BILTEST: Feriefrihed på hjul

Du har alt, hvad du skal bruge lige ved hånden, og du kan ændre dine ferieplaner mere skizofrent, end en teenager vælger tøj – uden at skulle genoverveje alt fra overnatningslogistik til familiens madplaner. Volkswagen California er ultimativ frihed på hjul.

Volkswagen California på Vestkysten. En del af Danmark, der byder på forrygende surfing, cykling og kaffe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Det her er en biltest. Men det er samtidig en hyldest til Danmarks vestkyst som feriedestination. Min gamle underviser fra journalisthøjskolen ville kalde det slapvinklet. Men nogle gange skal man bryde med konventionerne. For Vestkysten bliver bare bedre i en Volkswagen California, og en Volkswagen California bliver bedre af Vestkysten. Så hermed en forudkonteret undskyldning for den slappe vinkel.

Sandstorm

Vi indleder i sandstorm en tirsdag aften på Rømø. Et stjerneskud på Café Fru Dax og et kræmmerhus med spanskrør senere, og selskabet er mætte på grænsen til immobilitet. Stranden byder kun på en skånselsløs sandblæsning af benene, så aftenen står på indendørs aktivitet.

Her bliver rejseberetningen til en bilanmeldelse, for den nye Volkswagen California er hjemmet på hjul, der danner rammen om denne skilsmisseramte første sommerferie for far og to drenge på ni år og 12 år. Små otte kvadratmenter tysk varevogn omdannet til campingbus. Der er stue, soveværelse, bagagedepot og køkken i ét rum, og det lykkes den forbløffende godt med.

»Kabinen er stue, soveværelse, bagagedepot og køkken i ét rum, og det lykkes den forbløffende godt med.«


Volkswagens California-modeller har opnået legendestatus som prototypen på den kompakte camper og modellen, som alle andre campingbusser måler sig efter.

Historien om Volkswagen California begyndte i 1960erne, da amerikanske surferbumser byggede T2ere om til trillende hjem. Senere tog Volkswagen selv dillen op, og de seneste mange år har de selv produceret bussen.

Dagligstuen klar til aftenhygge med »Badehotellet« på iPadden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Den nye California er baseret på Transporter generation 6.1, der kom i 2019. Det betyder blandt andet, at infotainment og drivlinjer er opdateret, og du nu kan få digitalt cockpit i din campingbus. Den kommer udelukkende med en 2,0-liters dieselmotor. Til gengæld leveres den i tre styrker: en iltfattig 110 hestes udgave, en 150 hestes og den bredskuldrede med 199 heste.

Derudover fås California både med manuelt gear og 7-trins DSG-automatgear. Sidst, men ikke mindst kan man vælge mellem forhjulstræk eller 4Motion-firehjulstræk. Det sidste koster omkring 50.000 kroner ekstra og skal senere på turen vise sig at være savnet på testbilen. Apropos testbilen, så er det den 150 hestes udgave med 7-trins DSG.

Dagligstue og soveværelse i ét

Tilbage til stormvejret og sandstormen: Kabinen er overraskende fleksibel, og begge forsæder kan drejes omkring, så de vender mod bagsædebænken. Bagsædebænken kan justeres i længderetningen – og dermed kan du prioritere mellem benplads og bagageplads.

Skal man have gang i klapbordet, der er fæstnet i kanten af det indbyggede køkken, så skal man have god plads foran bagsædet. Især hvis man skal slås med badetøfler, løbesko og en fodbold på den sparsomme gulvplads. Men vi kan fint være der. Især fordi de tre bodyboards og to oppustelige SUP-boards er stillet udenfor, når bilen holder stille. Under kørsel er det hele pakket om bord, og jeg kan alligevel se ud af bagruden. Det er forbløffende, så rummelig den er.

Cykelholderen er et must, hvis du køber en Volkswagen California, da cykler leverer uovertruffen lokalmobilitet, når bilen er parkeret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

En iPad på bordet og campingpladsens gratis Wi-Fi sikrer dagligestuehygge over et afsnit af »Badehotellet«. Man er vel i Vestjylland, og jeg vil gerne fodre børnene med lidt lokalhistorie. Alternativet er et egnsmuseum, men held og lykke med at sælge det til en 12-årig og en niårig. Så »Badehotellet« bliver det udholdelige kompromis for alle. Fokus holder dog kun til et afsnit, så trækker telefonerne.

Men så er det forrygende at være rejsende med førstesal. Et tryk på en knap, og campingteltet åbenbarer sig under det elektriske hævetag. Så mens rollingerne trisser op på førstesalen gennem hullet mellem forsæderne, kan far lave stueetagen om til soveværelse og forsvinde ind i Jens Nauntoftes biografi, som endelig er kommet ned fra reolen.

Madlavning om bord er ikke noget problem, men hold det simpelt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Kaffe og københavnerarrogance

Næste dag har vinden lagt sig, og vi kører en tur ned på stranden i bilen. Det forekommer som det rene Vilde Vesten for et par drenge opvokset på Sjælland. Må man køre på stranden? Kan man bare lave donuts i sandet? Ja og nej – man må gerne køre på stranden, men færdselsloven gælder også her.

Dernæst går turen nordpå mod næste overnatningsstop i Hvide Sande. Reglen er, at der under kørslen kun må bruges mobil på motorvej, og det er der ikke meget af ude vestpå. Så mobilerne sidder i hver deres USB-oplader, mens vi kører nordpå. Så vi må være kreative. De fleste af de gamle gårde og forsamlingshuse har årstal i gavlene. Så far benytter lejligheden til at tale om 1864, genforeningen i 1920 og følge op med en løbende quiz om, hvilke huse der er bygget, mens området var tysk, og hvilke der er bygget, mens det var dansk.

Fra dagligstue til soveværelse. California byder på op til fire sovepladser, men man skal jonglere lidt rundt med bagagen for at kunne benytte sengen. Sengen består af det nedfældede bagsæde og en fastmonteret bundplade bagerst i kabinen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Køreoplevelsen er bedre her på landevej end på motorvejsturen fra Sjælland til Rømø. Der var bilens 150 hk udfordret, når man på motorvejen skulle rykke fra 100 til 130 km/t. California vejer omkring 2,5 ton uden opbakning, og selv om motoren er grundstærk, så var den presset. Det går dog bedre på landevejene ude vestpå, hvor gearkassen hurtigt finder det rigtige gear, og brændstoføkonomien ligger på omkring 13 km/l.

I Hvide Sande byder programmet på bodyboarding, kaffesmagning til senior og cookiesmagning til junior et og to på Twenty Twenty Coffee. Alt får otte ud af ti stjerner. Hvem havde troet, at Hvide Sande ud over god surf kunne levere kaffe og bagværk som i Kongens København. Arrogant og forudindtaget? Måske, men ikke desto mindre overraskende.

California Stay

Vi sover mest på campingpladser, men har en enkelt overnatning ude i naturen. For at skabe lidt sammenholdskultur omkring Volkswagen California-modellen har Volkswagen i Danmark nemlig for andet år i træk allieret sig med en række private lodsejere landet over, hvor man kan booke en overnatning i sin Volkswagen California. Det gælder kun for dansk indregistrerede California-modeller. Vi prøver konceptet lige nord for Agger, og det får på alle måder det bedste ud af bilen. Vi holder helt alene ned til Flade Sø med egen bålplads og robåd. Jeg tænder op, mens drengene roder lidt med båden. Det er analog ferie, når det er bedst. Men hele tiden med bilen som komfortabel base.

På California Stay tilbyder Volkswagen danske California-ejere overnatninger på private lodsejeres grunde. Overnatningerne bookes på volkswagen.dk. Her er vi tjekket ind ved Flade Sø nord for Agger, hvor blæsten fra Vesterhavet dikterer varm hovedbeklædning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Nuvel, det er da rart med en campingplads med både bad og toilet. Men at stille sin bil midt i naturen og nyde stilheden – eller så stille som det bliver med den konstante blæst fra Vesterhavet – er helt fantastisk. Samtidig med at den lille Transporter California kan komme frem, hvor store autocampere ikke kan, og du alligevel har fornemmelsen af at sove indendøre i stedet for i et fugtigt telt. Dér rammer Transporter California et forrygende kompromis mellem størrelse, bekvemmelighed og alsidighed, der er medvirkende årsager til, at netop denne model er så populær.

MTB-mekka Slettestrand

Næste formiddag byder på endnu omgang bodyboarding og kaffetest i Klitmøller – her vinder Cold Hawaii Surfcamps kaffe – inden vi sætter kursen mod mountainbikemekkaet ved Slettestrand.

Her har sporbyggerguruen Esben H. Kronborg lavet nogle helt fantastiske MTB-spor, og begge drengene kører sig helt ud på den to timer lange mountainbiketur i Svinkløv Plantage. Stigninger og nedkørsler er tilpas lange til at give alle syre i lårene, men ikke så uoverskuelige, at den niårige opgiver ævred. Det er et af de mest alsidige spor i Danmark, og jeg elsker det. En kærlighed, den næste generation køber ind på. Og som bonus får de set Svinkløv Badehotel, der kunne relateres direkte til feel-good-stemningen af feriens tilbagevendende aften-iPad-indslag med et afsnit af »Badehotellet« på TV 2 Play.

Cyklerne sidder bagpå i en Thule-cykelholder med plads til fire cykler. Den er decideret genial. Eneste minus er, at når først cyklerne er monteret, er der ikke adgang ind til bagagerummet via bagklappen – medmindre man tager cyklerne af cykelholderen. Men med et minimum af planlægning sørger man blot for, at det er sengetøj og køkkengrej, der ligger gemt deromme, og at alt det, man skal bruge i løbet af dagen, ligger øverst i bagagerummet, så det kan nås fra bagsædet.

I det hele taget kræver al pakning og aktivitet en del rykken rundt og legen live-tetris i kabinen. Men det er et vilkår, hvis man vil lege tiny-mobile-home-living.

Om aftenen giver jeg køkkenet i bilen en chance. Det er igen som at gelejde en elefant gennem en porcelænsbutik. Men er man nede i gear og kan kokkerere på to små gasblus, så går det. Men hold det simpelt. Stegte pølser og bacon, kogt pasta og to voksne skefulde pesto ned i gryden sammen med pastaen og bacon – og så er der serveret. Dertil naturligvis et par iskolde cola fra det indbyggede køleskab, der rummer 30 liter. Køleskabet æder akkurat, hvad man har brug for. Lidt mælk til kaffen, kolde sodavand og øl, lidt pålæg og en pakke smør.

Bunkersightseeing på stranden

Enhver rask dreng, der er godt opdraget og har set »Olsenbanden i Jylland«, vil have en omgang bunkersightseeing på programmet, når turen går til Vestkysten. Således også mine drenge. Kørte forbi bunkerne ved Løkken sidste efterår i en Ford Range Raptor-vanvidsoffraoder og ville derhen i California-bussen.

Men hér møder den muren. 2,5 ton tung forhjulstrukken campingbus på sommerdæk gennem sandet på stranden nord for Løkken er opskriften på overarbejde hos Dansk Autohjælp. Så selv om jeg er fristet, lader jeg den stå lige ved nedkørslen til stranden, og vi må spadsere de sidste 500 meter hen til bunkerne. Her ville 4Motion-firehjulstrækket og nogle halvgrove dæk have løftet California fra rollen som feriebus til en hovedrolle som ekspeditionsmobil.

Vi rammer det grå fyrtårn ved Grenen nøjagtigt fire døgn efter, at vi landede på Rømø. Det er lidt som at have oplevet Vestkysten i trailerformat. Først nu er vi rigtigt klar til den fulde 14-dages oplevelsestur.

Men sådan kan danmarksdannelse af næste generation også se ud. Eksponer dem for det hele, og så kan de selv vælge til og fra, når de engang selv skal planlægge ferierne. Selv om det har været intimt, og vejret et par aftener og morgener har holdt os indenfor i den meget lille kabine, er det gået forrygende. Især fordi drengene kunne trække ovenpå, når vi holdt med taget oppe.

Volkswagen California er på mange måder bilferiens svar på en schweizerkniv på hjul, og den er perfekt, hvis man som os mestendels er på gennemrejse hele ferien. Der findes heller ikke mange alternativer på markedet. Mercedes har deres Marco Polo, som har en marginalt bedre drivlinje med mere power, men som på detaljeløsningerne ikke matcher den Transporter-baserede California på funktionalitet og praktisk anvendelighed.

Volkswagen lancerede sidste år en Grand California-udgave baseret på den store Volkswagen Crafter-varevogn. Den har mere plads i kabinen og et indbygget toilet. Det er ikke dumt. Men den er markant dyrere. Frapris på Transporter California er 436.124 kroner, mens den er 706.900 kroner for Grand California. Så meget mere er den i min optik ikke værd. Især ikke fordi den er for stor og klodset til hverdagsbrug, og dermed kun kan bruges som feriemobil. Den almindelige California kan monteres med et ekstra sæde bagi, så den har fem pladser med sele, og så er den bare en ualmindelig rummelig hverdagsbil.

Kan gøre en ateist campingreligiøs

Jeg er i udgangspunktet ikke noget campingmenneske. Jeg hader at sove i telt og ville dø af frustration i trafikken i en stor camper eller med en vogn på slæb.

Men i California-formatet kryber campingkonceptet under huden på mig. Også fordi det har en ryste-sammen-karakter, som en danmarksturné på vandrerhjem eller i sommerhus ikke har. Vi bor alle sammen sammen og deler prutter, bøvser og beskidte kopper. Det lyder måske en anelse ucharmerende, men i en tid hvor nærvær er lige så fraværende som brætspil og manuel opvask hos den almindelige børnefamilie, formår California-formatet på en herlig analog facon at samle hele familien.

Førstesalen byder på et soveværelse for to, når hævetaget er oppe. Taget er elektrisk på Ocean-udgaven af California og ekstraudstyr på basisudgaven, Coast. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Okay, træerne vokser ikke ind i himmelen, og TikTok fik naturligvis masser af opmærksomhed. Men vis den niårige en gavl med et årstal, og han vil med usvigelig sikkerhed kunne fortælle dig, om bygningen er opført, mens Sønderjylland var dansk eller tysk, og spørg den ældste om, hvor de bedste MTB-spor og de bedste surfspots langs Vestkysten er, og han vil levere svarene med samme flydende fokus som skidt fra en spædekalv.

Ville det ikke også have været tilfældet, hvis turen var gjort i en stationcar, og familien overnattede på hoteller? Måske, men den mere lumre drengehygge ville ikke have haft så intime vækstvilkår. Det havde så imponerende en effekt, at den sukker- og reality-skyende far gik med til at afslutte ferien med et besøg hos Bronuts Donuts.

Dannelsesboulevarden gik altså begge veje, og er man til donuts med lakridssmag eller smagen af surt slik, så får Bronuts seks stjerner med på vejen fra drengene, og faderen fik udvidet sin horisont. Jeg foretrækker dog stadig arrogant københavnsk bagværk.

Men gerne indtaget i en Volkswagen California. En bil, der giver fornemmelsen af ultimativ frihed. Fornemmelsen af at vi kan køre, hvorhen det skal være, hvornår det skal være, og altid have et fuld funktionsdygtigt hjem ved hånden, når vi når frem.