Biltendens: Inden længe lejer vi bilens ekstraudstyr og opdaterer via nettet

I fremtiden behøver du ikke købe ekstraudstyr til din bil. Du opdaterer bare bilen på nettet, og vupti, så har du automatisk nedblændeligt lys eller parkeringsassistent.

Man skal tage stilling til en masse udstyr, når man vælger en ny Audi e-tron. Men nu bliver det også muligt at opgradere bilen online efter dit køb med eksempelvis p-assistent eller automatisk lys. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR/FELIPE TRUEBA

Inden længe slipper du for at bruge ugevis på at beslutte dig for, hvilket ekstraudstyr der skal i din nye bil, for derefter at fortryde dine valg og fravalg.

»Functions on demand« betyder groft oversat: Funktionaliteter, når du har behov for dem. Det er den seneste trend i bilbranchen, og 2020 bliver året, hvor vi ser det blive foldet ud til mere end bare Tesla.

»Ideen er, at du fra måned til måned kan ændre abonnementet af dit udstyr. Så om vinteren kan du køre med automatisk lys, der selv blænder op og ned. Men det gider du ikke betale for i de lyse sommermåneder.«


Fænomenet dækker over, at det fremover bliver muligt for bilejere at hente softwareopdateringer til deres biler direkte fra fabrikkerne og dermed installere f.eks. automatisk matrixlys, parkeringsassistent eller et mere avanceret navigationsanlæg – uden at skulle forbi deres lokale forhandler først. Og hvis brugerne bliver trætte af funktionaliteten, kan de blot afmelde deres abonnement, og så afinstalleres funktionaliteten automatisk fra kundens bil igen.

Når Audi introducerer elbilen Audi e-tron Sportback til sommer vil »functions on demand« formodentlig være introduceret i Danmark, og så kan du bestille både lysassistent, flere hestekræfter og selvkørende funktioner på abonnement trådløst via din myAudi-app på telefonen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR/FRANCOIS LENOIR.

Tesla har i årevis opdateret deres kunders biler trådløst via nettet, hver gang deres ingeniører var klar med en ny smart og funky funktionalitet. Tesla-ejerne har elsket det og samtidig slået sig på lårene, når naboen skulle ned til forhandleren og have et stik i sin bil for at modtage en eller anden softwareopdatering. Det er den trådløshed, som den etablerede bilindustri nu endelig er klar til at omfavne, og som den samtidig ser som et nyt forretningsområde.

Abonner på ekstraudstyr

Det var blot et spørgsmål om tid, før en driftig forretningsudvikler i bilindustrien så muligheden for, at producenterne kunne sælge udstyr direkte til kunderne – uden om forhandlerleddet. For præmisserne har været på plads i et par år. I takt med at flere og flere biler kommer online, og flere og flere bilproducenter udbyder apps og brugerkonti til deres kunder, er skridtet til functions on demand i virkeligheden ikke ret langt. Producenterne har direkte trådløs adgang til bilerne, og kunderne skal bare swipe på deres app for at gøre et køb, og vupti, en hurtig opdatering via bilens simkort senere og du har nu installeret et stykke ekstraudstyr i din bil.

Tesla har længe kørt med onlineopdateringer af deres biler, hvor fabrikken har sendt opdateringen direkte til bilen via nettet. Det er alt fra kortopdateringer til nye arkadespil og funktioner, der udvider bilens selvkørende kompetencer. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Det kræver naturligvis, at bilens hardware kan tackle opdateringerne. Men det kommer helt af sig selv. Et godt eksempel er hardware som kameraer, radarer og sensorer på bilerne. De fleste nye biler har i dag nogle temmeligt avancerede nødbremsesystemer som standard. Det er et krav, hvis de vil opnå de eftertragtede fem stjerner hos Euro NCAP. For at sådan en nødbremse fungerer optimalt, har bilen både en radar, et kamera og en række sensorer installeret. Når først de er installeret, kan bilen danne sig et indtryk af sine omgivelser og dermed bremse ned i nødsituationer. Men det samme udstyr betyder, at alt fra avancerede fartpiloter til parkeringsassistenter og systemer, hvor bilerne på længere sigt selv kan parkere på Superbrugsens p-plads, mens lillemor hopper af lige ved indkøbsvognene, bliver en opgraderingsmulighed. Men de funktioner behøver fabrikken jo ikke at installere som standardudstyr – bare fordi bilerne har hardwaren til at understøtte det. For kan man få kunden til at abonnere på fartpiloten for 29 kr. om måneden og parkeringsassistenten for 19 kr. om måneden, så er sluserne åbnet for et nyt forretningsområde, samtidig med at det bliver endnu lettere for kunderne at vælge helt specifikt, hvilket udstyr de vil have, og hvad de ikke ønsker skal være i deres bil.

Funktioner som Autopark og Summon kan hentes ned til din Tesla 3 via din Tesla-konto – uden at bilen behøver besøge et værksted. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR/PARTH DHEBAR.

Ideen er, at du fra måned til måned kan ændre abonnementet af dit udstyr. Så om vinteren kan du køre med automatisk lys, der selv blænder op og ned. Men det gider du ikke betale for i de lyse sommermåneder. Der vil du til gengæld gerne have en navigationspakke med både Tyskland, Østrig og Italien til sommerferien, men den skal du kun bede om i juli og august, og så har du ikke behov for den længere.

Alt styres direkte fra din telefon, og så sørger producenten selv for at installere og afinstallere trådløst til din bil. Det betinger naturligvis, at bilen er online, men flere og flere nye biler har et fabriksmonteret simkort, og så er den forhindring også ryddet af vejen.

Starter i luksusland

Audi er det bilmærke på det danske marked, der er længst fremme med udrulningen af de fjernbestilte funktioner, som de lancerer til sommer. Her har de fokus rettet på fire forskellige områder: lys (f.eks. matrix-LED-lys), assistentsystemer (f.eks. parkeringsassistent og vejskiltegenkendelse), infotainment (f.eks. smartphone-interface) og drivlinje (f.eks. højere kW-ydelse til elbiler). Her vil du kunne tilkøbe funktioner på abonnement. Den nye Audi A3 og Audi e-tron bliver de biler, hvor mulighederne er størst. Men alle nye Audier vil blive åbnet op for functions on demand, og i takt med at modelprogrammet bliver fornyet, vil flere og flere ting kunne tilkøbes på abonnement.

Man skal tage stilling til en masse udstyr, når man vælger en ny Audi e-tron. Men nu bliver det også muligt at opgradere bilen online efter dit køb med eksempelvis p-assistent eller automatisk lys. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR/FELIPE TRUEBA.

Hos Tesla opererer man ikke med en decideret abonnementsordning endnu. Her er de fleste opdateringer gratis og kommer løbende. Men der er ting, du kan købe. Hvis du f.eks. har en Tesla Model 3 AWD Long Range og egentlig er lidt træt af, at du ikke spenderede det ekstra, som performanceudgaven koster, så kan du faktisk for 2.000 dollar købe en accelerationboost-pakke, der sænker 0-100 km/t.-tiden fra 4,4 sekunder helt ned til 3,9 sekunder.

Hos BMW er man også i fuld gang med at implementere de digitale opdateringer af bilerne. De kalder det services on demand. Her er tankerne blandt andet, at funktionaliteterne kan følge brugeren frem for bilen. Så hvis en glad BMW-ejer sælger sin gamle bil og køber en ny, opdatereres bilen straks med den nye ejers foretrukne funktionaliteter, første gang han kobler sin BMW ConnectedDrive-app sammen med bilen.

Hos Mercedes er man også i fuld gang med at kigge på functions on demand. Den danske PR-ansvarlige, David Engstrøm, siger:

»I dag modtager bilen udvalgte kortopdateringer og softwareopdateringer til styresystemet over-the-air. Med smartphoneintegration kan man også tilvælge enkelte tjenester, og på den lidt længere bane kigger vi på, hvordan vi bedst muligt kan give brugerne mulighed for f.eks. at tilkøbe ekstra motorkraft på campingferien, flere funktioner i bilerne og meget mere.«

Som med alt muligt andet i bilindsutrien, starter udviklingen hos luksusbilsproducenterne og spreder sig så til familiebilerne. Men den nye Volkswagen Golf 8 vil allerede her i 2020 få mulighed for tilkøb af funktionaliteter digitalt, så tendensen spreder sig hurtigt. For os forbrugere betyder det, at vi får lettere ved hurtigt at udstyre vores biler med de funktioner, vi har brug for, og fravælge dem, som vi ikke har brug for.