Biltendens: Lige nu lancerer alle luksus-SUVer

Aston Martin DBX er den seneste i rækken af über-luksus-SUVer. Vi har kigget nærmere på tendensen, der blev indledt i 2002 med Porsche Cayenne.

Den nye Aston Martin DBX er det britiske superbilsmærkes bud på en SUV. Den lander på markedet i 2020 med en 550 hestes V8-turbobenzinmotor. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Indtil 2002 havde Range Rover markedet for sig selv. Den var den eneste bil, der vitterligt formåede at kombinere terræntalenter med ultimativ luksus. Men så lancerede Porsche deres Cayenne, og bilindustrien blev ramt af en tsunami af højbenede luksus-SUVer.

Den nye Aston Martin DBX er det britiske superbilsmærkes bud på en SUV. Den lander på markedet i 2020 med en 550 hestes V8-turbobenzinmotor. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Alle er stemplet ind. Fra Bentley til Lamborghini over Maserati til nu Aston Martin. Kun Ferrari og McLaren mangler, men Ferrari har meldt ud, at de har en på tegnebrættet, og mon ikke også McLaren til sidst kapitulerer over for SUV-markedets uimodståelige tiltrækningskraft (og profit)?

Porsche startede en trend

Selv om brandingeksperter i årevis har messet, hvor vigtigt det er at holde sit image og mærke rent, så lader det til, at bilproducenterne fra øverste hylde er mere interesserede i deres bundlinjer end i deres image.

Som bilnørd kan man kun klø sig i nakken, men aktionærerne har absolut intet at klage over. Tværtimod. Skulle man tækkes deres interesser, kan det ikke gå for langsomt med at få endnu flere super-SUVer på gaden. Og det er alt sammen Porsches skyld.

Den første generation af Porsche Cayenne var ikke umiddelbart nogen skønhedsåbenbaring, men den ændrede markedet for super- og luksusbiler og endte som fadder til den SUV-tendens, vi nu ser både Aston Martin og Ferrari hoppe med på. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

For efter at de i 2002 lancerede Cayenne, har de ikke set sig tilbage, og de har siden solgt langt flere Cayenner end 911ere og de andre sportsvogne.

Pludselig kunne man få en Porsche med plads til familien og respektable terræntalenter, samtidig med at den stadigvæk lød, lignede og kørte som en Porsche. Nuvel, ikke så skarpt som de rendyrkede sportsvogne, men enhver, der har prøvet en Cayenne, vil medgive, at det er imponerende så velkørende, Porsche har gjort Cayenne – taget dens tyngdepunkt og dimensioner i betragtning.

»Selv om det bedsteborgerlige automobilconnaisseurpublikum vrængede på næsen, så gjorde Cayennes succes Porsche i stand til at gøre deres sportsvogne endnu bedre, og så levede de med den.«


Faktisk tjente Porsche så godt på Cayenne, at de på et tidspunkt var ved at overtage hovedejerskabet af moderselskabet Volkswagen-gruppen. Alt sammen takket være én enkelt hysterisk succesfuld model. Og selv om det bedsteborgerlige automobilconnaisseurpublikum vrængede på næsen, gjorde Cayennes succes Porsche i stand til at gøre deres sportsvogne endnu bedre, og så levede de med den.

På markeder med tvivlsom infrastruktur som Rusland, Kina og visse mellemøstlige markeder var de også ellevilde. Endelig kunne de køre Porsche uden at frygte for huller i vejen og for undervognens overlevelse.

Lamborghini Urus formår med sit skarpslebne design og kompromisløse køregenskaber at levere Lamborghini-kvaliteter i et automobilformat, der ellers ligger superbilproducentens kernemodeller fjernt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

I Volkswagen-gruppen så man hurtigt muligheder i Cayennes succes, og platformen blev raffineret og delt, så både Bentley og Lamborghini kunne hoppe på den lukrative SUV-bølge med henholdsvis Bentayga og Urus. Her gentog man succesen fra Porsche.

Bentley Bentayga drejede hoveder, da den kom, og dens design er ikke lige vellidt af alle. Men den har leveret flotte salgstal, og det er det, der i sidste ende tæller. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Snart var de store SUV-modeller mere solgte end de klassiske GT-modeller fra Bentley og supersportsvogne fra Lamborghini, og pludselig blev selv de eksklusive nicheproducenter til decideret gode forretninger.

Aston Martins SUV med 550 hk

Succesen er ikke gået ubemærket hen. Mærker som Jaguar og Alfa Romeo har lanceret SUVer, og også italienske Maserati har fået en SUV på programmet. Sidste år hoppede selveste Rolls-Royce med på bølgen med deres Cullinan-model.

En model, de i begyndelsen nægtede at refere til som en SUV – den var derimod et »high bodied vehicle« – men siden har Rolls-Royce erkendt, at de for nemhedens skyld kommer længst ved at kalde den, hvad den er, nemlig en SUV.

Rolls-Royce er med sin Cullinan-model også hoppet på SUV-bølgen, og fabrikken i Sydengland nærmer sig sin maksimale produktionskapacitet takket være Cullinan. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR – James Lipman.

For et par uger siden stemplede Aston Martin også ind i klassen med deres DBX. Den har sin egen aluminiumsplatform, mens motoren er den samme Mercedes AMG-udviklede 4,0 liters V8-turbobenzinmotor som i sportsvognen Vantage. I DBX yder den 550 hestekræfter og har et drejningsmoment på 700 newtonmeter. Den to ton tunge SUV rammer 100 km/t. på 4,5 sekunder og har en topfart på 292 km/t.

Den ser decideret forførende ud – hvilket ikke altid er tilfældet, når supersportsvognsmærker og luksusproducenter skal genfortolke deres design-DNA. Her tænker jeg især på Rolls-Royce Cullinan, Bentley Bentayga og de første Porsche Cayenner, der alle er mere specielle end decideret kønne.

Indenfor er DBX lige så lækker og luksuriøs som en klassisk Aston Martin, men dens praktiske og funktionelle kvaliteter er markant bedre end sportsvognenes. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Hvordan DBX kører, må vente til næste års dynamiske test. Men faktisk viser SUVerne sig i stand til at ramme moderselskabernes køredynamiske arvegods temmeligt præcis. En Lamborghini Urus er hysterisk hurtig og vred, en Rolls-Royce Cullinan leverer det klassiske bundløse Rolls-Royce overskud, mens Maserati Levante opleves smuk, sart og som en klassisk italiensk aristokrat.

Maserati Levante er lige så smuk og elegant, som den er velkørende, og den beviser, at SUVer ikke behøver være tunge eller klodsede. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Som bilnørd er jeg stadig skeptisk ved disse ekstremfortolkninger af klassiske bilmærker og deres historiske dyder.

Men så længe der er et marked, er det ikke til at diskutere rationalet i at lancere SUVer. Det er også derfor, at Ferrari ikke kan modstå fristelsen længere. Og så længe der er penge i at lancere SUV-modeller, sikrer de mærkernes overlevelse og giver dem samtidig et fundament til at udvikle deres kernemodeller til endnu bedre biler.

Og ligesom Porsche Cayenne har gjort Porsche 911 til en bedre bil, vil den nye DBX formentlig også gøre Aston Martin i stand til at lave endnu federe sportsvogne, og set i det lys skal de mange nyfødte super-SUVer være noget så velkomne.