Biltest: Mere funky og endnu mere fransk – bliver danskernes darling en succes igen?

Peugeot 208 er en regulær danskerfavorit. Nu er den klar i en helt ny udgave. Mere funky, mere fransk og med ambitionen om at fortsætte salgsfesten. Men spørgsmålet er, om den har det, der skal til. Motorredaktøren finder svaret.

Den nye Peugeot 208 kommer med både benzinmotor, dieselmotor og elmotor. Den sidste har vi stadigvæk til gode at prøve, mens den gule dieselløve her med sit forbrug på 24,4 km/l er bedst til pendlerfolket. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Skulle jeg give karakter udelukkende baseret på det visuelle førstehåndsindtryk, så læner den nye Peugeot 208 sig op ad seks ud af seks stjerner.

Franskmændene har tradition for at lave forførende minibiler, men med den nye 208 er de gået kompromisløst offensivt til opgaven og hævet barren. Skarpe kanter, elegante detaljer, aggressiv attitude og en kabine med mere personlighed og selvstændig karakter end Mike Tyson og Eric Cantona tilsammen.

Jeg er solgt. Men nu handler det med biler ligesom med mennesker om mere end, hvordan man ser ud, og så fortoner de seks stjerner sig desværre. Det vender vi tilbage til.

Peugeot 208 er blevet en dansk institution. Den er efterhånden en lige så integreret del af vores indkøbsvaner som trestjernet salami, minimælk og rugbrød. I 2017 og 2018 var den Danmarks mest solgte bil, og selv om det ikke blev til en førsteplads i 2019, trillede der stadigvæk tre Peugeot 208 ud i trafikken, for hver gang der blev solgt 100 biler.

Det lyder måske ikke af meget, men det ligger et sted mellem, hvad Mazda og Opel har solgt af biler fra hele deres modelprogram totalt set i 2019. Det har Peugeot klaret med én enkelt model.

Den slags forpligter, og derfor er den nye Peugeot 208 også en vanvittigt vigtig bil for Peugeot. Både i Danmark, men også i Europa, hvor 208eren de seneste år har måttet se sig overgået af både Volkswagen Polo og Renault Clio.

»Den mindste har ingen turbo og ligner på papiret en noget astmatisk oplevelse. Så kun hvis du er typen, der næsten tisser i bukserne af spænding over et afsnit af Barnaby, bør du overveje den.«


Får både el-, diesel- og benzinmotor

Den nye Peugeot 208 er lavere og bredere end forgængeren, og den er baseret på en helt ny platform. En platform, den i øvrigt deler med den nye Opel Corsa, som er udviklet parallelt med 208eren, efter at Peugeot og Citroën i 2017 købte Opel.

Omdrejningspunktet var at udvikle en platform, der både kunne fungere med forbrændingsmotor og elmotorisering, og derfor kommer både 208 og Corsa med dieselmotor, benzinmotor og elmotor. Corsaen har jeg stadigvæk til gode at stifte bekendtskab med, og det samme gælder eludgaven af 208eren, så her handler det udelukkende om modellen med forbrændingsmotor.

Selv om dieseludgaven med 100 hk koster det samme som benzinudgaven med 100 hk, vil jeg personligt foretrække den benzinmotoriserede grå testbil over den dieselmotoriserede gule, da benzinmotoren opleves mindre støjende og mere harmonisk bag rattet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Peugeot 208 kommer med en 1,5 liters turbodieselmotor på 100 hk og en trecylindret 1,2 liters benzinmotor på enten 75 hk, 100 hk eller 130 hk. Den mindste har ingen turbo og ligner på papiret en noget astmatisk oplevelse. Så kun hvis du er typen, der næsten tisser i bukserne af spænding over et afsnit af Barnaby, bør du overveje den.

Volumenmodellen bliver formentlig den 100 hestes version med sekstrins manuelt gear. Den fås også med en ottetrins automatgearkasse, hvilket er ret unikt i klassen, men du skal bløde 35.000 kroner for den fornøjelse. Det er uforholdsmæssigt meget, og den skal Peugeot ikke forvente at sælge mange af med den prissætning.

Topudgaven af 208 har 130 hk – leveret af samme 1,2 liters trecylindrede turbobenzinmotor, og den kommer udelukkende med det ottetrins automatgear. Men den introduceres ligesom eludgaven først om nogle måneder.

Peugeot 208 Allure med 100 hk til 179.990 kr. er modellen, man skal vælge, når man ser på værdi for pengene. Dertil skal man vælge Driver Assist Pakke til 12.500 kroner med bedre nødbremse og fartpilot, og så behøver man ikke bekymre sig om basis-208erens firestjernede NCAP-sikkerhed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Jeg har testet både den 100 hestes benzin og den 100 hestes diesel, og selv om det lyder ens, er oplevelserne væsensforskellige. Benzinudgaven føles mere omdrejningsvillig og veloplagt, og selv om 0-100 km/t. på 9,9 sekunder kun er 0,3 sekunder hurtigere end dieselversionens 10,2 sekunder, så føles det af mere.

Brændstoføkonomisk er forskellen, at dieseludgaven på papiret kører 24,4 km/l, mens benzinudgaven kører 18,9 km/l. I virkeligheden kørte de henholdsvis 23 og 18 km/l under testen, hvilket i begge tilfælde i den grad er godkendt.

Peugeot 208 hedder ikke 209, fordi Peugeot har besluttet, at fremover slutter alle deres personbilsmodeller på cifrene 08. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det handler derfor i sidste ende om økonomi, kørselsmønster og temperament, om man skal vælge benzin eller diesel. Lidt overraskende koster de begge 179.990 kroner i de testede Allure-udstyrsversioner, og så tilsiger al økonomisk logik, at man snupper dieseludgaven, der kører længere på literen.

Men jeg fandt køreoplevelsen i benzinudgaven mere besnærende og underholdende, og dieseludgaven har et par potentielle faldgruber, man skal være opmærksom på, før man hopper på den. For det første fungerer dieselteknologien bedst på længere ture. Dens forbrændings- og filterteknologi skal varmes ordentligt igennem for at fungere optimalt og har historisk set haft problemer, hvis den kun kørte små og korte ture. Så hvis ikke du jævnligt kører langt eller pendler over 30 minutter hver vej dagligt, så er diesel ikke bedst. Hverken økonomisk eller mekanisk.

Derudover står diesel over for et miljøimageproblem, og selv om det i Peugeots tilfælde ingenlunde er retfærdigt, for deres dieselmotorer er lige så rene som deres benzinmotorer, så påvirker diesels dårlige omdømme gensalgsværdierne, så du risikerer faktisk, at din brugte dieselbil er mindre værd end din brugte benzinbil.

Men kører du mange kilometer om året som pendler, er diesel det smarteste valg i økonomisk forstand.

Er du til el, lander e-208 til en frapris på 230.000 kroner med en elektrisk rækkevidde på 340 kilometer, men den har jeg endnu ikke testet, så I må vente på den endelige dom til senere på året.

Suveræn kabine, men ...

Mit favoritmoment ved bilen er kabinen omkring førerpladsen. Peugeot har tænkt langt uden for boksen, da de designede interiøret. Højdepunktet er et tredimensionelt digitalt speedometerarrangement, hvor informationerne ligesom svæver i to lag.

Funktionelt bringer det ikke afgørende forbedringer til aflæsningsoplevelsen, men det giver bilen et unikt udtryk, som jeg æder råt. Designet af resten af kabinen er næsten lige så funky og forførende med rene linjer, der aldrig bliver konforme eller trivielle. Derudover gør materiale- og samlekvaliteten 208 til den bil i klassen, som faktisk opleves lækrest, og da det er bag rattet, du tilbringer mest tid med din bil, er det vigtigt.

Kabinen omkring førepladsen er bilens glansnummer, og især speedometerbrønden bag rattet med sin digitale 3D-grafik charmerer. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Det er dog samtidig kabinen, som hiver ned i den samlede dom over 208.

Peugeot insisterer på at samle så mange funktioner som muligt i den trykfølsomme centralt placerede skærm. Det betyder, at hvis jeg bruger navigationen på min Apple Carplay og skal justere temperaturen en grad op, skal jeg trykke fire gange på skærmen, før jeg er tilbage ved min navigationsskærm.

Her fungerer en drejeknap til klimaanlægget bare langt bedre, og her lader Peugeot desværre form vinde for meget over funktion, og det bliver et dagligt irritationsmoment.

Læg dertil, at bagsædepladsen ikke er imponerende, og bagagepladsen kun er gennemsnitslig, og Peugeot 208 er ikke så suveræn en størrelse, som det forførende design og den veloplagte 100 hestes turbobenzinmotor i virkeligheden lægger op til.

Bagsædepladsen er godkendt uden at være prangende, og er bagsædepassagerne højere end 180 centimeter, kan pladsen så småt begynde at knibe. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Sidst men ikke mindst får 208eren også et lille hak i sikkerhedstuden. Det blev nemlig kun til fire ud af fem stjerner, da Euro NCAP testede basisudgaven (som altid er udgaven, de tester). Begrundelsen var, at nødbremsen ikke var effektiv nok.

Det kan du som køber råde bod på ved at købe 208eren med en Driver Assist Pakke, hvor du både får adaptiv fartpilot og en mere avanceret radar, som både kan se om natten og bedre fanger fodgængere og cyklister. Den koster 12.500 kroner ekstra, men kan potentielt redde dig fra en dum køkollision eller det, der er værre. Den bør derfor være dit første flueben på ekstraudstyrslisten.

Bagagerummet er ikke klasseledende, og læssekanten er høj, men det er regulært og letanvendeligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Point for ligestilling

Peugeot har begået en minibil med tydelige kvaliteter – især visuelt – men også med et par alvorlige kritikpunkter, og det betyder, at det kun bliver til fire store stjerner.

Dog skal der lyde en stor ros for at levere den med så stort et udvalg af drivlinjer, og især den elektriske version kan gå hen og blive en gedigen succes. Peugeot har også modstået fristelsen til at lade den elektriske udgave køre med grimme økofælge eller en lukket og anderledes glatbarberet front uden kølergitter. Det tager noget af det selvhøjtidelige ud af elbilsformatet og sidestiller det helt lavpraktisk med de to traditionelle forbrændingsmotorformater.

Det klæder den nye 208er. Så her er point i anmelderbanken for visuel ligestilling, og samtidig indvarsler det en ny tid, hvor elbiler smider nyhedens se-mig-se-mig-kappe og trækker i arbejdstøjet som et mere almindeligt drivlinjevalg på linje med diesel eller benzin, og så ved vi, at kursen mod mainstreamsucces er udstukket.

Mit bud er derfor også, at når bilåret 2020 rinder ud, indtager den nye 208 også en podieplads på bilsalgslisterne – ligesom forgængeren har gjort det de seneste år. Peugeot 208 ligner altså en bil genfødt til succes.

KONKURRENTER

Konkurrent: Volkswagen Polo er ikke ny længere, og den er også ti procent dyrere end 208, hvis vi sammenligner på udstyr og power. Men den er en anelse større især på bagsædet, og solide brugtpriser afbøder merprisen. Den holder derfor stadigvæk fem ud af seks stjerner. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Konkurrent: Renault Clio er landet i en helt ny udgave i 2019. Men volumenmodellen med 100 hk skuffer fælt med manglende nytænkning og et slapt og upræcist femtrins manuelt gear, der kræver GPS for at finde fra tredje til fjerde gear. En skuffelse, der kun trækker tre ud af seks stjerner. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.