.

Ny topmodel med 300 hk

DS 7 Crossback landede i Danmark i 2018 og er blevet en større succes, end importøren selv havde turdet håbe på. Den er et skævt alternativ til andre premium-SUVer som Volvo XC40, Jaguar E-Pace eller BMW X3, og med dens anderledes udtryk, høje komfort og skarpe prissætning har den lokket nogle eventyrlystne kunder om bord hos DS Automobiles. Plug-in-hybrid-udgaven E-Tense triller med sine 300 hk ind i toppen af DS 7 Crossback-modelprogrammet. Indtil nu har kraftigste version været en 225 hk-turbobenzinudgave. Plug-in-hybrid udgaven er baseret på samme 1,6 liters turbobenzinmotor, men den har fået tilføjet et par gedigne elmotorer på hver lidt over 100 hk, og fordi én af elmotorerne er monteret ved bagakslen, har E-Tense også tilføjet firehjulstræk til DS 7 Crossback-modelprogrammet. Batteriet er på 13,2 kWh, og det kan lades fra en almindelig stikkontakt eller en wallboks – ligesom DS 3 Crossback E-Tense. Det kan dog i modsætning til DS 3 Crossback E-Tense ikke hurtiglades, så det tager lidt over en time at lade op i en wallboks.

Selv om DS 7 Crossback E-Tense har 300 hk, bliver den aldrig sportslig at køre. Det er den 8 trins elektriske gearkasse ikke hurtig nok med skiftene til. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Med batteriet fuldt opladt kan bilen ifølge den skrappe WLTP-målemetode køre 58 km på ren eldrift, og fordi bilens elmotorer alene yder over 200 hk, så føles den ikke bovlam, hvis man sætter den i electric og insisterer på at køre med forbrændingsmotoren slukket. Vipper man den over i hybrid, så samarbejder både forbrændingsmotor og elmotorer, og så stiger systemydelsen til 300 hk.

DS 7 Crossback E-Tense kan ikke hurtiglade, så det tager lidt over en time at få den fulde elektriske rækkevidde på 58 km hældt på bilen, hvis man benytter en trefaset wallboks. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Som med DS 3 Crossback starter testturen ved Hotel Molitor. Kabinen er lige så haute couture-avantgarde-indrettet, som det ydre design lader antyde, og det er forførende, samtidig med at det ikke fungerer helt intuitivt. Læg dertil, at loadhastigheden på infotainmentsystemet, når man skifter mellem de enkelte menuer, er tanden langsommere end på min iPhone. Brugeroplevelsen bag rattet trækker altså en anelse ned i den samlede vurdering.

Kabinen i DS 7 Crossback E-Tense er lækker, elegant og samtidig en anelse flamboyant. Eneste minus er det lidt langsomme infotainmentsystem. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

De første kilometer til motorvejen foregår på ren eldrift, men på motorvejen træder forbrændningsmotoren til og yder sin assistance. Det er bilen selv, der disponerer mellem de forskellige motorer, når bilen står i hybrid, og overgangene foregår dejligt gnidningsløst. Ud over hybrid og electic kan man sætte bilen i E-Save mode, og så kører den uden at bruge af batteriet. På den måde kan man køre ud af byen på strøm, køre en tur på landet på benzin og så gemme lidt strøm, til man vender retur til byen. Ud over de ovennævnte indstillinger har den også en 4X4-, en comfort- og en sportindstilling. Comfort syntes en anelse overflødig, da bilen er rigeligt komfortabel i hybridindstillingen, mens sport er eneste indstilling, hvor bilen ikke umiddelbart imponerer. Den elektriske gearkasse med otte trin er ikke hurtig nok ved havelågen til at levere sportslige gearskift, så selv om bilen har 300 hk, så bliver den aldrig potent underholdende.

Små 100 km uden for Paris ankommer vi til en offroadbane, hvor bilen skal bevise sin 4X4-duelighed, og udfordringerne er større, end jeg troede, DS Automobiles ville byde DS 7 Crossback E-Tense. Men 4X4-systemet hiver både bilen gennem knædybt vand og ankeldybt mudder uden at kny. Det er ikke en bil, du krydser Centralasien i, men den kan klare alt, hvad et dansk snevejr eller en opkørt p-plads ved Roskilde Festival kaster efter den.

Bagagerummet i DS 7 Crossback E-Tense lider ikke under elektrificeringen, da batteriet er placeret under bagsædet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

DS 7 Crossback E-Tense leverer utvivlsomt en bedre brændstoføkonomi end versionen uden hybridteknologi. Men det betinger, at man husker at lade den op. For den er samtidig blevet 344 kg tungere end udgaven med 225 hk, for både batteri og elmotorer vejer. Så inden man hopper på versionen med plug-in-hybrid, skal man lave en analyse af ens kørselsforbrug. Kører man under 100 km om dagen, og kan man lade hjemme, så er det en miljøgevinst at have hybriden i garagen. Men kan man ikke lade derhjemme, eller kører man over 100 km om dagen, skal man nok vælge enten en ren benzinversion eller en ren dieselversion. Prisen starter ved 600.000 kr., når bilen lander i begyndelsen af marts.

Konklusion

Det ligner perfekt timing af DS Automobiles, at de lancerer de to modeller netop nu, og allerede der er de godt på vej med hensyn til stjernehøsten fra min hånd. Især DS3 Crossback er spændende, for der er ikke rigtigt andre små elbils-SUVer med luksusattitude på markedet endnu, så den lander som ene hane i hønsegården til januar. Hvis de får styr på bilens software inden lanceringen – og det er der ingen grund til at tro, de ikke gør – så er nøgletallene på bilen besnærende. Fraprisen på 279.990 kr. for Prestige-udstyrsversionen er fristende, og dribler man op i Revolution-udstyrsversionen til 329.990 kr., så får man alt i udstyr (HUD, LED-lys, navigationsanlæg, stor skærm, læderindtræk m.m.) i en bil, der føles komfortabel og luksuriøs. Rækkevidden på 320 km er godkendt, og det samme er ladekapaciteten ved hurtigladning på 100 kW. Så på trods af det specielle design med det halvhåbløse udsyn fra bagsædet, smider jeg fem små stjerner efter DS 3 Crossback E-Tense.

»4X4-systemet hiver både bilen gennem knædybt vand og ankeldybt mudder uden at kny. Det er ikke en bil, du krydser Centralasien i, men den kan klare alt, hvad en dansk snestorm eller en opkørt p-plads på Roskilde Festival kaster efter den.«


DS 7 Crossback E-Tense må nøjes med fire stjerner. Den er også luksuriøs, komfortabel, veludstyret og skarpt prissat. Men kravene bliver skærpet, når fraprisen er 600.000 kr., og her giver det lidt langsomme gear og den halvsløve infotainmentsoftware et par streger i regningen. De 58 km rækkevidde på ren eldrift og det faktum, at der er 200 hk til rådighed i ren eldrift, giver den dog en fordel sammenlignet med de andre premium plug-in-hybrid-SUVer, der lander i første kvartal af 2020.