Baby-Benz bliver voksen

Med aktiv undervogn og kraftigere motorer går den nye Mercedes C-klasse målrettet efter ærkerivalen BMW 3.

De dobbelte runde forlygter sidder nu bag firkantet glas på tredje generation af Mercedes C-klasse. Her i den sporty Avantgarde-udgave med fabriksmonteret spoilerkit. Som på Mercedes sportsmodeller er stjernen forstørret og rykket ned i kølergrillen. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det sammenknebne blik i de nye, firkantede forlygter siger alt om, hvad Mercedes' nye C-klasse sigter efter: Nu skal BMWs 3-serie, ærkerivalen og bestselleren fra München, smage sin egen medicin. Slut med nuttede runde forlygter og ensidig satsning på komfort til pensionsmodne tyskere med gråt hår under den jægergrønne hat. Den nye Benz har været en tur i fitness-center, så den er klar til at begejstre yngre kunder med flere muskler, skarpere styring og en atletisk undervogn, der automatisk strammer sig an, når vejen slår et sving. Selv den klassiske stjerne på køleren er pakket væk på den frække Avantgarde-udgave. I stedet signalerer fabriksmonteret spoilerkit og selvsikker kæmpe-stjerne i kølergrillen, at denne Mercedes ikke lader sig hægte af, når det begynder at gå stærkt.

Vigtigste nyhed er den adaptive undervogn, som Mercedes kalder »Agility Control«. Går det lige ud, blødes affjedringen op for at øge komforten. Sætter chaufføren fart på gennem kurverne, strammer elektronikken derimod støddæmperne for at øge kontrollen med bilen. Samtidig er styringen gjort endnu mere direkte end forgængerens, der ellers fik slebet køreegenskaberne mærkbart i 2004.

Motorerne er genbrug, men har alle fået flere kræfter og større moment. Eksempelvis yder basismotoren 1,8 Kompressor nu 156 mod før 143 hk.

Sikkerheden har også fået topprioritet. Syv airbags, aktive hovedstøtter mod piskesmæld samt bremseskiver, der automatisk tørres af i regnvejr, er standard. Skal trygheden være optimal, kan C-klassen leveres med Mercedes pre-safe, der forudser ulykker og strammer seler, ranker sæder og lukker vinduer, før det uundgåelige sammenstød sker.

Både ude og inde vokser C-klassen omkring fire-fem centimeter på alle ledder. Dermed er den fortsat en anelse større end konkurrenter som Audi A4 og BMW 3.

Priserne følger med. Billigste C 180 K stiger 13.000 kroner til 611.000 og stopper først omkring halvanden million, når den hjemmetunede AMG-version står klar med - siger rygterne - over 400 hk. Også stationcar, cabriolet og coupé-udgaver er på vej, men først ser vi sedanen, der får dansk premiere 31. marts.