BILTEST: Ærlig amerikansk bonderøv passer elendigt til det danske marked

Jeep Wrangler er et ikon. Men ikke alle ikoner fungerer lige så godt i Danmark som i hjemlandet USA. Wrangler er forførende og markant bedre end forgængeren, men pris og spidskompetencer gør den til et dårligt match med danskerne.

hedr
Wrangler ligner sig selv, men er under overfalden helt ny og mere raffineret end nogensinde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Hvis du »forstår« Jeep Wrangler, så er den nye udgave lettere at leve med end nogen Wrangler før den. Men hvis ikke du er klar til at abonnere på bilens særegne kvaliteter, så spar 400.000 kr., og vælg en Nissan X-Trail i stedet. For Wrangler er speciel og særegen. Den er ikke bygget til at agere familiebil eller skabt til pendleren, der tilbringer sine timer i en motorvejskø på de københavnske indfaldsveje. Den er lavet til friluftentusiasten, der ser naturen som en legeplads, og som ønsker en bil, du gør ren med en højtryksrenser og reparerer med en hammer. Kommende købere skal også stå med et bilbudget på 945.000 kr. og ikke have noget problem med, at gensalgsværdien er lige så uforudseelig som Trumps næste tweet.

Wrangler ligner sig selv, men er under overfalden helt ny og mere raffineret end nogensinde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Som General Pattons firmabil

Selv om den nye Jeep Wrangler ligner den bil, General Patton gik i land med på Sicilien i 1943, er den alt andet end gammeldags. Godt nok er selve konstruktionen med stive aksler og et karosseri, der er skruet på en chassisramme, gammeldags. Men sådan skal en kompromisløs offroader konstrueres, hvis den skal kunne holde til at kravle rundt i naturen. Den nye Wrangler er dog ny fra inderst til yderst. Designet er bare med til at understrege bilens ikonstatus. En bil, der ligner sin stamfader fra 1941 så meget som Jeep Wrangler, og som stadigvæk sælger som kold øl på en solskinsdag på Roskilde Festival, må have fat i noget. Og det har den. Ikke så meget på vores breddegrader, men i dens hjemland, USA, har den nye generation taget kunderne med storm, og bilen er en guldgrube for moderselskabet, Fiat Chrysler Automobiles, der ejer Jeep. Det har de også brug for i disse år, men det er en anden historie.

Kabinen er markant mere forførende end forgængerens med et mere retroinspireret design og bedre materialer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Langt mere raffineret

Selv om grundfilosofien er uændret, er konstruktionen som forvandlet. Bilen er lettere og langt bedre på asfaltvej end forgængeren. Man kunne godt have sin tvivl omkring, hvorvidt rattet rent faktisk var i direkte forbindelse med forhjulene i forgængeren, eller om ordrerne gik over en træg telegrafforbindelse via fabrikken i Toledo i Ohio i USA, når der skulle besked fra rat til hjul og tilbage. Læg dertil, at forgængeren larmede og generelt set leverede komfort som en pensioneret militærlastbil, hvilket betød, at den kun var en fornøjelse, når den kørte i ankeldybt mudder.

Den nye er langt mere raffineret. Den er ikke som en Jeep Grand Cherokee, men den er markant mere retningsstabil, markant mere komfortabel og markant mere støjsvag. Igen: Den er ikke støjsvag sammenlignet med en almindelig SUV, men ser man bort fra den dækstøj, som bilens terrændæk uvægerligt vil levere, så er den i den grad til at leve med.

Bagsædet er godkendt uden at være imponerende, og der er stadigvæk en aura af bænk over sædearrangementet. Men knæplads og hovedhøjde er ikke noget problem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

På motorsiden står den helt branchetypisk i downsizingens tegn. Jeg ved det: En amerikansk bil, der ikke hylder kubikcentimeter er som en cowboy uden spidse støvler. Det hænger bare ikke sammen. Men det gør det alligevel denne gang, for selv om jeg er skeptisk over for kombinationen af en 2,2 ton tung firehjulstrækker og en 2,0 liters turbobenzinmotor, så bliver jeg omvendt allerede efter de første 100 km. Motoren yder nemlig hele 272 hk og 400 Nm. Den er koblet til en ny 8-trins-automatgearkasse, der skifter målrettet og fokuseret, og kræfterne leveres i udgangspunktet til baghjulene. Hvis du engagerer firehjulstrækket, hjælper forhjulene naturligvis med, og Wrangler har alt, hvad sådan en hårdkogt offroader skal have af reduktionsgear og spær.

Jeep tager kun den topudstyrede version af Jeep Wrangler til Danmark. Vil du have en todørs, kan den dog leveres til 895.000 kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Men det er motoren, der imponerer mest. Den 2,0 liters turbomotor er overbevisende i et omfang, så jeg vil anbefale den over den anden motorvariant, der lanceres i Danmark – den 2,2 liters turbodiesel på 200 hk og 450 Nm. Benzinmotoren kører stort set lige så langt på literen, er billigere i ejerafgift og hurtigere fra 0-100 km/t. Skal man have diesel, kan man glæde sig over, at den nye dieselmaskine også er skrumpet fra 2,8 liter, men alligevel leverer samme power med et lavere forbrug end forgængeren.

Wrangler kan laves om til en cabriolet ved at afmontere tagplader og hele kassen over bagagerummet. Men du kan ikke tage delene med, når du kører, så du skal satse på godt vejr til hele turen, før du piller taget af. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Kun to stjerner

En anden grund til, at Jeep Wrangler ikke er støjsvag som en Jeep Cherokee, er, at den i virkeligheden er en cabriolet. Ikke af den smarte nymodens slags, hvor taget forsvinder ned bag bagsædet ved et tryk på en knap. Nej, du skal fysisk afmontere hele toppen over bagsædet og bagagerummet, og du skal også selv tage tagpladerne over forsæderne af. Det må du alt sammen efterlade hjemme i garagen, hvilket betyder, at du skal være sikker i din vejrsag, når du kører af sted. Egentlig dejligt kompromisløst og helt i bilens ånd, men samtidig endnu en grund til, at firehjulstrækkeren ikke som sådan er født til et liv i Danmark. Vi har stort set ingen steder at køre offroad og ej heller uger, hvor man med sikkerhed kan sige, at der er en fire-fem sammenhængende dage uden udsigt til regn.

Bagagerummet er reelt og funktionelt, og har man først vænnet sig til den sidehængslede låge med reservehjulet på, så fungerer det fint. Men lågen er lidt tung at åbne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det her er bilen, du vælger, fordi du VIL have en Wrangler, ikke fordi du laver en liste med rationelle argumenter for og imod og derefter træffer dit valg. Og da slet ikke når du hører fraprisen på 945.000 kr. Altså en lille million for en bil, hvis fremmeligste kvalitet er, at den kan kravle over Rocky Mountains uden nogensinde at røre en asfaltvej. Den er bygget til Seal Team-elitesoldater på orlov, som ynder at jagte jordegern i ørkenen med automatvåben og høre countrymusik for fuld udblæsning på bilens imponerende Alpine-lydanlæg på 552 W. Jeg kan ikke komme på nogen dansk køber, for hvem en Wrangler giver mening. Alligevel knuselsker jeg bilen. Den har nemlig enerens charme og karakter. Den nyder ikke at passe ind og bærer sine bøvede bonderøvskvaliteter med rank ryg.

Bilen hylder sin historie – som her på gearvælgeren, der har en aftegning af den oprindelige amerikanske militærjeep fra 1941. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Hvis jeg havde råd, kunne den være en forrygende bil nummer tre. Efter en familiebil og en sportsvogn. Den har mange af de samme grovkornede kvaliteter, der gjorde, at jeg blev forelsket i den nye Suzuki Jimny. Den fik fire stjerner for at smelte mit hjerte på trods af dens manglende plads, raffinement og hverdagsduelighed. Men den kostede også kun fra 229.000 kr., og så kan man godt vælge den til med et blink i øjet. Wrangler løber hurtigt op i en million, inden den er på plader, og det er simpelt hen for absurd. Nuvel, det er kun den topudstyrede version, der kommer til Danmark, med alt i udstyr og lædersæder med mere, men alligevel ... Jeg elsker bilen for, hvad den er, men til den pris kan det aldrig blive til mere end to stjerner. Den er simpelt hen for dyr, for upraktisk og for meningsløs til det danske marked.