Bilen fra legendarisk biljagt er genopstået: »Den fedeste og mest perfekt afstemte Mustang, jeg har kørt til dato«

Ford fejrer 50-året for Steve McQueen-filmen »Bullitt« med hårdkogt specialversion af Ford Mustang. Den er rå, karakterfuld, billig og livsfarlig. Altså en brutalt forførende cocktail.

hedr
Ford Mustang Bullitt har fået ti hk mere end den almindelige V8 GT. Den løber små 190 km/t. i tredje gear på langsiden på Sjællandsringen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Dreier/PR

Speedometernålen står på ca. 120 km/t., da jeg kobler ud og smider den stramme manuelle gearkasse fra andet til tredje gear. Slipper koblingen hurtigt, og den mister midlertidigt grebet på baghjulene. Ikke nok til at jeg føler et kontroltab, men nok til at fremkalde bilbegejstringens umodne smil. V8-motoren på 5,0-liter er både grundvred i sit soundtrack og omdrejningsvillig som en racermotor.

Dens 460 hk og først til stede ved hysteriske 7.250 o/m. Da bagdækkene finder greb igen, fortsætter accelerationen med uformindsket styrke. Ved 184 km/t. stiller jeg mig på bremsen. Langsiden på Sjællandsringen er brugt op, og dækmuren nærmer sig. De store Brembo-bremser griber om bremseskiverne og hiver farten ud af bilen som en faldskærm, der folder sig ud og stopper springerens frie fald. På vej ud af kurven slår den let med bagenden igen. Den her vogn er uhyre levende, og der findes ikke mange fisk, der slår mere med halen end en Ford Mustang Bullitt på en let efterårsfugtig asfalt. Det gør den livsfarlig i den kådes hænder, og den kræver stor selvdisciplin. Bag rattet mærker du, at du lever, og som entusiast må jeg overgive mig og elske den, for hvad den er.

Fejrer Steve McQueen

Bullitt er en specialudgave af Ford Mustang. En bil lavet for at fejre 50-året for filmen »Bullitt«, der med Steve McQueen og en Ford Mustang i hovedrollerne leverede en af filmhistoriens fedeste biljagter nogensinde. Hvis ikke du har set filmen, så skøjt ind på Youtube og find selve biljagten. Den er legendarisk.

Den originale Mustang Bullitt til venstre møde den nye specialudgave uden for fabrikken i Flat Rock, Michigan, USA. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Bullitt-udgaven er baseret på den nyligt ansigtsløftede Ford Mustang. V8-motoren har fået ti hestekræfter ekstra, farven er en kopi af den originale Bullitt-Mustangs grønne farve, og så er bilen overdrysset med Bullitt-logoer. Testbilen har manuelt gear, og den nye dynamiske Magneride-undervogn (der korrigerer undervognens uro og giver en markant mere rolig og præcis vejbeliggenhed). Den er helt perfekt i den forstand, at kombinationen V8-motor, manuelt gear, den mørkegrønne lakering og et tilvalg af Magnaride-undervognen betyder, at den her model står, præcis som hvis jeg skulle sammensætte en Mustang til min private indkørsel. Nuvel – den lille 2,3-liters turbomotor er lettere og markant mindre tørstig – samtidig med at den leverer power nok til en spændende køreoplevelse. Men den lille firecylindrede turbomotor har ikke V8erens fandenivoldske lyd og attitude.

Motorredaktør, Henrik Dreboldt

»I virkeligheden er Sjællandsringen med sine 1,1 kilometers længde alt for lille til en bil som den 460 hk Ford Mustang. Det er som at tage på fasanjagt i en selvkørende haubits.«


Ud over udgaven med sekstrins manuel gearkasse fås Mustang også med en nyudviklet titrins gearkasse. Den er forrygende til at sænke bilens brændstofforbrug og til at levere den optimale motorpower, uanset hvilken hastighed du kører med. Men Ford Mustang handler ikke om effektivitet. Den leverer mere hjulspin end vejgreb og er mere tørstig end en svensk polterabend i Nyhavn. Og sådan skal det også være. Så glem den lette motor og effektive automatgear. Mustangen skal have V8-motor og den manuelle gearkasse, som er stram og hård og har en kobling, der kræver lårmuskler som en lastbilskobling fra 1950erne. Den hylder de analoge dyder i en digital tidsalder.

Det store Bullitt-logo mellem baglygterne er unikt for denne specialversion. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Dreier/PR.

Jeg får omkring 20 minutter i selskab med bilen på Sjællandsringen. Det er på én gang alt for lidt og mere end rigeligt. For lidt, fordi en sportsvogn og en racerbane er en gylden mulighed. Både for at køre hornene af sig, men også for at prøve bilen på grænsen. I virkeligheden er Sjællandsringen med sine 1,1 kilometers længde alt for lille til en bil som den 460 hk Ford Mustang. Det er som at tage på fasanjagt i en selvkørende haubits. Den når lige under 190 km/t. på langsiden, og fra mit besøg på Fords testcenter i Lommel i foråret, ved jeg, at Mustangen i V8-udgaven snildt spadserer 250 km/t. Men det er ikke så meget farten, som det er oplevelsen af drama bag rattet, som gør Ford Mustang Bullitt intens. Den vil hele tiden lege.

Den 5,0-liters V8-motor har fået indsugningsmanifolden fra GT350-versionen af Ford Mustang, og det har hævet ydelsen til 460 hk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Dreier/PR.

At 20 minutter føles som mere end rigeligt handler om, at hver gang jeg passerer pitindkørslen på langsiden, tænker jeg: »Der overlevede jeg endnu en omgang.« Ikke fordi bilen som sådan er decideret farlig. Men den kræver fuld koncentration. Lige så sjovt og fedt det er, lige så hårdt er det at tæmme den på banen. Læg dertil, at hver runde barberer 11 kilometer af bilens resterende rækkevidde på tanken (på en bane der er 1,1 km lang!), og jeg får en orange »tank snart op«-lampe i synsfeltet, inden tiden er gået.

Den grønne farve er unik og så er fronten ændret. Derudover er alle Mustang-logoer fjernet fra Bullitt-specialversionen. Ligesom på bilen fra filmen af samme navn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Dreier/PR.

Kompromisløs på godt og ondt

Er man filmentusiast, vil man elske bilen. »Bullitt« handler om kriminalbetjenten Frank Bullitt. Han kører i Mustang, men dengang fimen blev produceret, var Hollywood markant mere ubestikkelig end i dag, så filmselskabet ville ikke have skudt i skoen, at de reklamerede for Ford Mustang. Derfor blev alle Mustang-logoer fjernet og i midten af rattet blev placeret et stort sigtekorn i stedet. Den nye Bullitt har derfor heller ingen Ford-logoer, og i midten af rattet er et stort sigtekorn med Bullitt-navnet i midten.

Filmplakaten fra Bullitt-filmen med den evigt cool Steve McQueen i hovedrollen og Mustangen i den bærende birolle. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Ford Mustang Bullitt koster 95.000 kr. mere end den almindelige Ford Mustang V8 GT. Ud over farven, de manglende Mustang-logoer og de ti hk ekstra får man en god portion filmhistorie, performanceudstødningssystem, Brembo-bremser foran, forstærkede frontfjedre, »rev-matching« (så bilen selv giver mellemgas ved gearskift), hævet topfart fra 250 til 263 km/t., ændret frontkosmetik, Recaro-sportssæder med grønne syninger, aluminiumsinstrumentbord og en hvid cue ball-gearknop. Dertil bør altid vælges Magnaride-undervognen til 35.000 kr., som gør Mustangen markant skarpere og mere præcis. Men så står du også med et relativt unikum til 830.000 kr. Ingen andre steder får du 460 V8-hk pakket i så kompromisløs en pakke til under en mio. kr.

Kabinen har fået grønne syninger og aluminiumsbeklædning på instrumentbordet, og så er gearknoppen en hvid cue ball som i den originale Mustang fra filmen Bullitt fra 1968. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Dreier/PR.

Nuvel – bilen kan ikke løbe fra at den er samlet i Flat Rock, Michigan, USA. Det er ikke i selv diskvalificerende, da der er noget råt i en muskelbil samlet i Midtvesten. Men den er også et klassisk eksempel på en amerikansk blue-collar-muskelbil til det amerikanske hjemmemarked. Altså en bil med masser af power, men til en pris, så også arbejderne på gulvet kan være med. Der er plastelementer i kabinen, der er så nærige, hårde og blanke, at selv den omkostningsbevidste del af den kinesiske bilindustri ville betakke sig. Men det er en del af hele Mustang-pakken. Hvis du vil have perfektionistisk raffinement, skal du henvende dig hos de europæiske sportsvognsproducenter. Mustangs vejgreb, finish og raffinement er langt under en Porsche 911ers, men dens charme, attitude og power matcher. Den er kompromisløs på godt og ondt. I Bullitt-udgaven drysses der en sjat Steve McQueen-stjernedrys ud over den, og selv folk, der ikke er filmnørder vil kunne værdsætte de mekaniske og visuelle ændringer, der gør netop den udgave af Mustang, til den fedeste og mest perfekt afstemte Mustang, jeg har kørt til dato.