Biltest: Mercedes rammer plet i andet forsøg

Den nye Mercedes-AMG A 45 S er ikke kun ny rekordindehaver af kraftigste toliters motor på markedet. Den er også hysterisk underholdende, og især det sidste er en stor overraskelse. Endelig har Mercedes knækket koden for, hvordan man snedkererer en underholdende super-GTI.

Mercedes-AMG A 45 S er både vanvittigt hurtig og vanvittigt underholdende. Forgængeren var kun vanvittigt hurtig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Hvis man vil have materiel perfektion, skal man henvende sig til tyskerne. Både når det gælder industriprodukter i al almindelighed, men i særdeleshed når det gælder automobiler.

Japanerne er ganske vist også produktionsperfektionister, men tyskerne har sat sig tungt på den globale luksusvognstrone. Men én ting er at lave den perfekte bil – ud fra et præstations- og kvalitetssynspunkt. Noget helt andet er at levere en bil med charme, karakter og køredynamisk forførende dyder. Det er en nød, tysken har markant sværere ved at knække, og her skal vi som oftest til England eller Italien, hvis vi vil finde biler, der kan kradse den kløe.

Bevares, vi bevæger os i luftlaget for klicheer, for italienerne kan også lave uinspirerende biler, og en Porsche Cayman fra Stuttgart har både charme, karakter og er køredynamisk forførende.

Men tager vi den første generation af Mercedes-AMG A 45 som eksemplet, der bekræfter reglen, så præsterede Mercedes at levere en blændende hurtig og skarp super-GTI med 355 hk, firehjulstræk og en 0-100 km/t. på under 4,5 sekunder. Men samtidig en bil, der for den jævnt erfarne chauffør leverede samme niveau af spænding som et afsnit med de berømte »Teletubbies«. Den var uengagerende, forudsigelig og fersk. Hurtig, men ikke forførende.

Selv om den præsterer som en superbil, er den lige så fornuftig og brugbar som en Golf med fin bagsædeplads og et praktisk bagagerum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Som kontrast stod Ford Focus RS med sit dynamiske firehjulstræk og talent for baghjulsudskridninger. En bil, der viste, at firehjulstrukne kompaktbiler ikke behøver være støvsuget for engagement og medrivende vildskab.

Focus RS var som at køre tur med en sukkerhøj tasmansk djævel på passagersædet, og jeg elskede den for det.

»Den er legesyg som en hundehvalp, og jeg bliver aldrig træt af at kaste pinden – i overført betydning. Den er alt det, som dens ferske og klinisk korrekte forgænger ikke var, og jeg elsker den for det.«


Og ja, der skal nok sidde en germansk disponeret automobilkyndig derude og sige »hov, hov, Henrik, Ford i Europa har altså hovedkvarter i Köln«. Jo tak, men chefen for Ford Performance i Europa er ikke tysker, og deres testanlæg ligger i Lommel i Belgien. Her har de den spaghettiknudrede Track 7 med flere sving og hop end nogen anden testbane, jeg har set, og her leger Fords performanceingeniører med undervognene, indtil de har den perfekte balance mellem greb og kørerengagement.

Og det er ikke kun mig, der siger, at den Focus RS sad lige i skabet. Jeg har fra pålidelige kilder, at de Mercedes-performanceingeniører, der var med til at udvikle den første A 45, var mere end almindeligt interesserede i RSerens firehjulstræk og opsætningen af bilens ESC-systemer.

En interesse, der nu viser sig at have båret frugt.

Et unikum stemplet i metal

Jeg har ikke kørt mange kilometer i den helt nye A 45 S, før den gør opmærksom på, at den er langt mere engagerende end forgængeren. Faktisk rammer jeg en motorvejssnegl allerede efter halvanden kilometer, og på vej igennem den kommunikerer undervognen til mig med en intensitet, som forgængeren ikke var i nærheden af.

Bilens køreindstillingsprogram har jeg naturligvis flippet fra Normal til Sport – for at få det ekstra bid. Indstillingen Sport+ synes for offensiv til gadebrug, inden bilen og jeg har drukket dus, og Race er, som betegnelsen antyder, bedst egnet til en racerbane.

I Sport har den masser af greb, og det yderste baghjul skubber ekstra på for at få bilen rundt. Det føles en anelse som en baghjulstrækker, og så er jeg solgt til stanglakrids.

Jeg sætter kursen ud af byen på en af de store motorvejsårer, og tilpas langt fra stenbroen slipper jeg vognen løs på en serie trafikforladte b-veje. Her er den legesyg som en hundehvalp, og jeg bliver aldrig træt af at kaste pinden – i overført betydning. Den er alt det, som dens ferske og klinisk korrekte forgænger ikke var, og jeg elsker den for det.

Undervognen og bilens firehjulstræk er sat på en måde, så A 45 S leverer baghjulstrækstilbøjeligheder, samtidig med at forhjulene griber effektivt i asfalten. Det gør kurvekørsel til en decideret fest. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men det er ikke kun måden, AMGs ingeniører er lykkedes med at sætte undervogn og firhjulstrækket op på. Det er i lige så høj grad motorens fortjeneste, for den er også et unikum stampet i metal.

A 45 kommer både i en basisversion med 384 hestekræfter og i en A 45 S som testbilen, der har 421 hk. Da jeg aldrig har hørt om et madøre, der valgte den næststørste havnevaffel i iskiosken, så tror jeg heller ikke, at mange bilentusiaster vil lade sig friste af basisversionen.

Så lad os holde fokus på topmodellen. De 421 hk er leveret af en firecylindret toliters turbomotor med blot en enkel turbo. Det giver en litereffekt på 210,5 hk pr. liter motorvolumen. Forestil dig en Toyota Aygo med 210 hestekræfter!

Det er decideret vanvittigt at prygle så mange kræfter ud af en motor til en serieproduceret gadebil med normale serviceintervaller. Men det er også det, tyskerne kan.

Med 421 hk er motoren i Mercedes-AMG A 45 S den kraftigste serieproducerede toliters motor nogensinde. Selv om den har turbo, opfører den sig som en sugemotor, der elsker omdrejninger, og det gør den forførende. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR DaimlerAG.

Hvis man ulejliger sig med at kaste et blik ned i motorrummet, står det klart, at det har været en udfordring at lykkes med det projekt. Alt synes vinklet på plads med et skohorn. Turboen er gigantisk og en historie for sig. Den har hele tre forskellige kølesystemer – både vand, luft og olie – for at holde den i sit optimale temperaturområde. Normalt ville man have lavet en funky løsning med en biturbo for at sikre, at motoren leverer power både ved lave og høje omdrejninger.

»Den har alle A-Klassens dyder med hensyn til førsteklasses infotainment, plads og praktisk anvendelighed – lagt mellem to stykker tysk pumpernikkelbrød smurt med henholdsvis markedets vildeste motor og en undervognsmayonnaise så delikat komponeret, at den efterlader mig tæt på ordløs.«


Men ingeniøren bag motorprojektet har satset på power ved høje omdrejninger – selv om bilen faktisk har masser af bundtræk og er forbløffende fri for turboforsinkelser. Men den skal have omdrejninger, før den kommer op på de høje toner.

Bilens 421 hk skal man helt op til 6.750 o/m for at finde, og selv om det kan synes lidt sart, er det med til at gøre bilen endnu mere forførende på de små veje. For hvis jeg selv dribler rundt mellem de otte gear i bilens AMG-udviklede dobbeltkoblingsgearkasse, kan jeg hele holde den til ilden ved at blive i bilens optimale kampzone med +4.000 o/m.

Bremserne er dimensioneret som på en racerbil, og de leverer bremsekraft, så kinddellen næsten efterlader fedtede mærker på indersiden af forruden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det stiller krav til mig som chauffør, og det gør en bil som A 45 S endnu mere forførende. Er man ikke til den slags nichenørderier, kan man bare lade gearkassen klare ærterne selv og koncentrere sig om ideallinjerne. Det bliver bilen ikke nødvendigvis kedeligere af.

På den måde taler den både til nørderne og novicerne, og det er en endnu sværere disciplin at lykkes med. At være underholdende for entusiasten uden at slå nybegynderen ihjel. Men den nye A 45 S kan underholde på alle niveauer, og det er her, at den er et niveau over forgængeren og et solidt match til den ellers alsejrende Ford Focus RS.

Som Merkel med fadøl

Pakken er altså svært imponerende, og Mercedes har i den grad knækket koden til, hvordan man kombinerer germansk perfektion med automobil livsglæde og et glimt i øjet. Den har alle A-Klassens dyder med hensyn til førsteklasses infotainment, plads og praktisk anvendelighed – lagt mellem to stykker tysk pumpernikkelbrød smurt med henholdsvis markedets vildeste motor og en undervognsmayonnaise så delikat komponeret, at den efterlader mig tæt på ordløs.

Kabinen er lige så digitalt fremme i køreskoen som den almindelige A-Klasse – men i AMG-udgaven er den naturligvis svøbt i alcantara og har gule kontrastsyninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

At prisen nærmer sig en million kroner, og at du for 350.000 kr. mindre kan få en Mercedes-AMG A 35 med 306 hk, der leverer 80 procent af den underholdning, som en A 45 S kan levere på offentlig vej, er i den forbindelse egentlig ikke diskvalificerende.

For A 45 S er ikke kun et stykke mekanik, der skal vurderes ud fra en streng underholdning-for-pengene-vurdering. Den skal ses som et brud med den stramtandede tyske perfektionisme.

Slipper man sin Mercedes-AMG A 45 S løs på en serie trafikforladte b-veje, bliver den legesyg som en hundehvalp, der aldrig bliver træt af at løbe efter pinden. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR DaimlerAG .

Den er Angela Merkel med håret slået ud og en kold fadøl. Det billede virker måske ikke synderligt forførende, men det gør A 45 S' ydre grovkornede T. Hansen-visuelle dyder heller ikke. Men giv den en chance, og den forfører dig med sin store personlighed.

Og selv om jeg vil hævde, at der skal mere end gode historier til, før Merkel forfører nogen over en fadøl, så skal der nok gemme sig en stor personlighed og et bundløst ocean af anekdoter bag spadseredragten, som kan blødgøre selv den mest standhaftige skeptiker.

Og til dem, der uværgerligt vil spørge mig, om jeg ville vælge A 45 S over min hidtidige favorit i klassen – nemlig BMW M2 Competition – så er svaret nej. Ja, A 45 S er hurtigere, men BMW M2 Competition er smukkere, og dens kompromisløse baghjulstræk er mere min kop te. Derfor får A 45 S heller ikke fulde seks stjerner – selv om den er imponerende.