Nye olie- og gasfund i Nordsøen kan skabe mange nye arbejdspladser i Esbjerg, og udfordringen bliver dog at finde tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft, skriver DR Syd.

For mens krisen kradser og tusindvis af mennesker står uden job i mange andre brancher, så oplever flere virksomheder i Esbjergs offshore-branche allerede i dag, at de ikke kan skaffe arbejdskraft nok.

Eksempelvis den store offshore-aktør Semco Maritime i Esbjerg.

- Markederne har været i kraftig bedring, og i forhold til de ressourcer, vi har i øjeblikket, har vi været nødt til at sige nej til opgaver, siger Steen Brødbæk, der er direktør i Semco Maritime, til DR Syd.

Læs også:

International offshore mødes i Esbjerg

Lykke Friis vil i dialog med oliebranchen
Offshore-satsning over for udlandet