BILTEST: BMW forsøger at yde over evne og angriber Porsche og Ferrari ... igen

BMW 8-serie er BMWs nyeste topmodel, og den rummer mange af de kernekvaliteter, der gør BMW til BMW. Alligevel får den det svært på en hylde, hvor konkurrenternes stamtavler er både ædlere og længere.

Køredynamisk er M850i så skarp som en bil på to ton kan blive. Men den er ikke så sjov som en BMW M2 Competition. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Som anmelder er det en af mine fineste opgaver at behandle alle biler ens. Det bilder jeg mig ind lykkedes i 99 pct. af alle tilfælde. Men nogle gange triller en bil forbi, som jeg på forhånd allerhelst bare vil knuselske.

Sådan en bil er den nye 8-serie. Ikke så meget for den bil, den er, men mere for den bil, den var.

BMWs nye 8-serie er mærkets kransekagemodel. Bilen, der skal vise, hvad BMW kan præstere, og som samtidigt skal kapre kunder fra Porsche og Aston Martin. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det er nemlig ikke første gang, at BMW benytter sig af 8-serie-modelbetegnelsen. Fra 1991 til 1999 solgte BMW over 30.000 eksemplarer af den første udgave. Der var tale om en bil, tyskerne havde været 10 år om at udvikle, og som blandt andet blev designet digitalt (CAD) – hvilket var nyskabende dengang. Målet var at kapre kunder på hylden lige over 6- og 7-serien. Der hvor Porsche, Ferrari og Maserati hersker. Den halvbuttede teenagedreng var fortryllet. Alt fra klaplygterne til dens lavtflyvende profil virkede forførende, og især 850 CSI med en 5,6 liters V12 motor på 385 hk, 6-trins manuelt gear og firhjulsstyring var indbegrebet af de våde automobildrømme, jeg dengang havde. Faktisk blev 8-serien kun overgået af Ferrari F40.

Selv i dag ville jeg elske at eje en 850 CSI, der var det tætteste BMW kom på at lave en M8-version af den første 8-serie (BMW lavede faktisk en M8-prototype med 558 hk, men besluttede sig for ikke at sætte den i produktion). Der er dog kun produceret omkring 1.500 af 850 CSI, og da en del af dem formodentligt er forulykket med kokainhøje børsmæglere bag rattet i løbet af 1990erne, er de nu så sjældne, at de koster en formue, og derfor er uden for min økonomiske rækkevidde. Men det ændrer ikke ved, at modellen spillede en afgørende rolle i min tidlige automobildannelse, og den forhistorie kan jeg ikke løbe fra i mødet med den nye 8-serie.

Den originale 8-serie (1991-1999) skulle også kapre superbilskunder, og især den sjældne 850 CSI spandt hoveder. Men den blev aldrig en stor nok succes til, at BMW lavede en afløser. Den kommer først nu – 20 år senere. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Dens opdrag minder en del om originalens. Den skal fremvise det bedste, BMW kan præstere, og være en topmodel, der kan stjæle kunder fra Porsche 911, Ferrari Portofino og Aston Martin Vantage. Henover sommeren har jeg testet den nye 8-serie både som cabriolet og coupé, og inden mødet var der intet i verden, jeg hellere ville, end at erklære BMWs mission for succesfuld. Sådan gik det dog ikke helt.

Vælg M850 Coupé

Selv om jeg elsker en åben bil i godt vejr, så foretrækker jeg mine performancebiler som coupeer, da de både er lettere og stivere. I 8-seriens tilfælde er en BMW M850i xDrive Coupé omkring 125 kg lettere end Cabrioleten med samme motor. Da Cabrioleten samtidigt er omkring 150.000 kr., dyrere, ligner Coupeen på alle parametre det eneste rigtige valg på vores breddegrader.

Cabrioletversionen af 8-serien er forførende en lun sommeraften. Men merprisen på 150.000 kr. og den ekstra vægt på 125 kg, gør den ikke til førstevalget på vores breddegrader. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

8-serien kommer som 840i med en 6-cylindret 3,0 liters benzinmotor på 340 hk, 840d med en 6-cylindret 3,0-liter dieselmotor på 320 hk, M850i med en 4,4-liters V8’er på 530 hk og senere som M8 med samme 4,4-liters motor. I topmodellen yder den bare op til 625 hk. Der er ingen tvivl om, at hvis man tilhører Ferrari-målgruppen, så skal man have fat i M8eren, men M850i ligner dog bilen, der motormæssigt rammer modellens eksistensgrundlag bedst. En muskuløs 2+2 Coupé, der præsterer som en superbil, og viser, at BMW er mere end bare leverandør af leasingklare sorte stationcars. 0-100 km/t. er ekspederet på 3,7 sekunder, og det bør kunne tiltrække en Porsche 911-købers opmærksomhed.

Motoren i M850i er en turbofodret 4,4-liters V8er på 530 hk. Senere følger en M8 med samme motor – dog tunet op til at yde 625 hk. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Perfekte rejsevogn

8-seriens udfordring er dog den samme som originalens fra 1990erne. Den vil både være en luksusbil og en sportsvogn. Sportslige køreegenskaber fremelskes af kraft og lav vægt. Luksus kræver udstyr, og udstyr vejer. I forhold til en Porsche Carrera 4S vejer M850i over 300 kg mere – uden at den er hurtigere eller leverer mere plads i kabinen. Den formår dog på klassisk BMW-maner at ægge til frisk kørsel. Jeg smider den konsekvent i køreprogrammet Sport Plus, og nyder de ekstra krydrede exitnoter fra udstødningsrørene. Og ja – jeg ved godt, at højtalerne hjælper lidt til at friske lydoplevelsen op i kabinen, og som puritaner er jeg principielt modstander af kunstig lyd.

»Og ja – jeg ved godt at højtalerne hjælper lidt til at friske lydoplevelsen op i kabinen, og som puritaner er jeg principilet modstander af kunstig lyd. Men jeg er ikke lavet af sten, og der skal ikke mange accelerationsbrøl og mellemgasknald til før jeg er solgt.«


Men jeg er ikke lavet af sten, og der skal ikke mange accelerationsbrøl og mellemgasknald til, før jeg er solgt. Speederrespons er kvik, undervognen informativ og køreoplevelsen forrygende. Kun en lidt kunstig tung styring og den høje vægt trækker ned i den køredynamiske bedømmelse. Selv om bilen forsøger at skjule sine 2 tons kampvægt ved hjælp af baghjulstyringen – som en matrone iklædt lodrette striber – er den stadigvæk ikke så let på tæerne som BMWs skarpeste køremaskiner. Hvis vi bruger BMW M2 Competition til at definere den optimale BMW køreoplevelse og giver denne et rent 10-tal, så kan M850i ikke få mere end 8 ud af 10. Dertil er den for barmsvær.

I Sport Plus indstillingen hjælpes motorlydsoplevelsen på vej af bilens højtalersystem. Det er effektfuldt på trods af den manglende autenticitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

At kritisere den for vægten er dog en svær øvelse, for som topmodel skal den diske op med alt fra laserlys til automatisk bagklap og soft close på dørene. Og alle de lækre detaljer vejer. Havde den dem ikke, ville den mere luksus- og komfortorienterede del af anmelderkorpset kaldt den nærig og fattig. Den testede M850i mangler ikke noget, og det den måtte mangle for den virkeligt kræsne køber (den har for 200.000 kr. udstyr), kan man tilkøbe. Ekstraudstyrslisten byder blandt andet på en gearskifter i krystalglas, og selvom det virker som dårlig smag i anden potens, så findes der kinesere, russere og arabere, der aldrig ville bestille bilen uden.

Kabinen er uangribelig lækker, men visuelt adskiller den sig ikke meget fra en almindelig 3-series. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Kabinedesignet er til den konservative side, og den adskiller sig ikke så meget fra en ny 3-serie, som man kunne forvente med en prisforskel på 1,5 mio. kr. Men BMW er meget konsistente i deres interiørdesign, og når de føler, den sidder i skabet, så held og lykke med at få dem til at ændre på den skabsindretning. Selv til en topmodel som 8-serien. Bagsædepladsen er begrænset i et omfang, så jeg er fristet til at kalde anden sæderække for en udvidet hattehylde. Nuvel, jeg formåede i cabrioletversionen at klemme begge mine drenge på henholdsvis otte og 11 år derom på en 60 km roadtrip. Men så sad jeg ikke helt så langt tilbage, som jeg egentligt gerne ville på førersædet, og så dur det ikke. Kørekomforten er dog sublim, og her slår den de fleste af de mere sportsvognsorienterede konkurrenter. Selv om jeg til enhver tid kunne klare at køre til Monaco i en Porsche 911, så ville jeg hellere gøre det i en M850i – set udfra et kørekomfortsperspektiv.

8-serien er en 2+2, men de to på bagsædet skal ikke være voksne, og pakker man til en weekendtur, så bliver man først presset på pladsforholdene, der er nærigere end i en Porsche 911. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

De mest kræsne bliver næppe lokket

Så hvordan gik det så med objektiviteten, at møde alle biler med det samme sind? Jeg ville ønske, denne nye 8-serie havde forført mig som første generation gjorde det, selv om jeg desværre aldrig har prøvet at køre denne.

Køredynamisk er M850i så skarp som en bil på to ton kan blive. Men den er ikke så sjov som en BMW M2 Competition. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Men ud over, at fortryllelsen nu er forsvundet, så løber den nye 8-serie ind i samme problem som sin forgænger, der desværre aldrig slog igennem som rigtig konkurrent til Maserati eller Aston Martin, og derfor blev pensioneret i 1999 uden en afløser. For vil man rigtig bide sig fast på den eftertragtede øverste hylde, så er eksklusivitet også en faktor, og med et hav af motor- og karosseriversioner bliver den nye 8-serie en tand for almindelig til at lokke de allermest kræsne kunder ombord. Den skal i forvejen slås med det faktum, at logoet ude på fronten sidder på et hav af familiebiler og SUVer. Det tærer på imageværdien hos en kransekagemodel som 8-serien. Så på trods af den mere end matcher en Maserati GranTurismo på køredynamik, luksus, komfort og teknologi, så mangler den italienerens stamtavle og eksklusive aura, og det bliver 8-seriens største udfordring.