BILTEST: Har eleven overgået mesteren?

Den nye Seat Leon tager det bedste fra fætrene Octavia og Golf, og det gør den ifølge motorredaktøren til den bedste mellemklassebil fra Volkswagengruppen lige nu.

Seat Leon har fået længere akselafstand end sin fætter Volkswagen Golf, som den deler de fleste komponenter med, og det gør den til et bedre køb. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Livet af fuldt af små og store valg, og i langt de fleste tilfælde gør vi, som vi plejer. Lavazza-espressobønner, sødmælk fra Thise, sommerferie på Bornholm og en ny iPhone, når telefonen skal skiftes. Det ligger bare på rygraden.

I automobilregi vælger rigtig mange bilkøbere en ny Volkswagen Golf. Den er bilernes svar på en iPhone i den forstand, at den er let at bruge, og tusindvis af brugere skifter bare relativt ureflekteret fra den gamle til den nye model.

Det er der for så vidt intet galt med. Volkswagen Golf er en fremragende bil. Men nogle gange skal man ryste posen. Ikke i militant forstand, så du erstatter espressoen med grøn te, men bare for at prøve kaffebønner fra et andet risteri, eller smutte på ø-ferie på Samsø i stedet for Bornholm.

Seat Leon fås i fjerde generation både som stationcar og 5-dørs hatchback. Merprisen for stationcaren er 10.000 kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det behøver ikke at være en revolution, bare en justering, og her triller den nye Seat Leon til tjeneste. For Volkswagen ejer spanske Seat. Det har de gjort siden 1986, og indmaden i Seats biler er den samme som i Volkswagens. Så når der kommer en ny Volkswagen Golf som her i foråret, så kommer der også en ny Seat Leon.

Den er nu landet til test, og efter en uge er jeg ikke i tvivl – jeg ville vælge den spanske Leon over den tyske Golf.

Ens, men forskellige

I udgangspunktet er denne nye fjerde generation af Seat Leon nemlig bygget af præcis de samme byggeklodser som Volkswagen Golf. Det er samme platform, samme drivlinjer og samme digitale systemer.

Forestil dig, at du har et legobyggesæt, og så bygger to relativt ens biler med de samme klodser. Det samme gør sig i øvrigt gældende for den nye Audi A3 og Skoda Octavia – de er også bygget med samme Volkswagen Golf-basisbyggeklodser.

Takket være den ekstra akselafstand er bagsædepladsen i den nye Seat Leon overdådig. Den overgår både VW Golf og Audi A3 og er oppe på Skoda Octavia-niveau. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Alligevel er bilerne forskellige. For mens Audi A3 og Volkswagen Golf har en akselafstand på 264 cm, har Seat Leon og Skoda Octavia en akselafstand på 269 cm. Hvad forskel gør afstanden mellem hjulsættene, spørger du måske? Den gør alverden til forskel for bagsædepassagerne, som har acceptabelt med plads i en Golf men overdådigt med plads i Leon. Og sådan er der en lang række små forskelle. Dem vender vi tilbage til.

Denne her udgave skal du vælge

Testbilen er en Seat Leon Sportstourer 1,5 TSI med manuelt gear i udstyrstrimmet Xcellence. Den koster 284.990 kroner, og for de penge får man en særdeles veludstyret stationcar med mere power, end den gennemsnitslige familiefar har brug for. 0-100 km/t på 8,7 sekunder og en topfart på 221 km/t er tal, som en 20 år gammel BMW 320i kun kunne drømme om.

Den nye Leon kommer både som den testede stationcar – kaldet Sportstourer i Seat-land – og som en 5-dørs hatchback. Merprisen for stationcar er 10.000 kroner, og har man bare et par gange om måneden brug for pladsen, så brug de ekstra penge, for bagagerummet er helt forrygende, hvis ikke du gider spille Tetris med dit habengut. Det er på 620 liter og dermed på nippet til at bide en Volkswagen Passat Variant i bagagerumsvolumen-haserne.

Fraprisen på Seat Leon er 214.990 kroner, og det er 30.000 mindre end for den billigste Volkswagen Golf. Men det er for en 90 hestes udgave uden alverden med udstyr i basisversionen Reference, og det kan også blive for trist og nærigt det hele.

Du kan leve med næstlaveste udstyrsniveau Style, men jeg ville til hver en tid anbefale, at man finder de 30.000 kroner ekstra, det koster at komme op i den testede Xcellence-version. For de penge får man det fulddigitale instrumentbord, større fælge og en lang række lækre designdetaljer, nøglefri åbning, trådløs Apple Carplay, LED-lys foran og bagpå og 3-zonet klimaanlæg med mere.

Seat Leon er meget minimalistisk indrettet med få fysiske knapper, men det meste kan betjenes fra knapper på rattet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Hvis du vil have 7-trins automatisk DSG-gear koster det 15.000 kroner ekstra, så det må komme an på den enkeltes behov. Og apropos prishop, så koster det 30.000 kroner at springe fra den 90 hestes motor til den testede 150 hestes benzinmotor. Her springer du dog samtidig et udstyrsniveau op, så al logik dikterer, at man vælger den med 150 hk, der i billigste 5-dørs udgave koster 244.990 kroner og som stationcar 254.990.

Blevet mere voksen

Køredynamisk er den nye Seat Leon ikke helt den samme inspirerende og temperamentsfulde oplevelse som forgængeren. Den kører komfortabelt, præcist og forudsigeligt. Men den er ikke underholdende som en Mazda 3 eller en Ford Focus.

Til gengæld er den blevet mere moden og voksen. Der er mindre T. Hansen over den end nogensinde før, og det er måske ikke så dumt set af Seat. Den henvender sig derfor til et lidt mere voksent og modent segment. Dog uden at Seat har glemt husarerne helt – for den fås i en FR-udgave og med Seat Driving Profile, hvor du kan skærpe speederespons og styretøj, og så er den et mere underholdende bekendtskab.

I den testede Xcellence-version er det digitale cockpit og den store centrale skærm standardudstyr, og det er den udstyrsversion, der giver mest værdi for pengene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Seat slår både Skoda og Volkswagen

I kroner og øre slår Seat sin fætter Volkswagen Golf, og det gør den også på kabineplads. I forhold til det ydre design bliver diskussionen meget subjektiv. Her vil nogle foretrække Golf og andre Leon.

Indvendigt kan samme argument tages i brug, men jeg er så ubeskriveligt træt af pianolak – og her excellerer den nye Golf 8 ved at have taget så meget bad i stadset, at jeg bliver nødt til at hive smagsdommerkortet. For i Seat Leon er det kun omkring den centralt placerede skærm, at pianolakken er fremtrædende, mens det fylder hele synsfeltet, hvis du sidder bag rattet ien Golf 8.

Så selvom det halvfalske træ i den testede Leons kabine måske ikke oser af high-end-kvalitet, så er det i min optik på alle parametre at foretrække. Det suger heller ikke som pianolak fedtfingermærker til sig i et omfang, så det skal pudses dagligt.

Den tværgående baglygte giver Seat Leon karakter, og det er det visuelle spanske temperament, der blandt andet løfter den over Golf – set gennem redaktørens kræsne briller. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Indtil nu har det været Skoda Octavia, der spillede pladskortet i mellemklassen hos Volkswagenfamilien, men fordi Seat Leon i nyeste udgave får samme lange akselafstand som Octavia, har Skoda ikke længere den fordel.

Da jeg finder Seat væsentligt mere charmerende – og da den samtidig har en lille prisfordel i forhold til tjekken – så bliver konklusionen, at lige nu er Seat Leon i min optik det bedste valg, og dermed har den for første gang nogensinde overgået sin læremester og organdonor – Volkswagen Golf.