Oddset fylder rundt: Danskerne er dygtige

I dag er det præcis 25 år siden, at spil på fodboldkampe så dagens lys i Danmark. Under navnet Oddset blev produktet lanceret 12. april 1994, men udover navnet er der ikke ret meget, der går igen fra de glade dage for 25 år siden.

Og så alligevel. For to af de tre personer, som startede Oddset op for 25 år siden, er stadig med ombord her 25 år senere, hvor de 90 kampe om ugen er blevet til over 5.000 af slagsen, og tiden med faste odds og krav om mindst tripler virker som noget fra en meget fjern fortid.

»Dengang startede vi tre mand med skulle få det hele til at fungere, og de odds vi satte, de stod helt frem til kampstart. Det var før internettets tid, og det var en helt anden tid, men enormt spændende og en tid, jeg ikke ville være foruden,« siger Oddsets sportsspilchef Jens Nielsen - en af dem, der var med til at lancere Oddset herhjemme.

Der var ellers tryk på dengang i 1994, da han sagde ja til at starte Oddset op i Danmark. VM i 1994 nærmede sig, og selv om Danmark ikke var med, var det stadig vigtigt at være klar med produktet inden den store begivenhed.

»Det var meget hektisk, og selv om jeg havde erfaring fra at have arbejdet for en bookmaker i England, var det her stadig noget helt andet. Vi var blandt andet på studietur til Sverige, som allerede havde et odds-produkt på det tidspunkt, og det hjalp os i starten.«

Her finder man også forklaringen på, hvorfor ”Den Lange” hedder som den gør. Den svenske pendant hedder nemlig ”Lången” and the rest is history som man siger. Navnet hænger ved den dag i dag, og det gør Oddsets position som danskernes førende bookmaker også.

Der var ellers frygtet for det modsatte, da Danske Spil tilbage i 2011 officielt mistede sit monopol. Reelt set skete det mange år tidligere med internettets indtog, hvor danskerne kunne spille over nettet hos udenlandske bookmakere, men med monopolets fald blev konkurrencen mere synlig, da selskaber som Tipico, Stanleybet og siden Cashpoint åbnede fysiske butikker.

»Vi kan konstatere her otte år senere, at vi stadig er danskernes foretrukne bookmaker, og det er vi tilfredse med. Vores formål var at levere et folkeligt, sjovt og trygt bookmakingspil til sportsglade danskere. Den grundtanke har vi holdt fast ved gennem samtlige 25 år. Vi er meget ydmyge over for opgaven og er glade for, at rigtigt mange danskere hygger sig med at spille på Oddset,« siger Jens Nielsen.

Tilbage i 1994 var den mest spillede indsats 10 kroner per række, og det er det såmænd stadig her 25 år senere. Men tag ikke fejl - vi danskere er dygtige til at oddse, og det kan Danske Spil mærke. Den gamle frase med, at folk bare spiller med hjertet og på de hold de kender, passer ikke længere, og danskerne er blevet mere og mere oddsbevidste i takt med den teknologiske udvikling.

»De danske Oddset-spillere er rigtigt dygtige og velinformerede om sport. Det kan vi tydeligt mærke. De holder os på tæerne, for de er gode til at regne den ud,« siger Jens Nielsen.

Oddset har gennem årene været igennem en rivende udvikling, men har hele tiden fastholdt den folkelige tilgang. Fodbold er fortsat det største område, men i dag kan man også spille på rigtigt mange andre ting så som X-Factor, Eurovision Song Contest og Game of Thrones - og ikke mindst e-sport, som stille og roligt bliver større og større og som i dag er den næstmest populære sportsgren for nye kunder på Oddset.

Spørgsmålet er så, hvor Oddset så vil være henne om 25 år. Det er svært at spå, især om fremtiden i en tid, hvor der tales om privatisering af statslige selskaber, som kan kaste Danske Spil på udenlandske hænder i en ikke alt for fjern fremtid. Det er dog ikke noget, som Jens Nielsen vil forholde sig til - det er ganske enkelt ikke hans bord.

»Vi koncentrerer os om at levere varen nu og her, og så må vi se, hvad fremtiden bringer. Når man ser på, hvor meget der er sket de sidste 25 år, tør jeg ikke spå om, hvordan Oddset ser ud om 25 år.«