Bilanmeldelse: Aston Martins spradebasse er provokerende og uperfekt

Aston Martin Vantage er spradebassen i englændernes modelprogram. Den seneste generation er provokerende og uperfekt, altimens elegancen forfører, og køreegenskaberne er de bedste, Aston Martin til dato har leveret.

Aston Martin Vantage deler platform med DB11. Mens storebroren er den elegante langtursbil, er Vantage i højere grad en kompromisløs sportsvogn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Aston Martin Vantage forsøger ikke at imponere – det falder den bare naturligt. Som en debuterende væddeløbshest med et uangribeligt stamtræ. Den ved, at den har, hvad der skal til.

Motoren er fra Mercedes-AMG, undervognen er justeret af en mand med over 20 års erfaring fra Lotus, mens designet er endnu en genistreg fra chefdesigner Marek Reichman. Et trekantsmatch født til succes.

Aston Martin Vantage deler platform med DB11. Mens storebroren er den elegante langtursbil, er Vantage i højere grad en kompromisløs sportsvogn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Aston Martin Vantage er dog ikke en retlinet verdensmand, som tilfældet var med storebroderen. Den V12-motoriserede DB11 er bygget til funktionen som gentlemanskaret til de lange ture fra London til Monaco og retur, mens Vantage med sin temperamentsfulde V8-motor er mindre raffineret og mere utilpasset – mere støjende og mindre praktisk. Som om den hellere vil drikke øl end champagne og foretrækker rugby frem for polo. Den er en utilpasset lillebror med en rastløshed som en labradorhvalp, hvilket i sidste ende gør mig endnu mere forelsket i bilen.

Kompromisløs køreglæde

Den nye Vantage afløser den Henrik Fisker-designede Vantage fra 2007. En bil undfanget til – med distinkt britisk flair – at kapre kunder fra Porsche 911. Vantage var smukkere, men havde ikke tyskerens spændvidde og endte på den baggrund som en nicheforeteelse for de kræsne få.

»Den gearer ned, får onde øjne og angriber, som en bisværm angriber en kluntet bjørn på honningjagt.«


Aston Martin er i sin substans en nicheforeteelse – det er mærkets styrke. Det er det, der gør en Aston Martin eksklusiv. Jeg elsker Porsche 911, men i nutidens leasingjungle synes de fleste succesfulde mellemledere at kunne komme ud at køre Porsche 911, mens de ikke kører Aston Martin. Dertil er værditabet for uigennemskueligt og mekanikken for sart. Den er et tilvalg med faldgruber, og det giver en Aston Martin-ejer respekt og karakter.

Aston Martin Vantage deler basisplatform med DB11, men er kortere og mere kompakt, hvilket er med til at give bilen endnu skarpere køreegenskaber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Den nye Aston Martin Vantage deler platform med DB 11, men akselafstand og udhæng er dog kortere, så bilen fremstår mere kompakt og muskuløs. Bagsædet fra DB11 må den undvære – til gengæld har den et forbløffende stort og Golf-klasse-reelt bagagerum under den tophængslede bagklap.

Aston Martin Vantage er visuelt elegant, rå og forførende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Motoren har Aston Martin købt i Tyskland, og det er samme 4,0 liters motor, som Mercedes-AMG benytter i GT-sportsvognen. I Vantage yder den 510 hk og 685 Nm.

Selv om mekanikken er født på kontinentet, er den dog opdraget i England. Den lyder mindre brutal og mere elegant end i en AMG GT, men tag ikke fejl, bare fordi den er trukket i skjorte og slips, for den kan stadig slå fra sig.

Testbilen har ottetrins automatgearkassen fra ZF – Vantage fås også med en syvtrins manuel gearkasse – og på et stykke fri motorvej får den momentært lov at strække lidt ud. Den står ikke engang i Sport Plus eller Track, men alligevel reagerer drivlinjen omgående på min bestilling. Den gearer ned, får onde øjne og angriber, som en bisværm angriber en kluntet bjørn på honningjagt.

En lille time senere er det endnu formiddag. Mens resten af nationen er på arbejde, ligger asfalten ubenyttet og forladt hen. Flipper bilens køreprogram over i Sport Plus for at modvirke min spirende adrenalinresistens. Det virker.

Den kurvede vej er den perfekte legeplads, og bilens rytme er som en alpin skiløbers gennem portene. Sving, korriger, fart, sigt, brems, sving, korriger, fart og så videre. Eneste begrænsende faktor er bilens forbrug. Det kan godt være, at specifikationsarket siger ti km/l, men ikke når den får lov at være sit uopdragne jeg.

Aston Martin har hyret en ny chefingeniør fra Lotus til at finjustere undervognen på Vantage, og den mand er et geni. Vantage er den skarpeste Aston Martin, jeg nogensinde har kørt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Det er dog ikke så meget bilens power, som det er dens balance og styretøj, der gør oplevelsen til en oplevelse. Jeg har aldrig oplevet en mere skarp og håndterbar Aston Martin, som man kan køre så langt ud, uden at den bliver usikker på benene. Den er skåret til at blive kørt hårdt, og den elsker det ganske som en slædehund begejstres af smældet med pisken.

Osten er ikke uden huller

Efter et par timer synger det dog en anelse for ørerne. Vantage er ikke lige så støjdæmpet som en DB11, og selv om lydprofilen er forførende, kan det faktisk blive for meget af det gode.

På transportetapen på vej tilbage flipper jeg den tilbage i Sport. I modsætning til DB11 har Vantage ingen komfortindstilling. Til gengæld har den en Track-indstilling, hvor de elektroniske barnepiger får fri, og du alene står med ansvaret.

Det er intenst, men som navnet antyder, egner denne indstilling sig bedst til banekørsel, hvor en oversatsning ikke leder til en parkering i en tilfældig villahave eller det, der er værre.

Selv i Sport-indstillingen vælter motorlyden og vindstøj ind i kabinen ved almindelig marchhastighed på motorvej. Forsøger med høj musik, men Vantage er nu bedre til at afspille V8-serenader end Spotify-playlister.

Materialer og samlekvalitet er uangribelige i kabinen, men infotainmentsystemet er ikke på niveau med det, man møder i en Porsche 911. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

I det hele taget er bilens infotainmentsystem dens akilleshæl. Også infotainmentsystemet er købt hos Mercedes, men her har husholdersken fra Aston Martin valgt at spare. Det er således hverken Mercedes' nyeste eller dyreste anlæg, der sidder i Vantage, idet det minder om det, man fik i den gamle C-Klasse. Systemet er intuitivt og funktionelt fint, men grafik og brugerflader er ikke som i en veludstyret Mercedes A-Klasse, og det samme gælder anlæggets lydkvalitet.

Vantage har tre køremodeindstillinger: Sport, Sport Plus og Track. Stiller man sagerne i midterste indstilling, er den tilpas brutal til at udskille adrenalin, men ikke så ekstrem, at man bliver bange for den. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Måske det er at gå i for små chelseaboots, men til tre millioner kroner kunne man forvente, at hele pakken sad lige i skabet. På den anden side er det som at kritisere en velsmagende brun julesovs for at have en trist kulør, og det er da heller ikke bilens kernekompetance at levere digitale oplevelser. Køb den nyeste Iphone, en elegant telefonholder og et par velsiddende bluetoothhøretelefoner, og man er kommet problemet til livs for mindre, end en af bilens fælge koster.

Selv om osten har et par huller, er det altså ikke diskvalificerende. Sportsvogne må gerne larme lidt, og lyden af motoren er i sidste ende vigtigere end kvaliteten af højttalersystemet. Ellers er man i hvertfald gået forkert, hvis man overvejer en supersportsvogn som Vantage.

Detaljerne og kvaliteten – som eksempelvis startknappen udført i glas – er med til at give Vantage en aura af tidløs elegance. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Derfor elsker jeg, når alt kommer til alt, Aston Martin Vantage – på trods af de små karakterfejl.

Bilen er i min optik en af de smukkeste biler til salg lige nu. Proportionerne er perfekte, motoren uangribelig og køredynamikken bedre end nogen anden Aston Martins før denne. Selv kabinekvalitet og indretning har ikke åbenlyse fejl og mangler.

Stik Aston Martin Vantage en øde vej i provinsen på en tidlig weekendmorgen, og der er døbt automobilt nirvana. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Aston Martin Vantage er den perfekte bil til et b-vejsangreb en tidlig weekendmorgen. Den lever på øde veje i Sport Plus-humør med fuld tank.

Mens storebroderen DB11 er mindre kompromisløs og derfor bedre på langture, er Vantage et redskab, der trygler om at få hevet alle 510 hestekræfter af stald.

Bilen taler til dig. Ikke vare visuelt, men gennem lyd, bagdel og rat. Den spiller altså rollen som utilpasset og charmerende lillebroder til UG, og det giver den fem stjerner.

Mercedes-AMG GT deler motor med Aston Martin Vantage, men opleves mere rå og brutal. Ikke hurtigere, men mere dramatisk. Her handler det om præferencer og temperament, om man er til den ene eller anden. Fem stjerner. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Daimler AG .
Porsche 911: Legenden fra Stuttgart er svær at slå, og i den nyeste version er den en lige så stor køreoplevelse som Aston Martin Vantage. Kun en faldende eksklusivitet på baggrund af Porsche 911s store udbredelse trækker ned. Fem stjerner. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .